Lååång långlina
Jag har letat som en galning på nätet efter en riktigt lång långlina, typ 50 meter! Finns det ens? Någon som kan göra på beställning annars? :D

Kolla på en firma som säljer lina på löpmeter.Typ en båtfirma,
Stolt ägare till tre La permer
Köp en passande lina från båtbutik. Då kan du bestämma själv vilken längd och hake; bara att be de i butiken att knyta fast så sitter det och du har en vädertålig, extremt hållbar lina. Båtlinan vi använder till hundarna är snart 17 år gammal och fortfarande fräsch. Den är kanske 0.5-1 cm i diameter och gjort i något tygliknande material, så ingen gummilina. Sjukt användbar.
Hur lång flaggstångslina kan man köpa?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
De här säljer rullar om 200 m.
https://www.flaggbutik.nu/flaggstanger-tillbehor/linor-rep/flaggstangslina-6mm-r/#
En flaggstångslina blir en flaggstångslina först när man använder den på en flaggstång. Sätter man samma lina på en båt så kallas den nåt annat beroende på vad man använder den till. Som tidigare sagts, bl.a. båtbutiker säljer i metervara och har många olika typer och kvalitéer.
#4 Nämde just flaggstångslina för att det brukar vara väldigt lätta och tunna linor (i långa längder). Båtlinor är oftast betydligt tjockare och tyngre vilket nog kan bli både svårt att släpa omkring på och svårt att förvara.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det beror på vad repet används till på båten och vilken typ av båt det gäller och hur stor den är. Jag har själv haft båt och jag hade säkert linor mellan ett par mm och par cm i grovlek. Jag lovar att en välsorterad båtsportaffär har alla tänkbara grovlekar. Du behöver ju inte köpa en ankartross passande för en 10-tonsbåt liksom.😛
Här hittade jag en webbutik som verkar ha det mesta på metervara.
https://www.repbutiken.se/flatat-tagvirke/segling?gclid=EAIaIQobChMI5K-0k6jU2QIVxZ3tCh1mngdTEAAYASAAEgJKpfD_BwE
Fast har du möjlighet så gå till en fysisk butik så du får känna på grejerna.
Hur lång lina vill du ha förresten?
Vilken slags lina tror ni är bäst att ha (båtlina) för att den ska vara så lätt och hållbar som möjligt? Trasslar inte dessa linor i skogen?
#8 Mjaa, jag förstår det du säger om trassel (lär bli superjobbigt med så lång lina) - men 50m är ju inget mot hur långt en lös hund kan sticka inom ett antal sekunder.. :P
#9 Fast man har ju inte direkt koll på sin hund 50 meter bort oavsett lös eller i lina…
Edit: Utvecklar lite. Jag ser så många som säger att de minsann inte har hundarna lösa i barnkammartider, och så hakar de på en trettiometerslina på hundkraken och låter den springa vind för våg. Snacka om att man inte har förstått någonting då… har man en hund som inte går på vilt pga ointresse eller lydnad spelar det ju mindre roll.
10# tanken är ju inte att hon ska springa längst ut på linan, utan tanken är att jag ska hinna stoppa på linan innan den blir sitt längsta. Jag hinner knappt blinka innan en 15meters lina är utom räckhåll om den släpar på marken, vilket jag inte låter den göra längre då jag har den i handen , problemet då är ju att det verkligen trasslar när linan inte kan släpa efter på backen. Med en 40-50meters lina hinner jag ju garanterat trampa på den innan den är utom räckhåll. Undrar mest på materialet med trasslandet, dom jag har på 15 meter är i sånt där plast ytterst vilket gör att dom inte trasslar någonting runt träden om dom får släpa i marken (nästan). Men båtlinorna ser ju ut att vara i repmaterial vilket verkar mer trasselvänligt.
Jag har långlinor i paracord, går att beställa online i olika färger! De är egentligen gjorda för fallskärmar tror jag, mycket slitstarka och väger typ inget!
Jag köpte 30 meters plastad tvättlina som funkade supersmidigt, men det skulle kanske vara för klent till en border collie?
13# hur upplever du att paracord känns att hålla i och trasslar det lätt i träd? 14# hon väger typ 15 kg så jag vet inte, tvättlina känns spontant lite klent, men har ingen aning :). Vad har du för ras/er?
#15 Små hundar, 6 resp 8 kg cirka.
8 haha tycker du med större hund fastnar så kan jag säga med mindre hundar så fastnar man även i alla snåriga buskar 🤫 Det är inte för inte jag tycker det är smidigare att lägga spår i öppna marker än i skogen 🤪
#10 Håller helt med. Jag tänkte mest nu på risken att hunden sticker, kanske efter ett springande vilt eller nått. Du har förstås rätt ang. djurbarnen.
#15 ja tkr paracord ändå inte trasslar så farligt, klart att man fastnar om hunden springer på andra sidan ett träd dock ;) men mina linor är inte så väldans långa, längsta ja har är typ 5 meter tror jag… för jag tycker de blir så osmidigt om den är för lång :)
Har nu skaffat en lina på 32 meter från en båtaffär, ca 4 mm tjock. Invigde linan imorse och WOW vad mycket bättre den ”flöt” med i skogen jämfört med dom jag köpt gjorde för hundar. 19# självklart trasslar linan om hunden står på andra sidan om ett träd och man stoppar upp linan, men menade mest om den ”flyter” med i skogen och inte fastnar i träd och sånt. :) i början när jag hade 15 meterslina så slutade oftast våra promenader med att jag var skogstokig på allt trassel, men ju längre jag övat desto enklare går det, man måste liksom läsa av linan typ, svårt att förklara.
#20 hehe ja jag skämtade ;) Men va bra att du hittade en bra lina!! Tkr de är roligt när man hittar bra hundprylar utanför djuraffärer :D