Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1389 ggr
[KaffeSkog]
0

Vilken ras?

Hej!
Jag letar efter en ras som passar mig och mitt liv men det är så svårt, så jag tänkte fråga er här på iFokus

Jag letar efter en ras som är: *Korthårig, jag gillar inte alls att hålla på med pälsvård, att borsta någon gång då och då går bra men inte mer *Lugn, jag själv är väldigt lugn av mig och tar livet lite som det kommer *Inte större än en Labrador *Tystlåten, alltså inte en ras som har lätt till skall eftersom att jag är känslig för vissa ljud, att den skäller då och då står jag såklart ut med dock *Jag kommer att aktivera hunden med minst en långpromenad per dag, på minst en timme. Jag kommer även att köra godissök och lydnad på hobbynivå med vovven *Hunden måste kunna ta det lugnt ibland på grund av min diagnos och med det menar jag att hunden får mindre aktivering i några dagar, någon dag så kanske det inte blir någon aktivering alls, bara kissrundor *Jag vill ha en hund som tyr sig till mig och inte vill fram och hälsa på alla 

Jag söker en bästa vän i vått och torrt som jag kan dela mitt liv med. 

Med vänlig hälsning KaffeSkog

Fransu
1

Whippet

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Matilda.y
1

Någon ras i rasgrupp 9:) Vissa i den rasgruppen behöver att man rakar hunden för att hålla den kortklippt. Men inte alla. https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Sugar Mist
0

Instämmer med att en whippet hade trivts :)

-

smilla88
0

Om man bortser från hårlängden så stämmer Eurasier bra in på din lista. 😃

tiger tok
2

Chow Chow (finns korthåriga). Eller Eurasier, pälsen är inte så jobbig som den ser ut.

Shirokaze
0

Någon slags pudel (finns ju olika storlekar) kanske passar? Nu är det ju en trimras men det behöver man ju inte trimma själv ens för det brukar ju finnas hundtrimmare som man kan gå till.

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Elsis matte
4

#6 Pudel måste ju vara en av de värsta raserna för en som inte gillar pälsvård, det är ju liksom så att pälsen växer ut igen på några få veckor. Få har råd/möjlighet att lämna in hunden så ofta att den ständigt är helt kortsnaggad. Allt fastnar i den typen av päls och man måste lägga tid på bad och borstning.

Turast
1

#5 chowchow är inte direkt en frisk ras, och det kan ju vara kul om hunden håller också.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[KaffeSkog]
0

#1 och #3 Åh Whippet… De är så fina och jag verkligen älskar vinthundars temperament. Jag har dock läst att de måste få springa av sig riktigt för att må bra och jag vet inget ställe där de kan få springa där jag bor, tyvärr….

#2 Jag har kollat där men hittar ingen som jag riktigt fastnar för.

#4 De är ju fina, jag ska absolut läsa på om rasen.

#5 Chow Chow är fina, speciellt de korthåriga men jag vill ha en så frisk ras som möjligt, så den går bort.

#6 Pudel går bort pga. deras päls.

Tack för era svar allihopa! Jag har dock fortfarande inte hittat ''min'' ras så fortsätt gärna att tipsa! 🙂

Jojaton
0

#9 Det finns ingen hundrastgård (eller möjligtvis ett stort ridhus typ?) i närheten? I min stad ligger hundrastgården utanför stan, man får köra ca 20min (inkl stadskörning) för att ta sig dit. Tror också att en Whippet hade passat väldigt bra om du hittar nån lösning.

Johanna - Instagram