Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1735 ggr
Garm
0

Rasval. Input behövs.

Då jag förmodligen kommer skaffa hund igen när min lilla borderterrier inte längre finns i livet sitter jag och funderar på tänkbara raser. Det är förhoppningsvis 4-5 år kvar innan det sker, men jag tänker det är bra att vara ute i god tid med rasfunderingar. Jag funderade på borderterrier igen, men tror nog jag bara skulle jämföra den med min nuvarande. Jag vet inte säkert om det skulle bli så, men det känns så just nu iaf. Dessutom är jag inte så sugen på en trimras igen.

Jag har nyligen blivit sambo, så jag är inte ensam i beslutet om vilken ras det blir. Vi har lite olika tankar om hund, men är överens om att det inte går att ha en allt för aktiv ras som kräver väldigt mycket mental stimulering, som typ Border Collie och andra väldigt utpräglade vallhundar. Det går inte heller att ha en väldigt utpräglad jakthund då jakt inte är ett intresse hos varken mig eller mig sambo.

Hittills har vi en liten lista på tre raser som tilltalar oss, men vi har bra läst läst om dem. Har inte träffat några individer av raserna än. Listan kommer säkert revideras under årens gång, så därför tänkte jag fråga om tips och råd här på hundar.ifokus.

Jag säger emot mig själv lite med listan, då jag redan sagt att utpräglade vallhundar inte skulle fungera, men där finns en vallhund. Den verkar dock inte vara så väldigt utpräglade på det området, men jag kan ju ha fel. Vill höra era åsikter om raserna och vad vi kan erbjuda dem.

Det kommer finnas ett barn med i bilden också, är på gång nu, så barnet kommer vara några år gammalt när nästa hund införskaffas.

De raser vi fastnat för av en eller annan anledning är följande:
Saluki
Lapsk vallhund
Podenco ibicenco

Vi kommer kunna erbjuda hunden den sedvanliga motionen med promenader och spring i skog och mark, även helt vanliga promenader i bebyggt område. Utöver detta kommer vardagslydnad tränas. Beroende på vilken ras det blir kommer olika passande aktiviteter utövas. T ex om det blir en Saluki kommer det stå lure coursing på schemat. Vi kommer anpassa oss en hel del efter hundens behov, så länge behoven inte är allt för krävande (som tidigare sagt t ex vall eller jakt).
Pälsvård önskar vi inte ägna oss åt flera timmar i veckan. En genomborstning i veckan är på sin höjd vad vi kan tänka oss. Jag gissar att de raser som står på listan inte kräver timtal av den varan.

Jag vet att jag inte gett allt för mycket information om vad vi kan erbjuda en hund, men jag hoppas det inte hindrar er från att hjälpa mig/oss. Vi vill ha så mycket input som möjligt från er, om ni känner att ni har lust och ork att guida oss genom vår lista. Kanske rent av hjälpa oss revidera den. Ska försöka svara på era eventuella frågor så uttömmande som möjligt, så vi kan få den bästa hjälp vi kan få.
Har ni förslag på en bra ras, som inte tillhör rasgrupp 9, som skulle kunna passa så tar jag tacksamt emot dessa. Vi har redan plöjt igenom rasgrupp 9 och ingen av raserna har fallit oss i smaken. Jag har dessutom dåliga erfarenhet av raser som labrador, golden och setters, så där tar det också stopp.

Vi har ännu inte kontaktat några uppfödare, det får vi göra när vi kommer närmare en slutgiltig tanke om ras.

Tack på förhand för input.

Lona
0

Jag har själv cairnterrier och har funderat på bordeeterrier tidigare. Man blir lite bortskämd av att de är så trygga och robusta hundar, både fysiskt och mentalt! Samtidigt tycker jag att terriers är väldigt roliga hundar, alltid glada och pigga på upptåg. Med det sagt, jag förstår om du vill byta ras men om du var nöjd med borderterrierns mentalitet så tänker jag att något åt det lite kavatare hållet skulle kunna passa. OM du kan tänka dig trimras igen så har du tex cairn och dvärgschnauzer. Annars tänkte jag faktiskt på Lancashire heeler? Käcka hundar med lite attityd samtidigt som de har en viss förighet iom vallningen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
0

Sheltie? Lancashire heeler (som #1 skrev) Västgötaspets/Corgi

Changrila
1

Tja, du lär ha svårt att hitta någon mer salukinördig person än mig här, så har du salukifrågor är det bara att ösa på ;)

Det du måste vara medveten om med saluki är att "spring i skog och mark" är en omöjlighet för de flesta salukiägare, framförallt för förstagångsägare, samtidigt som en saluki måste(!) få springa lös regelbundet.

När det gäller lure coursing är det också värt att veta att det inte är något som man "håller på med" som aktivering regelbundet eller så. När hunden har tävlingslicens så är det en fördel om hunden inte springer annat än på tävling, och det ordnas bara 7-10 tävlingar per år i Sverige. Då är de utspridda från långt upp i norr till långt ner i söder. De flesta som tävlar aktivt åker på 5-6 tävlingar per år, resten av året är hunden "vanlig sällskapshund" som behöver aktiveras med annat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Belzebubble
0

Och podenco känner jag spontant kan jämföras mycket till saluki i aktiveringsbehov, så som #3 beskriver. Kolla in @kristiinatammik på instagram, hon visar mycket hur en vardag med podenco ser ut. Dessutom finns det inte så många uppfödare i sverige så de kan vara svåra att bara stöta på. Jag har själv varit intresserad av rasen förut. Jag känner att du skulle behöva beskriva mer vad som tilltalar just er. Verkar som att ni är en del på vinthundar och uthundar, det vill säga hundar med mycket självständighet.

Garm
0

#1 Jo, jag känner mig lite bortskämd med en så robust och trygg hund, men det är ju det där med att skaffa en "likadan" hund kan bli svårt.
Ska se närmare på Lancashire heeler. Trimraser känner jag spontant att jag inte vill ha. Det är inte direkt jättejobbigt att trimma ett par gånger om året som jag gör nu, men det kräver ju sitt.

#2 Sheltie känns fel för mig, då det individer jag träffat varit lite för "sprättiga" och rent av nervösa i sitt sätt. Har dock snuddat vid både västgötaspets och corgi i tanken. Ska se närmare på dessa.

#3 Jag har nu en hund jag inte kan ha lös i skog och mark, då hon sticker på vilt så snart hon får chansen. Bra att veta att jag inte heller kan ha en saluki lös där.
Jag pratade med en kvinna om lure coursing och måste ha missförstått henne helt vad gäller det. Jag fick uppfattningen att det är något man kan göra då och då som aktivering av något slag. Utan licens. Tack för rättelsen.
Jag vet att en saluki måste får springa lös för att springa av sig, jag antar det är lika med alla vinthundar. Hade en afghan i min närhet under många år i tonåren och han behövde absolut springa av sig ofta för att må bra. Om inkallningen inte sitter perfekt, hur tusan löser man det fria springandet? Har tyvärr i dagsläget inte tillgång till något större inhägnad område. Känns ju allt för begränsande med en 15 meter lång spårlina, t ex.
Hur är en saluki "till vardags"? Vad ungefär kan jag vänta mig av en saluki under en helt vanlig dag? Går det att lätt träna dem i vardagslydnad, eller är det som min mosters afghan som var helt ointresserad av allt vad lydnad hette? Han ratade alla försök och lockelser.

#4 Ja, en självständig hund är det som lockar. Den hund jag har nu har alltid varit självständig och det är något jag uppskattar hos en hund. Vi vill inte ha en hund som måste vara med och och uppi oss hela tiden. En hund som klarar av att vara ensam en stund, vilket ligger mycket på individbasis såklart, är en klar fördel. Vill inte ha en hund som blir ett vrak så snart den är ensam någon timme då vi måste iväg och handla, t ex.
En hund som inte hela tiden behöver aktivering av något slag är bra, det kommer inte finnas intresse nog för att vara aktiv hela dagarna varje dag. Det känns självklart att vi gör något med hunden varje dag, om det så är godissök på en längre promenad eller annat, men vi behöver ha en hund som klarar av att inte få den aktiveringen varje dag om vi inte skulle ha tid en dag. Nu är väl inte godissök det allra bästa alltid, eftersom det är en ganska lugn grej, men det är något.

Det som tilltalar oss hos de olika raserna på listan är ungefär samma saker, det självständiga och vad det verkar vänliga sättet. Vi tycker om hundar med lite fart och fläkt. Det ska inte vara en soffpotatis som bara ligger och trynar hela dagarna, men det är väl lite av en tränings- eller individsak kanske? Rent spontant tänker vi att en hund som är lite busig är bättre än en hund som bara sitter och glor. Det ska vara roligt att ha hund. Det ska inte bara vara en levande individ som ligger vid fötterna hela tiden. En hund som kan ta det lugn, javisst, men det ska vara lite fart ibland.

Lona
0

Ja, gillar du robusta och lite kavata hundar så låter sheltie och liknande raser som helt fel. Vinthundarna kan jag inte så mycket om, men jag tänker att de är lite mer "förnäma" (hittar inte rätt ord) än terriers, corgi, västgötaspets mfl som är lite mer burdusa och "pang på".

Lona
0

Lona
0

Lona
0

Jaha, och där fick min telefon ett eget liv igen… #7 och #8 är någon slags dubbelpost.

Belzebubble
1

#5 Det låter som att jag för en gång skull kan rekommendera min egen ras, shiba. De är mindre hundar ur grupp 5 (är osäker om de räknas till urhund eller spets, glömmer det alltid). De kräver väldigt lite pälsvård. Jag tycker de är väldigt tuffa till sättet. Vår hänger gärna med på allt möjligt (på hennes egna villkor) så som viltspår, nosework, rallylydnad, agility m.m. Men hon har inget emot att bara ligga och slappa i soffan några dagar när livet kommer emellan. En rolig hund som sätter familjen först. Man får ju självklart läsa på då på många sätt kan de anses vara svåra hundar. De är inte helt lätt motiverade samt kan vara lite knepiga mentalt (mycket integritet och självkänsla) och man får social- och miljöträna dem sen tidigt ålder. En annan ras som jag tror skulle kunna passa är finsk lapphund. Nu ska jag säga direkt att jag är inte så påläst. Men de individer jag har träffat har ändå på något sätt påmint mig om min shiba fast lite mer medgörliga. Kolla igenom grupp 5 och undvik draghundar så kanske rätt ras dyker upp!

Changrila
2

#5 afghanhund och saluki är generellt sett extremt lika mentalt. Det är de två vinthundsraser som från början är mest lika varandra även om aveln här i västvärlden förändrat framförallt afghanhunden mycket till utseendet. Trivs du inte med afghanhundens mentalitet  lär du inte trivas med saluki heller.

Visst går det att enbart åka på LC-träningar med saluki, och då behövs ingen licens, men de träningarna är inte heller speciellt vanliga och även då blir det långa resvägar osv. Det finns inga fasta banor som står uppe eller några som ordnar träningar flera gånger i månaden. Här kan du se vilka träningar som ordnats hittills i år och var, så får du ett hum om hur det ser ut: http://svvklc.se/index.php/prov-traeningar/lc-traeningar

Många som har vinthundar släpper dem fritt och bara hoppas på att de ska komma tillbaka. "Det brukar gå bra. Han kommer ju tillbaka när han sprungit klart!" har jag hört mer än en gång… Eftersom det är något jag verkligen avråder från så kan jag istället bara tipsa om att försöka hitta lämpliga inhägnader av olika slag. Att ha hunden i långlina räcker absolut inte. En saluki i full fart tar galoppsprång som är ungefär 3 meter långa. Det är inte så kul för dem att bara kunna ta något enstaka språng innan de måste stanna/vända.

---------

Lona
0

#11, Helt OT men det måste vara fantastiskt att se ett gäng salukis släppa loss över en stor äng. Hisnade nästan av vår flock med RR i fullt ös, vinthundar måste vara som den upplevelsen x 10! :-)

Sugar Mist
0

Läst igenom tråden lite och tänker spontant på att Perro sin pelo del peru kan vara något att kika lite extra på? Den håriga varianten då, om man inte är förtjust i den nakna :)

-

hemul
1

#12 Tänkte också på det. Det vackraste jag sett (i hundväg) är en pointer i fullt språng över ett fält i solnedgången. Och en pointer är nog också långsam jämfört med en saluki.

Garm
0

#6 Jag gillar både lite mer pang på, lite burdusa och robusta hundar och smäckra och lite mer förnäma vinthundar. Det gör det så svårt i rasvalet, vore så mycket lättare om jag hade bara _en_ specifik typ varmt om hjärtat.

#10 Shiba säger du, ska absolut ta en närmare titt. Du beskriver min hund en del när du beskriver din hund. Ska även se närmare på den finska lapphunden. Grupp 5 har jag ju tittat igenom med intresse, men har en del reservationer gentemot många av raserna. Spetsar har en tendens att skälla mycket och slädhundar går ju helt bort.

#11 Jag förstår. Lure coursing får vara en sporadisk aktivitet om det blir en saluki.
Jag tyckte mycket om min mosters afghan, en mycket roligt hund även om han var ointresserad av det mesta jag försökte lära honom. Vardagslydnad får ta tid att lära in, jag har inga ambitioner att få en superlydig så snart som möjligt.  Inkallning, som jag tyvärr delvis misslyckats med med min nuvarande hund, är dock något som behövs övas in ganska tidigt. Är det möjligt med salukis? Min mosters afghan var lite svår att träna inkallning med, det tog ett par år innan det satt och då inte klockrent.
Att släppa min hund vind för våg utan att inkallningen sitter är något jag absolut inte tänker göra, oavsett ras. Jag får helt enkelt hitta ett par bra inhägnade områden där jag kan släppa min hund, så den får springa av sig ordentligt vid behov.

#13 Det där var en ras jag inte alls tänkt på och knappt ens hört om. Såg den i grupp 5, men gled visst över den helt. Får helt enkelt se närmare på den. Jag har dock en aning svårt för hårlösa hundar.

Sugar Mist
0

#15 Jag tycker de är värda att se över, speciellt den håriga varianten för de är verkligen jättetrevliga hundar, kan rekommendera Nakku Rakkans kennel :) Hon är jättebra och lätt att prata med, och har mycket kunskap inom rasen :)

-

Lona
0

Hmm, om ni vill ha en knepig, personlig, charmig, självständig men ändå tillgiven hund så kika på rhodesian ridgeback. Kan dock kräva rätt mycket fysisk aktivering och även ha en del jaktlust.

Changrila
0

#12, #14, det är verkligen fantastiskt :D

#15, Det är (ibland) möjligt att få till fungerande inkallning på saluki, jag har lyckats, men jag är å andra sidan en av två som jag vet att har det. Mitt kontaktnät inom rasen är stort, och ingen annan säger sig kunna kalla in hundarna när det kommer någon form av störning. Vissa kan det inte för att de inte försökt, de har bestämt sig för att det inte går att lära en saluki någonting, men många har försökt och misslyckats. Inte ens jag, som har lyckats och som även tävlar med mina hundar i lydnad och rallylydnad osv, räknar med att få till fungerande inkallning på mina hundar.

---------

Garm
0

#16 Den håriga varianten var fin, men tycker inte om den hårlösa. Utseendet är dock inte allt, det kommer ganska långt ner på listan över önskemål. Får absolut läsa mycket mer om dem :)
Det verkar dock vara en ras som är svår att hitta aktiva uppfödare för, men det är ju ca 4 år bort innan det är dags för ny hund. Får kontakta potentiellt intressant uppfödare, som den du rekommenderade, och höra mig för.

#17 Rhodesian ridgeback tänkte jag på i tidigt skede, men valde bort pga att de verkar vara lite för vaktiga och kan ha rädslor (kan väl vilken individ som helst av vilken ras som helst ha, men den beskrivs ju som att kunna ha det och det känns mindre bra). Jaktlusten kan jag nog leva med, jag har ju en hund med jakt i sig nu, men det får inte vara för intensivt.

#18 Jag har inga problem med att ha en hund som inte alltid kommer på inkallning, jag brukar inte släppa min hund annat än i inhägnade platser som det är nu. Det är mycket bra att veta att jag kan vänta mig av en saluki ungefär vad jag fick av afghanen. Jag vet att det inte är omöjligt att lära dem något, det tar bara mer tid och kräver mer tålamod. Har inget starkt intresse för tricksinlärning. Kan väl vara kul, men om hunden inte har intresset för det så är det inget jag sörjer om jag inte kan ägna mig åt. Inte min sambo heller, för den delen.
Det låter spännande att du tävlar i lydnad och rallylydnad med dina hundar. Det bådar gott inför de små ambitioner jag har, om det blir en saluki.

Jojaton
0

Har inte läst hela tråden, men har du kikat på typ whippet? Min uppfattning är att de är liite mer föriga än tex Salukis.

Johanna - Instagram

Garm
0

#20 Whippet ser ut som en väldigt intressant hund på papperet, men jag har fått intrycket av dem att de är lite nervösa av sig? Eller är det bara en illusion pga svansens ställning och sättet de rör sig på?

Jojaton
0

#21 de jag har träffat har absolut inte varit nervösa - men jag har bara träffat ett par stycken, så kan vara tur. Låter rasen bra på pappret hade jag nog pratat med och träffat uppfödare/ägare för att få en bättre bild av rasen :) det hade jag gjort med flera av raserna du är intresserad av :)

Johanna - Instagram

Garm
0

#22 Att prata med uppfödare och få träffa de olika raserna står på agendan, men just nu har vi lite för många raser på listan känns det som. Iofs så är det nog ändå läge att träffa några individer av varje ras ändå, redan nu. Får ta ett snack med sambon helt enkelt och börja med att kontakta uppfödare och rent av försöka hitta ägare till raserna inom någorlunda nära radie :)

Jojaton
0

#23 Vissa kanske gallras bort av sig själv när du träffar hundar av den rasen :) annars kan du ju gå med i rasgrupper på facebook (eller mer generella hundgrupper) och fråga om folks erfarenheter!

Johanna - Instagram

Lona
1

Förutom tipset om FB-grupper, kika gärna på vad rasklubbarnas lokalavdelningar har för sig! I princip alla har hemsida eller åtminstone en FB-grupp, de brukar gå att hitta via rasklubbens vanliga hemsida.
Många lokalavdelningar har diverse aktiviteter för medlemmarna; kurser, föreläsningar eller helt enkelt hundpromenader tillsammans.
Som intresserad av rasen brukar man vara varmt välkommen och det är ett bra sätt att få se hundarna lite avslappnat samtidigt som de är i grupp. De flesta hundägare pratar ju villigt både om rasen och sin egna hund så det brukar inte vara några problem - och vanliga hundägare har ibland lite annorlunda syn på rasen än uppfödare.🙂
Sen är det väl iofs så att de som är engagerade på ett eller annat sätt i rasklubb/lokalavdelning ofta är de som verkligen trivs med sin ras och kanske inte alltid ser eventuella nackdelar med den.😉

Garm
0

#25 Smart! Har suttit och tittat på rasklubbarnas hemsidor, men inte tänkt på de lokala avdelningarna. Jag får skylla på gravidhjärna eller nåt ;) Tack för tipset!

Vore fint att få träffa flera individer av raserna vi är intresserade av. Att de på papperet är intressanta är ju en sak, men vi vill ju prata öga mot öga med uppfödare och ägare av raserna för att få en bättre bild av rasen. Det är ju först då man kan känna om rasen verkligen passar.
Du har absolut rätt i att många som är engagerade i sin ras är lite "hemmablinda", men nog tror jag att vi kommer kunna få rättvisa bilder av raserna vi har på listan i slutändan :)

Changrila
0

#26 säg till om du vill ha hjälp att hitta vinthundar att träffa så kan jag hitta på något :)

---------

Garm
0

#27 Åh, det vore underbart med lite hjälp! Saluki och whippet vore fint att komma i kontakt med. Vi bor utanför Göteborg, så om du har kontakter här så vore det guld värt om du ville använda ditt stora kontaktnät till att hjälpa oss. Tack snälla rara du! :)

Belzebubble
0

Det är ju också en utställning i Tvååker snart, kanske värt att besöka och träffa några av raserna där? :)

koppargaller
0

Gå på någon stor internationell hundutställning, där finns ofta rasmontrar där man kan träffa uppfödare, vanliga ägare o så såklart hundarna.

Garm
1

#29 Åh, typiskt att den utställningen är just den 7 juli! Då kan jag inte åka dit pga andra åtaganden. Men stort tack för mycket bra idé!

#30 Ska absolut försöka gå på internationell utställning. Hade inte en tanke på utställningar. Bör väl stå på SKKs hemsida om sånt?

koppargaller
0

#31 i Stockholm har du Stora Stockholm i december varje år, i Göteborg har du My Dog, vet inte om den i Ransäter, Värmland finns kvar, den var utomhus på sommaren, övriga har jag ingen koll på. Sen finns också rasspecialer, dom hittar man på rasklubbarnas hemsida.

Garm
1

#32 Tack :) Hittade My Dog på SKKs hemsida och tänker absolut ta oss dit i januari. Ska göra lite mer research på rasklubbarnas hemsidor för att hitta fler utställningar i någorlunda närhet.