Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1794 ggr
Super_dog
0

Sheltie eller Kromfohrländer?

Jag ska köpa hund och kan inte bestämma vilken ras. De raserna jag har tittat på och fastnat för är Sheltie och Kromfohrländer. Jag kan inte bestämma mig! Kom gärna på för och nackdelar med de olika raserna Tacksam för svar!

Elsis matte
3

Omöjligt att lista för- och nackdelar utan att veta vad du önskar av hunden. Det finns ju inga objektiva sådana (möjligen hälsoproblem iofs) utan handlar om hur bra hunden passar just dig.

Fransu
0

Jag har träffat en Kromfohrländer och den var inte trevlig alls. Och jag har klippt mig hos en kvinna som hade en hane av rasen (den har jag dock aldrig träffat). Men hon nämnde att rasen kan vara lite knepig mentalt. Hennes hund kunde absolut inte umgås med andra hundar, oavsett kön. Med henne var hunden hur go som helst, men kunde vara oprovocerat aggressiv mot andra människor. Hon var ledsen att hon inte kunde ha med sin hund till jobbet på grund av att han var så lynnig. Så min upplevelse av rasen är inte särskilt positiv. Men å andra är min erfarenhet av rasen minimal.

Sheltien däremot verkar vara en trevlig ras på många sätt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Super_dog
0

#2 det låter ju inte alls bra alltså att den var aggressiv mot andra och den mentala biten är väldigt viktig för mig

Super_dog
0

#1 då menar jag som #2 skrev typ hur hunden är mentalt t.ex kromfohrländern låter väldigt bra enligt beskrivningarna men den verkliga uppfattningen verkar vara anorlunda

Skivling
0

Kanske skriv ner en lista med egenskaper du vill att hunden ska ha, samt vad du ska ha den till så kan du få förslag på fler raser? Jag har träffat en kromfohrländer, den är trevlig och balanserad, går ihop med andra hundar med fart i, kan vara lite på med mjukare hundar. Glad och charmig. Tror att det är jätteviktigt att man träffar hundar från olika uppfödare, eftersom det kan skilja sig mycket på temperament mm. Shelties är jättetrevliga och lättfostrade hundar de jag har träffat. Mjukare i sättet än kromisen tycker jag men ungefär samma aktivitetsbehov gissar jag.

Super_dog
0

#5 det låter som att den kromfohrländern du har träffat var trevlig medans andra inte är det. Jag ska besöka flera uppfödare av båda raser och se till så att jag väljer föräldrar med bra mentalitet Jag har tittat på skk hemsida där man kan titta på alla raser i de olika ras grupperna och har tänkt på flera andra raser som jag har valt bort av olika anledninga

CayKantos
0

Kromis e en underbar men rätt komplicerad ras.. det är rätt svårt att få tag på bra kromisar, och även med en bra kromis är det a och o hur ni gör med valpen när den växer upp. Träffat flera och det problemet som oftast repetera e deras skygghet för människor som folk inte tänker på när dom får hem valpis, vilket då blir att dom flesta kromisar agerar aggressivt i försvar då dom genetisk tycker människor e lite.. sådär. Men hittar du bra kombo och uppfostrar valpis väl kan man få en riktig fin hund, men baktanken är ju att kromisar just intr ska gilla allt o alla, så det kommer alltid finnas lite tendenser till en sur tant i dom ;) Men sheltie får man akta sig inte att få sig en stressad individ (lätt hänt med vallhundar) eller en hukd spm inte gillar o arbeta. Pch sånna hundar finns då måmga av om du köper inom utställningsavlarna… så oavsett vilken ras det blir se till att kolla upp riktigt noga inte bara med uppfödaren men på avels-/hunddata också :) Lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
0

Jag har tyvärr bara träffat en trevlig kromis. Alla andra har bara skällt på alla som tittar på dom. Men som andra säger behövs lite från dig, vad du önskar i en hund osv.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Super_dog
0

Jag söker: Inte så mycket jakt Mest sällskap men tränar även gärna agility, viltspår, nosework och lydnad Helst ingen hund som älskar allt och alla ( springer fram för att hälsa utan håller sig vid mig ) Inte för lätt stressad Pälsvård är helt OK sålänge jag inte behöver lämna på hundfrisör (alltså klippa eller trimma med maskin) Följsam, arbetsvillig Bra av och på knapp Jag kan erbjuda: Långa skogspromenader, fjällvandringar och cykel och löpturer Den mentala aktiveringen jag kan erbjuda är spårövningar, jobba mycket med nosen, trix, dog parkour och problemlösningar Tipsa gärna om fler hundraser Tacksam för svar!

alltidnordin
0

Låter absolut som att en sheltie från mentalt stabila linjer kan passa dig!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Jojaton
0

Tycker också en sheltie kan passa! Har själv en som är reserverad utan att vara rädd (om det är på hans villkor hälsar han gäärna, men har inga problem att låta bli) kräver regelbundna genomborstningar och lite öron- och tasstrim men ingen annan pälsvård - duschar honom vid behov, ett par gånger om året. Tackar ALDRIG nej till att hitta på grejer/jobba, men älskar soffdagar också.

Johanna - Instagram

Super_dog
0

#11 Det låter som att det passar men jag har en fråga: Skäller de mycket?

Hornslandet
0

Träffat bara nån enstaka kromis. Den jag känner bäst är trevlig, men det tar ett tag innan den vågar sig fram till folk i allmänhet (dock inte aggressiv!). Verkar som det ligger en del reservation i rasen så att säga.. Och det verkar finnas många "jag har vackra hundar"-uppfödare, tyvärr. Annars verkar det vara en rolig ras.