Gör ifrån sig för uppmärksamhet
Det mesta går bra med Pepsi i nuläget, men vi har ett problem som jag inte kan tampas med. Ofta, men inte alltid, när vi sätter honom i en hage för att vi måste städa eller nått då vi inte kan ha 100% koll, så kissar han. Vi måste ju komma och städa upp det och då blir ju beteendet självuppfyllande. Jag är 100% säker på att han gör det för att han vet att vi börjar hålla på hos honom då, eftersom att han kan ha varit ute och kissat precis innan men ändå lyckats klämma ut några droppar. Nu i kväll blev det för mycket när han kissade och bajsade (han har alltid bara kissat, så denna blev en ovälkommen första) på golvet när jag gick för att göra en macka. Han var ute för 15 min sen! Jag har backat i ensamhetsträningen mycket och börjar om från noll men samma beteende fortsätter och vi måste kunna ha honom i hage. Ända sättet att få tyst på honom när han tokskäller på natten är time outs (han ser oss hela tiden så det är inte isolering vi pratar om) och nu känns det som om den enda saken som förenklar för oss håller på att falla. Jag vill ju inte att han ska förknippa ensamhet med att kissa inne men vet inte vad jag ska göra!
Hundar kan inte trotsa. Det är inte en grej de gör, rent biologiskt finns det inget i hundar som ger dem trotsbeteenden så som att bajsa för uppmärksamhet. De förstår inte heller konceptet av "time-outs". Det är inget de är kapabla till att förstå, eftersom det är en rent mänsklig konstruktion.
Däremot kan de visa symptom av stress; kissa, bajsa, skälla, gny, gnaga, jaga svans, vanka ect.
Du säger att du backat, men kanske inte tillräckligt långt eftersom du säger att ni 'måste' kunna ha honom i hage. Det är mycket möjligt att han inte klarar av det, och då måste ni backa längre.
Men det hindrar väl inte att beteendet kan förstärkas om det får en positiv följd? Typ man ska inte gå in till en hund som skäller när den är ensam för då lär den sig att det lönar sig att skälla även om skällandet från början var en ren stresshandling.
#2 Fast om det är ett symptom av stress den inte kan hjälpa så spelar det ingen roll. Hunden är otrygg, den känslan måste ändras innan man kan ta itu med eventuella inlärda beteenden.
Så du menar alltså att det inte spelar någon roll om man går in till en skällande valp när man tränar den att vara ensam?
#4 Du missförstår vad jag anser inte spelar någon roll. Jag värnar om valpens mående, då spelar eventuella inlärda beteenden mindre roll.
Det viktigaste är känslan. Du kan få en otrygg hund att sluta skälla genom att ignorera eller straffa, men den kommer fortsätta vara otrygg, lida i tysthet. Knappast något att sträva efter. Man måste backa så pass långt att man kan komma åt känslan och börja förändra den genom att tillföra positiva erfarenheter. Kanske innebär det att sitta precis utanför en överdrivet stor valphage där det är klickar med mjukost över hela golvet som valpen kan fokusera på och sedan direkt öppna hagen när valpen är klar. Kanske innebär det att gå på toa lite oftare och stänga dörren efter sig bara varannan gång. Sånt måste man pröva sig fram med.
Hur beteer den sig i valphagen? springer runt? gnäller? alltså vilken nivå obehaget är på.
Jag vet inte exakt i vilka situationer ni sätter valpen i hagen. Jag hade gått tillbaka till början och bara försökt sätta in honom i valphagen när han är jättetrött, exempelvis på kvällen när ni ser tv kanske ni kan ha hagen i samma rum?
Eller att i samband med utfodring strö ut hundmat på golvet i valphagen, det håller den sysselsatt i några minuter samt att det blir en positiv accosiation.
När jag vill att min valp ska vara i samma rum som mig, om jag kanske ska laga mat eller dylikt får han en morot att gnaga på. Det tar väldigt länge!
#4 OK, jag fattar hur du tänker. Det kanske kan funka i TS fall.
Men menar du att man ska göra så när det inte är så extremt också? Inte alla valpar som får ågren för att man går på toa eller sätter dem i en hage. Men de kan få det när man ska börja lära dem att vara ensamma i bostaden. Man kan kasta ut lite godis eller ge nåt att tugga på innan man går. Men det tar fort slut. Sen har man situationen då man står där utanför huset och lyssnar och valpen är därinne och skäller/gnäller/ylar. Hur gör du i en sådan situation?
#1 Jag är fullt medveten om att hundar inte kan jävlas om det är det du menar. Men det jag däremot säger med full säkerhet är att han har lärt sig att han får ut något positivt av ett visst beteende, det är så all inlärning fungerar. Anledningen till att vi använder time outs är dels att metoden förespråkades av eva bodtfält, men främst för att den fungerar väldigt bra för oss. När han går upp i varv och börjar bita på oss och möbler och skäller konstant vid elva-tiden på natten då får han sitta i köket tills han är tyst och lugn för att sedan hämtas tillbaka till oss. Då har han varvat ner, får mysa med oss och somnar oftast. Däremot ska det tilläggas att han aldrig har gjort i från sig i en time out.
Han visar inga som helst symptom på stress när han är ensam, förutom att han låter och kissandet, men alla hans ljud är inte en stresshandling då han låter konstant (gruffar, skäller, morrar, gnyr, piper, jamar och allt däremellan) och det inte är någon skillnad i hans ljud.
#6 Han är nästan alltid chill i hagen, ligger och tuggar, leker med en leksak eller sover. När han är riktigt uttråkad börjar han skälla och så fort han slutat skälla så tar vi ut honom för att leka eller sitter och gosar inne hos honom, så han har det inte dåligt, då hade vi självklart avbrutit användandet av hage. Han är en otroligt trygg hund, inte rädd för något och ingen ängslighet alls, och jag lovar (svårt för er att se då ni inte träffar honom varje dag) att han inte är otrygg i hagen, däremot uttråkad ibland.
Men det enda jag kan komma på för att bryta detta beteende är att avskaffa hagarna ett tag. Om någon annan har idéer får de hemskt gärna dela med sig <3
#5 Jag antar att du menar detta är specifikt för det du menar är en otrygg hund. För att ignorera en skällande hund leder verkligen inte per definition till att den ev. blir tyst och lider i tysthet. Den kan mycket väl helt enkelt lära sig att det som nu hände (som den skällde för) inte är så farligt och därmed behövs det inte skällas och varvas upp längre.