Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7652 ggr
Annira
0

Vit Herdehund

Då jag fastnat för den här rasen, så skulle jag hemskt gärna vilja höra av någon som har träffat eller ägt rasen, hur den är och hur ni uppfattar (positiva eller negativa erfarenheter?)rasen etc..?

Hälsningar, Annie

Annira
0

Oj, inga som ens träffat en?

[Hilo]
1

Jodå träffat en del.
Dock inte alla gånger man kan bilda sig en direkt uppfattning om rasen om man kanske bara träffat en eller två Glad

De hundar jag träffat har vart trevliga, lojala., aktiva sällskapshundar.
Hur de är som ras har jag ingen större uppfattning om - mer än det som skår i rasstandarden.. Träffat för få individer.

Annira
0

Ok, ja det är i alla fall samma bild som jag har fått av dem och som jag vet många andra också fått, så på många hundar stämmer nog det..:)

NaimaG
0

Min bästa vän äger en vid namnet Maradonna. Hennes psyke liknar schäferns. Hon är en ganska aktiv tjej som kräver mycket aktivering och motion men är också lättlärd och till sin ägare lojal. Mycket lugn och trevlig gentemot andra hundar och barn.

Catnap
1

Det jag har förstått är att rasen är ganska ojämn. Det finns individer med mindre önskvärt psyke och det gäller därför att vara noga med val av uppfödare men även att kolla föräldraranas mentalitet samt deras kullsyskons och tidigare avkommor. Får man tag på en bra individ verkar rasen vara härlig och aktiv. Lite mer än "sällskapshund" som den väl ändå räknas som.

Vet inte hur många vita herdar det finns i sverige men det är ganska få beskrivna hundar vilket kan vara värt att fundera kring när man väljer valp och uppfödare. Spindeln är väl därför inte nödvändigtvis typisk för rasen (beroende på hur många individer som finns i sverige). Det säger sig själv att rasen dessutom kan vara splittrad då man kan mönstra in vita schäfrar till vita herdehundar. Herdehunden räknas som sällskapras men det tillkommer ju på det viset brukshundar till rasen.

Men förutom att mentaliteten kan variera så verkar även utseendet göra det. En del är gula och andra kritvita, jag hoppas att den vita herden inte blir en splittrad ras där egenskaper och utseende går isär. Rasen är så pass ung att den fortfarande skulle gå att forma och bevaras efter hur man vill att herden ska vara som hund. Vore tråkigt om det blev som hos schäfern.

Jag har bara träffat ett fåtal hundar, mina åsikter om rasen är från vad jag har läst mig till samt hört av andra då jag själv förr ville veta mer om rasen för egen del. Jag skulle gärna träffa lite fler individer. I övrigt tycker jag att de är väldigt vackra och är en ras jag förr funderade kring och var sugen på men jag hamnade med golden retrievern istället, men man vet aldrig vad som händer i framtiden :)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

SitaL
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger en vit herde på 10 mån. Han är en go och lugn kille men även mycket fart ute. Älskar att vara ute, tycker det är varmt inne så han ligger gärna ute på bron och har koll för det mesta. Han älskar vatten, hoppar och dyker som tokig :). Och sen gärna ett rejält race i leråkern! HAn är rätt aktiv av sig och blir lätt rastlös om han inte får arbeta. Han är helt oslagbar på sök, envis och spårsäker fast han är så ung. Det är det bästa han vet! Han markerar även under vatten.

Det som jag tycker är lite tråkigt med honom är att han är lite feg. Vi jobbar väldigt mycket på det och det blir bättre och bättre. Annars så är han underbar.

Årskiftet nu 2010 vart rasen bruksras och räknas ej som sällskapsras. Jätte bra tycker jag då dom är väldigt aktiva och älskar att arbeta. Lättlärda är dom och vill vara till lags, iaf min :).

En riktig skitgris på bilden :)

SitaL
0

vatten är super kul!

SitaL
0

Noz 8 veckor

SitaL
0

Dom kan variera sig ganska mycket i utseendet. Här är vi på en utställning, Noz till vänster, brevid honom en jämgammal tik och längst till höger en äldre hane.

SitaL
0

här är han 5 månader. han vart BIS och BIG 4

SitaL
0

Ursäkta bildbomben :)

SitaL
1

Jag hade även en jourhund här ett par månader. en 5 årig hane som suttit fast bunden i stort sett hela litt liv. Han var ju mycket stressad och MYCKET energi. Men supersnäll!! Älskade att gosa och bli borstad.

Heeenny
0

Jag har en 8 månader gammal tik,
hon behöver mycket aktivering, & har ett riktigt stabilt psyke,
är inte rädd för någonting & viker aldrig ifrån min sida. Glad

Catnap
0

#6 och 13 Vita herdar är så snygga! :)

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[nataschaj]
0

Jag hade en vit hederhund, dog 1 år gammal elr ja avlivad, bästa unghund ja har haft å mött på! klockren va han. underbar ras med. negativt vet ja inte efter som ja inte har kvar han då..

SevenSeas
0

#15 varför fick han avlivas? Sjukdom, skada, ostabil i psyket, annan anledning (vad)?

Maja2
0

#16 Tråden är 8 år gammal, och #15 är inte medlem längre