Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1880 ggr
Idog
0

Finns drömrasen?

Hejsan! Vad ska man ha för ras om man älskar brukset och lydnaden (extra plus om den kan användas till agility), och vill ha möjlighet att satsa högt, men samtidigt älskar att springa vänstervarv? Finns den perfekta rasen som passar till allt? Med satsa högt menar jag alltså mästerskap och högsta klasserna. Och allra helst en showig ras som kan kvala till BIS-finalerna. Alltså, jag hör ju själv hur omöjligt detta är, men finns det någon ras som faktiskt klarar mina kriterier? XD

Amandla
2

Pudel 👍Fyra storlekar, fem färger, lyckas ofta väldigt bra i agility (de mindre storlekarna i alla fall, de stora så länge de slipper konkurrera med border collies till exempel), spår, lydnad, och på utställning är de minst sagt showiga, de är intelligenta, lättlärda och roliga! Bara fördelar med rasen - om  man orkar med pälsvården vill säga. Vill man så kan man lära sig, Svenska Pudelklubben har pälsvårds- och klippkurser över hela landet.

Idog
0

Ja men det är ju det, har tyvärr noll intresse för pälsvård🙈 Önskar verkligen att jag var intresserad för älskar pälsraser, lixom vad är snyggare än en storpudel i kontinentalklipp?😍

Amandla
0

Haha, skulle vara en vit toy med mörkt pigment och klippt i continental! ❤️Jag lärde mig pälsvården allteftersom min första pudel växte upp, och sen har mitt intresse vuxit så jag klipper numera själv även till utställning. Underhållsvården är egentligen inte så svår, men det gäller ju att hitta någon som är duktig på utställningsklippning ifall man inte vill/kan lära sig.

Idog
0

Sen söker jag mer motor än hos en pudel

Idog
0

Har dn ullstuss hemma, men rakar bara ner han då jag verkligen inte orkar borsta och hålla på😂 Har försökt, men det slutar bara med rakapparaten tyvärr

Jojaton
1

Kelpie kanske?

Johanna - Instagram

Fisherling
1

Kelpie är en av de få bruksraserna som ständigt hävdar sig inom agility och andra sporter, utan att vara uppdelad. Inte alls ovanligt med hundar som går lika bra i brukset som på utställning.

Changrila
1

Även jag tänkte direkt på kelpie.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Majken!
0

Beror på bruksgren, men generellt så kommer du inte kunna kombinera särskilt bra.

Rafflan
0

Australia shepherd kanske?

Sugar Mist
1

#10 De aussies som går i BIS-finaler lämpar sig sällan att tävla högre klassar i bruks/agility eftersom de är tunga, välpälsade och klumpiga. Visst finns det enstaka men Kelpien är ju bättre i det här fallet.

-

[Forest]
1

4 finns pudlar som plockat vinster lydnad/bruks grenar 😉 Jag skulle säga mellanpudel men du röstar ner pälsvården och det kräver lite trots att man har dom kortklippt 😎

Jag skulle med gissa på Kelpie som en ras du kan kolla lite närmare på 🙂

tiger tok
0

En riktigt mentalt bra korthårig collie kanske, men det beror på lite vad i brukset du vill satsa på.

Lona
1

#11, Snällt uttryckt om showaussies, det är ju dessvärre inte bara fysiken som brister… :-(

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
0

Inte till agility på hög nivå men till bruks, lydnad och utställning skulle möjligen en flatte funka. De börjar också bli mer uppdelade men inte alls i samma utsträckning som sina "kusiner" labbe och golden. Lite showigare än kelpie dessutom, inte helt ovanligt med BIG- och även BIS-placeringar.

Lona
1

Tillägg till #15: (gick inte att redigera) flatte är ju då förutsatt att det inte är skyddsgrenarna du är intresserad av. Funderar på hur delade holländarna är på show- vs brukstyp? Är ju dock en super -turbohund, men det behövs ofta om man ska nå absoluta toppen. Gäller "bara" att kunna styra också… ;-P

Idog
0

Är inte intresserad av skyddet, utan främst spår och rapport. Kelpie är absolut en kandidat, men funderar om det finns en ännu showigare? Holländare aktivitetsmässigt är inga problem, runt där jag söker :) Har inte ens tänkt på den som en icke-uppdelad bruksras, så får kika nämre där! Men lite samma som med kelpie, vill ha mer showighet, gärna BIG och BIS placeringar🙈 Har alltid tänkt flatten som uppdelad efter jakt/exteriör, det stämmer inte då?

Majken!
0

#17 Är det till mästerskapen du vill så är det bara att kolla listorna för SM, i spåret är det något som liknar ett rasmästerskap för BC och rapporten får inte fram tillräckligt med hundar i elitklass för att fylla som kvot. Däremot är de som kvalar där inte sämre hundar på något sätt, de är bara få och grenen är liten och extremt svår och krävande för hundarna. Det kan gå att hitta en individ som funkar för allt, men jag skulle inte våga tipsa om en ras. De kelpies som jag sett på utställning ser enligt mig ofta ut som limpor, de är grova med tjock päls och ser inte direkt ut som elitidrottare, men det finns säkert individer dr som funkar. Däremot är det få kelpies på SM.

soozen
0

Slänger in briard här 🙂 speciellt nere i Europa verkar det finnas gott om hundar som både går bra i bruksgrenar och på utställningar. Finns uppfödare här uppe också som avlar på de linjerna.

Hanarna kan dock vara lite stora och tunga för agility.

Ett plus är att pälsen inte kräver mer än borstning och eventuellt bad inför utställning.

Lona
0

Flatte börjar visserligen delas lite, men inte alls i lika hög grad som många andra arbetande raser. I synnerhet om man inte vill ha en flatte till jakt utan till bruks borde det gå att hitta en som fixar både utställning och jobb.
Jag är väl lite partisk men jag skulle främst kolla på kennlar som satsar på arbetande hundar som går bra på utställningar också, inte showinriktade kennlar vars hundar jobbar. Liten men viktig skillnad.
Vad gäller jakt vs bruks - man brukar kunna ha en jaktavlad retriever till bruks på elitnivå, däremot är det inte alls säkert att en bruksavlad har alla egenskaper som krävs som kompetent apportör.
Jag vet inte hur det ser ut inom rapporten idag men flatte var en av de raser som förekom relativt ofta i de högre klasserna för ett antal år sedan.

Jag tror ärligt talat att det är svårt att hitta en ras/hund som håller absolut toppklass både på utställning och i brukset numera, du får nog prioritera vilket som är viktigast för dig och hoppas att hunden räcker till för båda bitarna.

Vad gäller flatte och övriga SSRK-raser (och några till) så hittar du lättast statistik vad gäller hälsa och prov på rasdata.nu
Samma info som på SKKs Hund- och Avelsdata men i ett mer lättnavigerat format. Dock är rasdata lite senare med uppdateringarna, det är en privatperson som fixar dem.🙂