Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1092 ggr
Werifesteria
0

Färsk vom varje dag?

Hej!

Min hund äter inte upp allt sitt torrfoder på en gång och därför kan jag ej blanda laxolja och andra tillskott i maten. Jag tänkte därför ge henne en Bravoburgare varje dag utöver torrfodret och blanda i hennes tillskott där. Jag var på zoobutiken och köpte idag deras kompletteringsfoder med 100% Oxkött och Vom.  Vomen var en stor favorit. Någon som är duktig på BARF och sådant som vet om det är farligt för henne att äta Vom varje dag? Blir det stort överskott på någonting?

Sugar Mist
5

Varför inte ha färskfoder hela tiden istället om hon tycker mer om det? :)

-

Werifesteria
0

Vi har inte plats i vår frys och inte heller för en extra frys just nu i vår lilla lägenhet, men vi flyttar till hus i höst och då blir det färskfoder!  Men tills dess får damen nöja sig med torrisar :)

JoannaLi
0

Vom är näringsfattigt muskelkött, så lite vom om dagen ska inte vara ett problem. Överskott kommer vom inte ge, däremot späder det ju ut fodret med mer muskelkött, så det kan ge underskott på t.ex. kalcium, om man ger för mycket för hundens storlek. 

Vad som är för mycket är svårt att veta, så det bästa är att hålla koll på hunden :)

Werifesteria
0

#3 Tack för svar! Är det bättre att ge henne varianten med oxkött ur näringssynpunkt tycker du?

JoannaLi
0

#4 Nej, jag tycker att gillar hon vom så kör på det! Även oxkött lär ju vara muskelkött, och späda ut. Vom är därtill magstärkande :D

Werifesteria
0

#5 Tusen tack! Då kör jag på det :)

[Forest]
1

6 vi blandar i färskfoder o vatten i torrfoder till våra nu när det är varmt då äter våra annas dåligt. Normalt får våra färskost till frukost sen torrfoder alltid framme till dom. Våra är inte matglada annars men med färskfoder i mumsar dom i sig maten :)

Odd
1

#3 Jag läste någonstans att vom skulle vara extra energirikt och näringsrik och att det var bra att ge till aktiva hundar pga just det, men har sett att det verkar vara ganska delad uppfattning överallt. Vad stämmer egentligen?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JoannaLi
0

#8 Energirikt skulle jag inte hålla med om! Däremot näringsrik kan jag väl hålla med om, till viss del, i och med att den innehåller ämnen som stärker tarmfloran (?), probiotika (?). Äsch, poängen kvarstår. (Otvättad vom i alla fall! Tvättad vom har väl kvar en del av effekten som jag förstår det, men otvättad är väl bäst för orolig mage.) 

Energirikt är ju i första hand fett, och vom har ju inget fett. I andra hand är det protein, och särskilt mycket muskler vill jag inte heller påstå att vomen består av, den arbetar ju inte dynamiskt som sådant :) Så jag vill inte på något sätt säga att jag har rätt eller att jag vet, men det är så jag har uppfattat det - som näringsfattig men god för magen!

hemul
1

Enzymer är det nog du tänker på. Hjälper till med matsmältningen.

Jag hade också för mig att vom inte är speciellt energirikt, men enligt Vom och hundemat är det de. Går inte att hitta i nån livsmedelstabell så man får verkliga värden.
https://www.mushbarf.com/sv/varfor-ska-jag-ge-min-hund-vom-regelbundet/

hemul
0

Se på fasiken, jag hittade nåt. Fast det engelska "tripe" kan tydligen vara alla kons magar, inte säkert att alla har samma sammansättning och värdena de anger är väl nåt slags medel. I.v.s. så har nog V&H fel. Det är inte särkilt energirikt. Lågt på protein jämfört med muskelkött och låg fetthalt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tripe

Changrila
1

När det gäller vom så brukar den ses som näringsrik OM den är otvättad. Tyvärr så tvättas det som används i hundmat i princip hela tiden. Det är ju inte "värdelöst" för det, men det är inte så fantastiskt som fodertillverkarna många gånger vill få det att låta.

Jag ger dock gärna mina hundar vom. De tycker om det och de mår bra av det. Inte enbart vom såklart, men som en del i en välbalanserad kost är det utmärkt (mina hundar äter enbart rå mat, ibland färskfoder ibland  barfas de).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Tänkte på det efterråt, att det står att man putsar bort fett när man tvättar den and näringsvärdena de anger är säker för tvättat.

Obehagligt det lät med blekning, man tänker ju på klor. Vet du som är insatt hur det går till och om man gör det i Sverige också?

Changrila
0

#13, jag har aldrig sett blekt vom.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Så bra! Hur ser den ut när den är oblekt? Mer köttfärgad? Brunaktig?