Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1481 ggr
Bjornberg
0

Framtida rasval

Hund är inte aktuellt för mig än på något år men har börjat fundera på vilken ras som skulle kunna passa mig i framtiden. Det skulle då bli min första egna hund. Har erfarenhet av att träna och sköta både rena sällskapshundar samt arbetande BCs. Det jag vill göra är att träna framförallt bruks, och lydnad. Agility skulle också vara kul att prova på. Har just nu ingen vilja att tävla men vill ändå kunna träna på en relativt hög nivå. Jag söker en hund som är lättlärd och arbetsvillig utan att börja klättra på väggarna om man bara skulle hinna med kissrundorna någon dag. Vaktinstinkt är inget större problem men gärna inte så stor jaktinstinkt då jag vill kunna ha hunden lös. Är själv en aktiv person så hunden bör kunna och vilja följa med på långa turer i fjäll och liknande. Pälsvård är inget jag är direkt intresserad av men att borsta igenom hunden nån gång per vecka är inga problem. Då jag mest troligt kommer bo i lägenhet är ett krav att hunden inte skäller så fort någon går förbi utanför, förstår att mycket ligger i träning men vissa raser är ju mer belägna att skälla än andra. Vill ha en mellan-stor hund, har kollat lite på vit herdehund, dalmatiner, flatcoated retriever. Skulle någon av dessa kunna passa? Finns det någon annan jag missat?

JoannaLi
0

Vad roligt!!!! Kan du inte skaffa nuuu, så en kan få lite träningssällskap? (Om du fortfarande bor kvar här dvs?) 

Vit herde är lite ojämn i rasen, som jag förstår det - men den individ jag känt har varit en rätt häftig typ! Dock rätt skarp, vilket jag uppfattat en del av rasen är. Vill dock avråda från den kenneln, så bestämmer du dig för herde får du gärna höra av dig :) 

Dalmatiner tror jag inte är särskilt vanliga inom lydnad och bruks! Det fanns två i min förra lydnadsgrupp. Roliga att titta på på träning, men de kom aldrig ut på tävling eftersom att hundarna inte hade motivation nog. 

Flatten däremot, där tror jag att du har något! Lite lagom flamsiga (lite humor är väl trevligt att jobba med, kan jag tycka), och har ofta en del motor om du hittar rätt kennel. Och en riktigt bra näsa :D 

Egentligen, för lydnad, bruks och agility på träningsnivå, och fjällvandring finns det många raser som passar! Vilka egenskaper uppskattar du, och uppskattar mindre? Vill du t.ex. ha en hund som tokälskar att hänga med på picnic i parken, eller kanske är mindre folkkär? Någon som har lite resurser att tillgå, eller mer av en rolig prick som tycker att det mesta bara är kul? Vill du ha en hund som du hellre får gasa eller samla upp i träning?

Changrila
2

Vilka bruksgrenar är du intresserad av? En del sådant får du ju bara hålla på med om du har en brukshund och då går alla dina tre raser bort direkt.

Dalmatiner kommer du med största sannolikhet bli extremt missnöjd med om du har lite mer seriöst träningsintresse. Jag har träffat dalmatiner med om möjligt mindre intresse för det än vad mina saluki har och när jag varit ute på tävlingar med mina har jag nog aldrig sett dalmatiner. Att rasen sällan syns på tävlingar brukar ha sin anledning…

Varför är du inte intresserad av de raser som är vanliga i de tävlingsgrenar du är intresserad av? Att de är vanliga är i de flesta fall för att de är bäst lämpade, och det gör ju också att det i de flesta fall blir mycket roligare med hund. En hund som får göra det "den ska göra" är ju helt fantastiskt både att se på och leva med. Och helt oavsett ras så ska en mentalt sund hund klara av att ha en vilodag någon gång ibland.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
0

#2, Vit herdehund (som min mobil fortfarande envisas med att stava "herregud") är en bruksras. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bjornberg
0

#1 Bor kvar för tillfället men till hösten blir det nog Uppsala (; Har en stor familj så vill att hunden ska klara av att umgås med dem utan att bli allt för stressad eller vaktig gentemot mig. Tror att jag hellre har en hund jag får samla upp lite i träning än en jag måste gasa på. Den unga bcn jag tränar är väldigt på så honom får man samla upp rätt ofta men det tycker jag går bra, uppskattar bara att han är så motiverad även om det ibland är i det högsta laget hahaha. #2 Har inte så mycket erfarenhet av bruksraser så jag vet inte hur mycket de kräver. Tänkte dock att herdehunden skulle kunna fungera då det ju är en bruksras. Önskan om att äga en dalmatiner finns kvar sen barndomen, mest därför den finns på min lista 🙈. Hur tror ni en Collie skulle fungera? Det är ju också en bruksras tänkte jag. Är medveten om att man då måste hitta en riktigt bra uppfödare då rasen kan vara ojämn mentalt.

Bjornberg
0

Möjlighet till att prova på vallning finns också då min pojkväns mamma har får.

Changrila
1

#3 Sant. Jag glömmer lätt bort det då de vita herdehundar jag träffat mer framstått som sällskapshundar än arbetande hundar.

---------

JoannaLi
0

#4 Attans! 

Jag skulle vidhålla att flatten låter bra! Generellt upplever jag att bra retrievers funkar bra inom brukset om det inte är allra högsta eliten man ska till, och är ju över lag rätt behagliga i vardagen. Rätt mycket humor.  Den flatte jag har erfarenhet av personligen var en riktig rolig arbetsnarkoman, både i sök och lydnad. Tycker att jag ser rätt många arbetande flattar på forum, instagram och på brukshundklubben. 

Collie är, som du säger, ojämn, men i det senaste har jag hört talas om någon korthår som går skydd på något högre nivå, t.ex. Hör man av sig till dessas ägare så bör de kunna peka dig i rätt riktning till arbetande kennlar, om det är collie man vill ha. Dock tror jag att de har en del problem med rädslor? 

Försökte hitta några andra raser, men det var lite svårt. Lagotto eller storpudel är väl det jag har kvar på listan i slutändan. Eventuellt boxer, men de kan väl ha problem på agilityplan istället, kanske.

Bjornberg
0

#7 Jo lutar nog åt flatte eller vit herde som det ser ut nu. Har också för mig att Collies har problem med rädslor och som sagt även det mentala. Känner lite att jag inte vill "chansa" på att få en bra individ då det ändå skulle bli min första hund. Har funderat lite på lagotto men tänker att den kanske är lite mycket sällskapshund, dock skulle det ju vara enklare som första hund. Svårt att bestämma minst sagt!

Changrila
1

#8, även vit herde är ojämn mentalt, så kolla noga på MH (inte bara hos föräldradjuren!) om du ska köpa en sådan.

---------

Elsis matte
0

Vit herde är också i största laget om du vill kunna köra agility seriöst, de jag har sett känns stora och klumpiga, inte så snabba. Och som tidigare nämnts, ojämna i temperamentet och inte alltid så stor arbetslust. Pumi? Spansk vattenhund? När du nu funderat på lagotto. Men en flatte skulle nog passa fint, särskilt om du hellre dämpar än gasar på hunden…

Werifesteria
0

Jag älskar Flatten och tror också att den skulle passa dig bra, men ha deras cancerhistorik i åtanke.

Lona
0

Det finns några riktigt bra colliekennlar, korthåren är generellt sätt snäppet bättre mentalt (de har inte hamnat i Lassie- och fluffiga showhundarfällan) men det finns duktiga långhår också. Till exempel har Seamist ett imponerande avelsarbete.👍
Finland har bra collies också, både kh och lh.

En fördel med bruksraserna som collie och vit herde är att föräldrarna måste ha gjort MH, däremot kan det ju se rätt crappigt ut på sina håll…
En seriös brukshundsuppfödare ser till att så många som möjligt av kennelns uppfödningar utvärderas både mentalt och arbetsmässigt, ser de MH som ett nödvändigt ont så skippa den uppfödaren direkt!

Å andra sidan finns det en hel del flatteuppfödare som utvärderar sina hundar mentalt också.
Jag håller med angående dalmatiner, vill du jobba med hunden så näe, du blir nog besviken.

Vad gäller bc och vallning så är väl kruxet att man bör gå "all in" så att säga. För både fårens och hundens skull så är det något man verkligen får satsa på, inte göra lite halvdant ibland (vilket du kanske inte menade heller, det var bara en reflektion från min sida).
Aussie skulle kunna vara ett alternativ men även där gäller att rasen är mycket spretig mentalt.

koppargaller
0

Seamist har lagt av.

Lona
0

#13, Nej, vad tråkigt! Det visste jag inte, tack för info.