Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1397 ggr
Basunen
0

Morrande mot valp?

Vovven min är 2 år. Han har sedan länge visat osäkerhet med andra hundar. Vi har tränat och tränat. Det har blivit bättre, men vi kan inte passera på kort avstånd. Vet inte om vi någonsin kommer kunna det heller, kanske bara hundar som är totalt ignorerar honom. Men det finns en valp (kanske runt 4-6 mån) som vår hund blir rabiat vid åsynen av. Även på långt avstånd. Han morrar och lever rövare. Första gången detta hände med husse, korrigerade han vår hund. Kan det ha eskalerat beteendet? Valpen och vår hund har hälsat en gång. Då stod vår hund och luktade och morrade och så fort valpen försökte röra på sig så morrade vår hund. Ägaren till valpen säger att valpen är jättekaxig och att det var typ första gången som den hade stått med svansen mellan bena när vår hund morrade och hade sig. Har vår hund tagit på sig någon slags uppgift att försöka läxa upp denna valp? Eller kan det handla om konkurrens av reviret? Vi tränar någon typ av skvallerträning mot hundar men i detta fall fungerar det inte alls. Inte heller korrigering. Nu senast sa jag ingenting. Bara försökte dra bort hunden så gott det gick. Vet inte alls vad som är den bästa lösningen? Eller förklaringen? Vad tror ni?

JoannaLi
0

Jag skulle säga att det handlar om någon typ av osäkerhet hos er hund, eller att den känner sig trängd. En korrigering på en osäker hund kan ha förvärrat, i det att han inte känner sig trygg hos er heller. (Oj, något läskigt. Hur ska jag lösa det? Bort med dig! Bort från mig! Bo-… Aj. Varför blev husse arg på mig för?"

Utsätt inte er hund för valpen innan den är trygg, och utsätt definitivt inte valpen för er hund. 

För oss tog det 1,5 år innan skvaller började funka ordentligt, så håll ut. 

Jag hade ett BAT-tänk i bakhuvudet, och körde skvaller i praktiken. (BAT 2.0 av Grisha Stewart.)

Basunen
0

Tack för ditt svar! Javisst är han osäker. Men jag förstår inte varför denna valp gör honom så osäker. Det var inte meningen att de skulle hälsa på varandra när de gjorde det, ett klart misstag från vår sida. Jag försöker att ta ut avståndet, Men får väl försöka att göra det ännu mer. Försöker att hela tiden erbjuda avstånd och markera att vi inte ska möta/hälsa på den andra hunden. Tror vi skvallertränat i 1,5 år nu. Hade hoppats på lite bättre resultat. Men svårt att hitta de rätta belöningarna tycker jag. Matbelöningar är ofta inte så intressanta och lekbelöning gör honom stressad. Gos och vänlighet är inte värt ett jota utomhus. Han tycker det är så viktigt att ha koll på andra hundar.

JoannaLi
0

#2 Det kan vara t.ex. avvikande beteende. Reagerar han inte så på andra valpar? Är han någon speciell ras? Någon sjukdom? 

Min hund hade t.ex. en st bernard som han inte klarade för fem öre, pga artros i hela kroppen, och länge haft svårt för kortnästa raser pga "morrande" andning. 

Man vet aldrig hur folk tänker! Vissa tänker att "det löser sig om de får hälsa", så brukar förebygga, men jag tar tillbaka :D 

Ja, är det svårt med belöningar är det klart att det går mer trögt :/ Finns det något annat han tycker är roligt, t.ex. nosa på kissfläckar, spåra vilt eller dylikt? Eventuellt kan man använda sådant som belöning. Har du provat att belöna hos olika sätt? T.ex. kasta iväg, belöna uppe på stenar, dra snabbt längs marken eller dylikt? Eller kanske att köra kedjan "titta på hunden - äta godis/handtarget/ställa sig mellan benen - som belöning få fortsätta hålla koll på hunden"? Att man kör Premacks, låta honom utföra det beteendet han vill utföra som tack för att han utfört det beteende som du vill ha utfört.

Basunen
0

Hmm, den valpen han reagerar mot är typ en schäfer, med jättestora öron. Men det kanske schäfervalpar har. Min hund brukar annars visa lekfullhet mot valpar. Han brukar liksom aldrig banga på en lekinvit. Förutom mot denna. Just nu är det någon löptik i närheten. Tror han bli rätt stressad av det också. Det är den ända saken som skulle funka att belöna riktigt bra med tror jag. Löptikskiss på trasa. Men hur sjutton får man tag på det? Går och gnider en trasa mot en fläck? Det som funkar bäst är när han får sitta och kolla på hundarna och att ge kontakt och godis emellan. På hyfsat avstånd funkar det helt ok. Men blir det närmare så har han svårt att erbjuda något, han blir för blockerad. Han gillar att spåra, men inte i förhållande till att glo/hålla koll på andra hundar. Har ju tänkt att att han ska utföra Ngt lugnt beteende för att han ska få en lugn känsla vid hundmöten. Kastar man godis i luften eller leker så blir hans energi väldigt hög. Men kanske ska tänka om och lägga in lite action… är bara rädd för att han kommer blir för stressad. Han har svårt och komma Ner i varv sen tyvärr.

JoannaLi
0

#4 Mhm, en medlem i stresshundsklubben alltså! Jag är med där också :/ 

Hm, hm, hm. Eventuellt att man lär in en signal för löpfläck, och vid hundmöten gemensamt springa till närmsta fläck på signalen? 

Man kan också eventuellt värdera belöningar högre med hjälp av fläckar. Köra mindre rolig belöning (godis) för att få den bättre belöningen (fläcken), förväntan gör att godiset blir värt mer. 

Det jag gjorde innan vi fick till skvallret, och gör än idag när vi får supersvåra möten som jag känner att det inte funkar är att jag lockar med mig hunden och vänder på klacken, går åt andra hållet, in i en trappuppgång, bakom ett hus, in i skogen, ner i diket eller dyl. Alltså tro mig, alla mina grannar känner till mig. "Det är den där som gömmer sig när man kommer." Jag försöker kompensera genom att vara extra vänlig utan hund 😃

Majken!
3

#4 Klart hundar som inte vet vad som förväntas av dom blir stressade, det är inget konstigt med det. Hundar är också egoister och gör vad dom tjänar på, så har du inte fått igenom din inlärning på 1,5 år så är det nog läge att ändra om träningen. Jag tycker du ska ta hjälp av en instruktör så du får med dig handfasta råd kring hur du ska kunna bestämma över din hund, för det spelar egentligen ingen roll varför den morrar eller gör utfall - den ska sluta med det direkt ändå.

Basunen
1

#5 Haha, ja så gör vi också, när jag vet att det blir för svårt så står jag och lurar någonstans, Det luriga med löptikskiss är ju att jag inte vet var fläckarna är. Ena dagen kan de ju vara flera km bort. men jag gillar verkligen dina kreativa förslag! Tack! #6 alltså det har blivit bättre med träningen. Men inte 100 %. Först försökte vi korrigera/tillrättavisa vid hundmöten. Vilket bara eskalerade problemet. Sen har vi jobbat med två olika instruktörer. De har haft samma syn, att vår hund är osäker och har nära till stress. En instruktör tycker att det är viktigt att förstå varför hunden gör som den gör, till skillnad mot vad du tycker. Inte för att rättfärdiga beteendet men för att kunna ge bättre råd och utveckla strategier. Sen tycker jag det är intressant att förstå varför alla djur och människor beter sig som de gör.