Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1564 ggr
frijoh
0

Antal kilometer

Hur många km dagligen skulle ni säga är absolut minimum respektive maximalt för att en vuxen hund ska må fysiskt bra? Beror ju på ras och individ men typ genomsnittshunden :).

Changrila
8

Det beror så otroligt mycket på HUR promenaderna är.
Går du i huvudsak på vanliga vägar? På skogsstigar? I riktigt snårig och svårframkomlig terräng? är hunden kopplad eller lös? tempo? Allt sådant spelar in.

En vän till mig hade en gps-grej på sin hund som även mätte hur långt hunden sprungit totalt. Vi gick ut. Hon satte på hunden gpsen och vi kopplade lös våra hundar. När vi hade gått 2km, då hade hundarna sprungit om det var 10 eller 15km. Något sådant. De sprang som galningar i cirklar runt oss. Så den dagen, då var ca 4km promenad väldigt lagom för våra hundar (ca 1km uppvärmning, 2km promenad för oss människor, 1km nedvarvning).

Går jag  koppelpromenader, då tycker jag ofta det känns kort om dagens långpromenad är kortare än 6km. Det har jag gått med hundar av alla möjliga raser och typer och åldrar.

För att mina hundar ska må så bra som möjligt så räknar jag mer på tid än sträcka. Minst 1 1/2 timme långpromenad per dag försöker jag få till. Sedan varierar vi vad vi gör. Ibland blir det nästan bara lössspring, ibland lugna koppelpromenader på enkel mark, ibland koppelpromenader i snårig skog, ibland cykelturer…

Hundarna får också regelbunden stretching samt mat som passar dem så bra som det är möjligt. Allt det tillsammans gör att jag kan känna mig säker på att hundarna mår fysiskt bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
0

Oj, det är ju jättesvårt att svara på. Det beror ju dels mycket på hunden, men också vad man gör i övrigt. Om promenader är den enda aktivitetet hunden får behöver ju de vara längre än om man även gör andra saker med den.

frijoh
0

1# coolt att dom sprang så långt när dom var lösa! Sjukt egentligen hur dom kan hinna det, haha! Jag tycker att min tik verkar tröttare av att gå i koppel än i långlina, då hon mer måste anpassa sig efter mig liksom, fast det kanske är mer mentalt än fysiskt. Jag vill så gärna att min hund ska få gå lös men jag är för feg och måste få in ett fungerande skvaller först.

frijoh
0

2# menar nu endast fysisk hälsa, utgår från att hunden får tillräckligt med mental stimulans i min fråga :).

Elsis matte
1

Jag menar, om man ex kör ett uppletande eller om hunden leker rejält på tomten innebär det en hel del fysisk motion också. Det är ju sällan så att mental stimulans utförs under fysisk inaktivitet och vice versa. Alltså, det är skillnad om promenader är hundens enda fysiska aktivitet eller inte.

JoannaLi
0

Jag skulle väl säga att minst 3 km dagligen (utöver t.ex. sjukdagar), max typ tio mil? Om jag utgår från min hund.

Changrila
0

#3: Med hundar som springer ca 50km/h i sitt "lugna lektempo" så hinns det med ganska mycket ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

#6 10 MIL? Per dag? 😮

JoannaLi
0

#8 Tja, jag skulle väl säga att det skulle vara mitt absoluta max 😂

Vi gick ju 5 en dag, och han hade ju gladeligen fortsatt knalla så fick ju ta i lite 🤐

hemul
0

Mest impad av att DU kan gå 10 mil. Det borde ta minst ett dygn förutsatt att du tar rast för att kissa och äta. Men det kanske du inte gör? 😂

Rätt impad över 5 mil också faktiskt. 😃

JoannaLi
0

#10 Haha, det gör jag inte heller (förstås) 🤐😊 Jag tänkte att jag räknar ihop alla motionsformer till en maxdistans för hunden, och sen får den helt enkelt bli samma för promenader eftersom att det ändå var hundens maxdistans. 

Och jodå - jag var också impad! Fjällvandring efter led utan packning (dagstur)😃

hemul
1

5 mil i fjällen? Fy fasiken. Hur lång tid tog det?

Jag gick just 5 km och är lite stel i ryggen nu faktiskt. 😎😛

JoannaLi
0

#12 Som sagt - välledat. 😊 Vi tog nog typ hela dagen på oss och lite till. Startade tidigt, lunch på vandringen, sen mycket sen middag i husvagnen. 

Det var en häftig upplevelse i alla fall. För mig mer än sällskapet kanske, med tanke på draghund i dragutrustning 🤐

hemul
0

Vadå? Menar du att hunden drog dig? 😂

Så långt har jag nog aldrig gått på en dag, ens i min spänstigare ungdom.

JoannaLi
1

#14 Japp, det är vad jag menar 😃 Inte hela vägen, det hade inte mina knän pallat, men uppförsbackarna blev helt plötsligt mycket enklare av någon underlig anledning… 🤔

Nä, har jag aldrig gjort om, varken förr eller senare - inte ens kommit nära. Har nog gått typ 2,5 mil fördelat på flera olika promenader någon gång, men alltså nä. Vill inte att ens tänka tanken att göra om, ska vi säga mör i kroppen efteråt????

hemul
0

FUSK! 😡😛

JoannaLi
0

#16 Det sa sällskapet också!! Förstår inte… Jag tycker väl att det bara var ostrategiskt av dem att inte skaffa draghund/inte ta med sina draghundar? Man får väl planera lite😉😂

hemul
0

Ja ja, Jag planerar att låta min hund få jättelånga promenader. Med mig på cykel. 😃
Men jag tänker trampa själv! 😎

Zadeira
0

Det skiljer ju rätt mycket för olika hundar, så att säga vad "standardhunden" (vad är det liksom) behöver är ju rent omöjligt.

Daghund 1, cocker spaniel 4 år: minst 5 km, maxgränsen är nog vad jag själv klarar av, hunden orkar bra mycket längre än jag.

Daghund 2, mops 3 år: minst 1 km, max 3 km (andningsproblem och hatar att gå)

hemul
0

Ha ha! Jag läste ditt inlägg tre gånger och tyckte det stod DRAGHUND! OK, man kan nog dra med vilken hund som helst men att definiera en spaniel och speciellt en mops som draghundar… 😂

Jag skyller på JoannaLi. Det var hon som fick in mig på de tankarna. 😎

Zadeira
0

#20 Hahaha, ja det är lite skillnad. Tror inte mopsen hade dragit om det så gällde livet. Det är snarare så att man får dra henne. Cockern däremot drar gärna lite när man cyklar med honom ;)

frijoh
0

Haha okej, så än sålänge verkar spannet ligga mellan 1 och 100 km 😂!

Zadeira
0

#22, Ja, det är ju som sagt helt omöjligt att ange nån regel för hundar generellt när det skiljer så mellan raser och individer, hade kanske varit en mer specifik siffra om du hade en viss ras eller typ av hund du tänkte på eller så 😉

frijoh
0

23# då kör vi istället på : * småhundar (tex chihuahua) * medelstora hundar (tex bordercollie/kelpie) Stora hundar (tex Berner sennen/labrador)

hemul
2

Funkar inte ändå. T.ex. en podengo pegueño sägs orka springa hur långt som helst. En mops gör knappast det. En berner varken kräver eller orkar så mycket som jag tror Changrilas hundar gör. Inte i samma takt ivf. 😉

Zadeira
0

felpost

Hornslandet
0

Tänkte på tråden nu imorse. Gick 2km på 30min på promenaden.. Så fort går det på rastningsrundor för oss xD

JoannaLi
0

#27 4 km/h är typ vårt snitt, så hehe… ☔️

Hornslandet
0

#20 Vissa spaniels kan faktiskt vara ganska duktiga att dra!

hemul
0

#28 Lärde mig i skojterna att normal gångtakt är ungefär 5 km/h. Så 4 km/h med kopplad hund som ska kissa, bajsa och nosa är inte pjåkigt alls!

Hornslandet
0

Iofs. Sant.. Till saken hör väl att vi gick relativt raskt när vi väl GICK ;)

frijoh
0

31# det där känner jag igen, känns som man typ springer mellan alla tillfällen där man stannat, men ändå har man knappt kommit någonvart 😂.

frijoh
0

Tror ni att en bordercollie på ca året skulle klara av att vandra en dagstur på typ 3 mil på skogsvägar/stigar, inkl vila och sånt såklart? Brukar gå en dagstur varje höst med min mamma och skulle va kul om vovven orkade hänga på. Som längst på en dag har vi nog gått kanske 1,5 mil, alltså utspritt på en dag, men det är endast en gång, annars brukar det nog bli runt 7 km.

koppargaller
0

#33 Varför tror du att det skulle vara ett problem?

frijoh
0

34# problem tror jag inte det skulle bli, men funderar på det där som står överallt om att man inte ska motionera hundar innan en viss ålder. Men min hund har inte växt något på säkert 2-3 månader så hon är typ färdigvuxen fysiskt tror jag.

JoannaLi
1

#35 Sunt förnuft, håll koll på hunden och öka belastningen gradvis. 

En kropp som rör sig mycket är en stark kropp, som klarar mer.

frijoh
0

35# jag är dålig på sunt förnuft, behöver liksom riktlinjer att följa då jag lätt gör för mycket av saker och ting. Men förstår att det är svårt att skriva ut riktlinjer då allt beror på individen liksom. :)

Skivling
0

Det låter som att din hund har rört sig bra avvägt från början, och inte "bara stått i hagen", och alltså har kondis redan, så med lagom pauser för att "dricka, byta strumpor, fika, se på utsikten, fota mm " tror jag det går alldeles utmärkt! Blir lite avis, det låter jättekul!