Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 863 ggr
Anonciada
0

INGET FUNGERAR ("Tråkiga" småhudnar del 2)

Hej!

Jag har tidigare skrivit om mina tråkiga små hundar som inte tycker en ända grej är rolig. Anledningen till att jag vill att de ska gilla leksaker är då jag hört att det ska vara mycket bättre att berömma hunden med sin favoritleksak än godis. Ena hunden är lite överviktig, men det har han som alltid varit, alltså lite på gränsen. 

Det jag prövat (med honan, hanen fattade ingenting):

• Korv i toarulle - ingen jättehit

• Nosework - sådär

• Leta godis - rotade hellre i soptunnan

• Gömma godis i en leksak - funkade absolut inte

Jag vet inte om jag gör något fel, går för fort fram eller om hundarna bara inte vill gilla leksaker. Honan är extremt duktig på aktiveringsleksaker, i rallylydnad, agility, att lära sig tricks osv. och det skulle underlätta att berömma med en leksak istället för godis, då hon lätt lägger på sig. 

Har ni samma problem eller vet hur man löser det? Några tips? Skriv jättegärna! 😃

Andra tråden, mer djupgående beskrivning av "problemet": [javascript:nicTemp();](https://hundar.ifokus.se/discussions/5b2a4e418e0e742da20002c9-trakiga-smahundar?discussions-2 ""Tråkiga" småhundar")

Karmatarerskanise
3

En del gillar det helt enkelt inte.

Anonciada
0

#1 Ja, jag vet. Bara det att de har gillat leksaker när de var små

Zadeira
3

#2 Många hundar växer ifrån leksaker när de blir lite äldre. Har du funderat på att bara låta det vara som det är en period och senare kanske presentera leksaker igen lite längre fram?

tiger tok
2

Har du tagit en leksak och sedan dragit den i ett snöre bakom dig, och den hoppar runt osv? Lägg en leksak på marken och låtsas efter ett tag att du upptäcker den, var jätteintresserad som om det är en skatt, och när hunden blir intresserad säg typ "SER du den? Nä den är min, vill du låna den? Ska vi leka tillsammans?" Och lek med den en liten stund tillsammans, men inte för länge så hunden hinner tröttna.

Karmatarerskanise
0

#4 Måste fråga varför man ska säga så? Det viktiga är väl tonläget.

MonicaLagerquist
17

#5 Det är väl enklare att säga så i rätt tonfall än att säga."Falukorv ättika citron" i rätt tonfall.

Stolt ägare till tre La permer

Karmatarerskanise
1

#6 Hahaha jo. Sant.

Jojaton
1

Hur många gånger har du provat varje grej innan du gett upp? Sen hade jag också backat och inte krävt att de ska leka jättelänge - i början räcker det kanske att de bara visar lite intresse, tittar nyfiket eller tar ett steg emot dig/leksaken. Sen heter det tik, inte hona 😉

Johanna - Instagram

[Tisstassen]
2

använd tikens foder som godis? istället för att servera i skål liksom :)

Anonciada
0

#9 De är inte så foderintresserade. De gillar maten, men äter hellre typ korv.

Anonciada
0

#8 Jag har testat ett tag, men de har inget intresse ALLS för någon leksak. Inte en ända grej går hem hos dem här hundarna! xD