Rasval
Hej alla kloka hundmänniskor!
Varning för långt inlägg men jag vill gärna försöka få med så mycket som möjligt redan från början.
Jag har börjat planera för att skaffa hund och skulle gärna vilja ta emot tips på rasval och tankar kring de raser jag funderar på. Jag har hundvana och är uppvuxen med hundar runt mig (basset griffon och tollare) men har inte haft egen hund. Har däremot mycket stor hästvana.
Jag är 26 år gammal, jobbar heltid som lärare (åk F-3), bor själv i lägenhet samt har en äldre häst som promenadrids. Han står inackorderad på ett stall en bit bort.
En vecka för min hund skulle se ut ungefär så här:
måndag: morgonpromenad, hunddagis, med i stallet, kvällspromenad (kan vara med hjärngympainslag beroende på hund).
tisdag: morgonpromenad, hunddagis, träna på kvällen, från början valpkurs men jag är också intresserad av agility, lydnad, rallylydnad, sök och spår. Kanske främst intresserad av agility och rallylydnad, men det beror mycket på hunden. Det viktiga för mig är att göra något tillsammans med hunden, inte vad vi gör. Jag är anpassningsbar och tycker att det mesta är kul! Har turen att hunddagiset anordnar kurser och har också brukshundsklubb som anordnar kurser nära, så det finns ett bra utbud. Inget stall denna dag.
onsdag: morgonpromenad, hunddagis, hämtas lite tidigare på dagis och hinna träna något själva, t.ex. lättare sök, spår, godisgömma eller en längre promenad med hjärngympainslag. Sen med till stallet och kvällspromenad.
torsdag: morgonpromenad, hunddagis, med i stallet, kvällspromenad (kan vara med hjärngympainslag beroende på hund).
fredag: morgonpromenad, hunddagis, hämtas lite tidigare på dagis och hinna träna något själva, t.ex. lättare sök, spår, godisgömma eller en längre promenad med hjärngympainslag. Sen med till stallet och kvällspromenad.
lördag: kan se ut lite hur som helst. Hunden får ju följa med till stallet, men vad vi gör sen beror på. Några timmar behöver jag säkert jobba men det gör jag hemifrån.
söndag: samma som lördag.
En förhoppning hade varit att hunden kan följa med ut på ridturer i skogen så småningom, men det är om det går. Inne i stallet tänker jag att hunden får ha en plats som den kan vila på. Det finns en del barn och ungdomar i stallet som gärna också pysslar med den, och vissa sysslor kan den ju vara med på. Under tiden som jag rider tänker jag att hunden får vara utanför ridbanan och samtidigt få mat, t.ex. i en aktiveringsskål eller leksak, så att den har lite att göra.
Viktigt för mig hos en framtida hund är att den är människovänlig och framför allt vänlig mot barn men också vänlig mot andra hundar. En dröm är att i framtiden utbilda hunden till skolhund och kunna ha den med på jobbet. Därför är det en fördel om den inte fäller alltför mycket. Hellre en päls man kan klippa ner än en som fäller massor tänker jag, men det är inget krav. Inte en superliten hund som av misstag skulle kunna skadas av barnen eller som det är alltför stor risk att den skadas i stallet, men annars spelar faktiskt storlek mindre roll. Gärna pigg, glad, positiv och helst ganska lättlärd och helst utan alltför mycket jaktinstinkt, då jag som sagt helst vill kunna ta med den ut på ridturer. Inte en hund som kräver maaaassor av aktivitet men gärna en som vill vara med.
Har ni några förslag på raser som skulle kunna passa in på den här beskrivningen? Själv har jag funderat på och fastnat lite extra för flera raser, bland annat Bearded Collie, schapendoes, lagotto, labrador, golden, corgi, bichon, clumber spaniel eller podengo… som ni märker olika storlek och ursprung men jag tänker att det är bättre att tänka brett än att låsa in sig i ett hörn.
Stort tack för svar!
Vet inte om jag har något direkt tips men kan i allafall dela med mig av mina erfarenheter då jag har haft 2 av raserna du funderar på.
Bichon, problem med sjukdomar. I övrigt var han väldigt lättlärd och rolig. Tränade och tävlade agility med honom. Ganska självsäker men fruktansvärt skällig. Tyckte att grundlydnaden var ganska svår att få till samt att rumsrenheten tog vääääldigt lång tid.
Golden, har haft 2st. Sociala hundar, älskade allt och alla. Hundar som människor. Trygga i sig själva och de flesta miljöer. Enkla att träna, när de själv har lust ;) Dock hittade jag ingen större arbetslust hos någon utav de vilket gjorde mig besviken. Dom nöjde sig med att bara följa med och vara. Definitivt trevliga och enkla hundar i min mening :)
Om hunden ska följa med på ridturer som är ralativt fartfyllda hade jag satsat på nättare raser än tex clumper. Hoppas du hittar något som passar dig :) Ring uppfödare och träffa de raser du fastnat mest för så kanske du kommer närmare ett beslut :) Viktigt att det blir rätt!
Får flika in angående golden (och även labrador, kan jag tänka mig) att de inte är optimala om du vill ha en hund som fäller lite, tvärtom skulle jag säga. Har precis flyttat in i en ny lägenhet och min hund har aldrig satt sin fot här, ändå är det redan hundhår överallt.. 🥵 Så om pälsfrågan är viktig skulle jag nog avråda från dessa raser. När det gäller allt det andra du skrivit skulle i alla fall min hund stortrivas, däremot 🙂
Mellan eller storpudel, kromfohrländer (finns sträv och släthåriga), sheltie, mellanschnauzer, riesenschnauzer (finns både utställningsavlade och bruksavlade), ceskyterrier. Några raser jag tänkte på:)
Man kan ju även fråga skk om man vill:)
Tack för alla era svar! Det blev faktiskt hund redan i år, en cocker spaniel. En uppfödare i närheten hade en hane kvar i en kull och jag åkte dit bara för att titta men det kändes helt rätt. Läste på massor om rasen och var i kontakt med flera med cocker spaniel och med lite reservation för pälsen känns det verkligen som min ras. Men men, man kan ju inte få allt ;) Så nu har jag en liten Milton som bott här i två dagar :)
#6 Vad roligt att höra!
#6 Gud så kul!!:)