Vilken ras?
Om ni hade velat ha en hund till agility på hobbynivå, rally och lydnad på tävlingsnivå, drag (canicross och skidor), brukssök och ev. andra bruksgrenar, glad, med mycket go i, social (men inte nödvändigtvis översocial) och stabil och hade dessa att välja på:
korthårig collie, briard, riesen, kelpie, jaktgolden
Vilken hade ni valt? Motivera gärna :)
MVH Velpottan
Jag hade tagit briard. Detta för att riesen inte är så smidig till agility (briarden kan för all del vara stora de också) och för att jag tycker att man helst skall ägna sig till bruks med dem. Att collies ofta har problem med mentaliteten (men om du hittar en uppfödare med bra temperament på sina hundar så kan de funka lika bra som briard). Jaktgolden är ju dumt att köpa om man inte tänker jaga eller åtminstone träna apportering, för då är ju allt arbete med att få fram en bra jaktgolden förgäves, goldens är ju också kända ganska för att vara översociala, likadant med kelpies.
Jag tänkte spontant schäfer, men den rasen finns inte med. Finns det en anledning till det? HD problematik finns ju, men seriösa uppfödare av schäfer röntgar och mentaltestar sina avelsdjur. Personligen har jag aldrig mött en schäfer som är för "på" i sociala sammanhang. De är coola sålänge de får den stimulans de kräver. Finns mycket motor och arbetsglädje hos dem, vilket är nödvändigt ifall man skall hålla på med så pass många sporter som du radat upp. Kelpie skulle jag inte välja ifall jag vill undvika en potentiellt översocial hund. De andra raserna kan jag inte uttala mig om direkt. Gillar collie men vet inte riktigt hur de är. Har hört att de är trögare än andra bruksraser. Blir väl Riesenschnauzer om jag måste välja. Men då är det utifrån skk's rasbeskriving, och inte utav erfarenhet.
~
Mitt något röriga catstagram
~
Med tanke på att det rabblas upp i princip alla grenar som finns, så gissar jag att någon av dem ändå är "huvudintresse" och att någon av dem mer blir "vi testar lite om tid råkar finnas". Det blir svårt att hinna och orka med och klara av allt av allt. Frågan är då i vilken ordning de olika grenarna prioriteras.
Om vi stryker agility och "andra bruksgrenar" som verkar ha lägre prio, så återstår alltså lydnad, rally och kanske sök. Det är sådant som de allra flesta lite arbetande raser fungerar finfint till. Så frågan blir ju då hur du vill att hunden ska vara mentalt i övrigt.
Det är stor skillnad på hur en riesen är mot en golden. Visst, det är två aktiva raser, men de är väldigt olika i sin attityd till människor, i hur de faktiskt är att träna med osv. Så klura på vad du vill ha där och välj den ras som passar bäst in på det.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#3 Inte söket, för att få en hund att gå bra i söket behövs mycket mer motor än för övriga grenar.
Angående schäfer så är det för att jag är lite av en pedant som den inte är med på listan 😊 de fäller ju en del… Plus att jag tycker det är en sådan djungel av linjer och uppfödare att jag givit upp varje gång jag försökt bena ut dem.
Grenarna kommer nog att prioriteras, som det känns i nuläget, lydnad, rally, agility (jag tycker agility är skitkul, men jag är ungefär lika smidig och snabb som en elefant på agilityplanen så har liksom inga planer på att tävla i de högre klasserna typ ever 😃behöver då heller inte en hund som har kapacitet för det) och parallellt draget för jag tycker vanliga promenader är urtråkiga. Tänker dock inte tävla i nån dragsport. Och jo, jag gör allt detta med nuvarande hundar också, det går lite säsongsvis bara vad vi satsar på 🙂 men att trycka in nåt annat också har nog visat sej vara svårt att hinna med.
Orsaken till att bruksgrenarna inte prioriteras högre är att det är så svårt att hitta träningsgrupper häromkring, och så har vi så dålig terräng=kan bli långa bilresor för att åka och träna. Och jag är helt grön inom brukset. Men om bara tillfälle ges så vill jag absolut ha en hund som har kapacitet till detta! Har testat på lite sök och rapport med nuvarande (icke bruks-) hundar och det var skitroligt!
Som träningskompis vill jag gärna ha en hund som säger "yes, skitkul" till allt, som tål lite nybörjarfel, hellre en ferrari än en diesel men den gyllene medelvägen vore ju bra, som inte tar livet så seriöst, som inte är mjuk och vek, jag gillar lite självständiga hundar med tjockare pannben.
Tycker det är jätteskönt med hundar som går ihop med allt och alla då jag gärna släpar med mina hundar överallt. Samtidigt är det ju så mycket lättare att träna med en hund som inte tycker att alla människor på träningsplanen är potentiella nya bästa vänner…
Antar jag får stryka collie, kelpie och golden ..?
Fast det där med översociala hundar är ju också en motivations- och träningsfråga… Jag har en som tror att varje person hon ser är en ny bästis, framförallt barn, men tränar vi så kan barn bokstavligen kasta sig framför henne (har testat!) utan att hon rör en min. Fast det är klart, om hunden inte är utåtriktad behöver man inte bekymra sig om det till att börja med. Självständig hund med tjockare pannben låter dock onekligen som en riesen… :-) Välj förslagsvis en tik av smidigare linjer om du ändå vill kunna köra lite agility.
Kan säga att med kelpie kommer du få en hund som tror alla i världen är skapad för den att hälsa på 💩 jag har just nu min lilla kille som gärna slänger sig mot varenda människa han ser. Alla jag känner säger det blir bättre med åldern och träning men det ändrar ju inte på att det e jobbigt nu och kommer vara iaf 1-2år fram :p och det kommer ju aldrig ändra på hur mycket dom verkligen älskar folk.😅
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Kelpie.
Min erfarenhet säger i allafall inte golden. Har haft 2 stycken som jag försökt göra det flesta grejerna du nämner ovan.
Fann tyvvär ingen större arbetslust hos någon utan dom. Självklart är alla individer olika men detta är min erfarenhet :)
Nu har jag en mix mellan bordercollie / schäfer / golden som jag tänkt göra dom grejerna du beskriver med :) Han är bara valp än men jag tycker det ser lovande ut hitills!
Hoppas du hittar vad du söker :)
Jag valde briard. Du får gärna fråga mig mer om rasen om du vill!
#1 Riesen är nog lika smidiga som briarder skulle jag säga. Ingen av raserna är en agilityras, men visst kan man köra agility ändå för skojs skull (men du kommer inte vinna nått). Men man väljer inte Riesen eller Briard för att man vill tävla i agility om vi säger så.
I övrigt tycker jag briard är ett… bra… val. Inte den mest extrema brukshunden, men du kan köra det du nämner med den. Däremot finns det raser som säkert i allmänhet lämpar sig bättre för att gå långt i lydnad, om man ser till statistiken. Tycker däremot ändå jag vill slå ett slag för briard då det är riktigt härliga hundar i allmänhet. Var överens med uppfödaren också, vissa är mer inriktade på arbetande hundar än andra så kolla upp det om du nu seriöst vill tävla. Men briarder är annars i allmänhet glada, lite flamsiga, en hel del personlighet.. Sociala från översociala (som min) till mediokert sociala. Men den överväldigande majoriteten av de jag mött har haft lätt för främlingar, och jag har inte mött en enda riktigt knepig en (även om jag säkert tror de finns).
Jag har börjat köra lite drag/canicross med min och han älskar det. Vet flera andra som kör. Lite underskattat inom briardvärlden tror jag då inte så många har det intresset av ägarna, tror briarder borde få dra mer jag :)
En annan ras är förstås beauceron. En Riesen skulle säkert funka fint också, och där finns det mer eller mindre extrema bruksvarianter så läs på.
Jag tror en bra aussie skulle passa. Jag tävlar lydnad, agility och rally med min, tränar inför att tävla bruks. Ett riktigt litet krutpaket som ändå är extremt enkel i vardagen. Hon är neutralt ointresserad av främlingar som rasen ska vara men är öppen för social kontakt, väldigt lättsåld genom både godis och lek även med främlingar. Finns många tråkiga aussies med diverse problem, men det är relativt enkelt att hitta de kennlar som faktiskt avlar på bra arbetshundar, om man bara gör lite efterforskning.