Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 957 ggr
Emki
0

Valp som är rädd på kvällen!

Vi har en golden valp på snart 11v som är rädd för iprincip allt, men bara på kvällen? Här om kvällen så rasta jag honom innan läggdags och det var folk som höll på med några flyttlådor i ett garage längre bort (men endå inom synhåll) och han backade/sprang undan och gömde sig bakom min ben med blicken ditåt och gnällde. Sedan försöker rusa han tillbaka till porten. Samma sak hände ikväll, dock var det ett par som gick längst gatan och närmade sig oss och han hade samma reaktion. Men det är inga problem överhuvudtaget under dagtid? Då är han snarare mer nyfiken och ska gärna fram å kolla. Kan det ha å göra med skymmning att han ser objektet sämre? Eller vad tror ni? Samt vad ska jag göra när det händer? Hur ska jag arbeta bort det, och lära han att det inte är något farligt?

Cragan
1

låter som att valpen är lite mörkrädd o är inte direkt något ovanligt bland valpar.
ignorera betendet o kör på det går över om ett tag

hemul
1

Detta är något jag inte haft möjlighet att testa men tror på ändå. Hundar har bättre mörkerseende än vi, men mycket längre adaptionstid, d.v.s. den tid som behövs för att ställa om till mörker. Minns inte exakt hur länge nu, men storleksordningen trekvart. När jag läste det tänkte jag att det kan mycket väl vara en bidragande faktor vid spökighet - oftast är man ju inne igen innan hundstackarn fått ordning på mörkerseendet. Så prova att låta valpen vara i ett mörkt rum eller åtminstone ett med väldigt dämpad belysning timmen innan ni går kvällspromenad. Värt ett försök ivf.

Emki
0

Nattetid går det bra, inte rädd överhuvudtaget inomhus. Han sover hela nätterna, någon enstaka gång flyttar han sig genom sovrummet. Endå kan det vara mycket ljud på natten i vårat område. Men innan han somnat är han inte rädd alls, och då har vi väldigt mörkt i sovrummet, men han känner väl trygghet i lägenheten och vet att hans flock ligger en halvmeter ifrån honom. Sambon har också sagt samma sak "Shit vad han är rädd på kvällarna, måste ju vara mörkret och alla ljud och rörelser."

Hornslandet
1

Allt blir ju dunklare, svårare att se, osv i mörkret. Och som ovanstående säger, hundar tar längre tid att anpassa sig till mörkerseende. Så de ser sämre när du går ut på kvällen, och en valp kanske tycker alla mörka figurer blir lite läskigare då.

[Forest]
0

Vi hade en omplacerings tik och hon var mörkrädd på hösten, när det börja bli mörkare ute och tror att gatubelysningen gjorde skuggor som hon upplevde som hål hon vart mer spattig av sig buske kunde vara otäck en påse som fladdra i ett träd.  Vi la upp planen som man gör med valpar denna tid, gå ut lite tidigare lite längre tid så hon gjorde ifrån sig väl. Att nattkissning fick göras på gården sen där hon var trygg även i mörkret.  Så kanske ni kan hålla er mer i närheten av ert hem sen kan man kasta ut lite gottis så hunden får annat att tänka på. Jag skulle i prata med uppfödaren kanske har den något bra tips mer att ge. Ska ni ta 12 v sprutan snart så kan ni även be veterinären kolla ögonen lite extra, vi ögonlyse våran hund då vi trodde hon hade fel på synen men det hade hon inte.