Öka matmotivation
Min hund är galen i alla typer av lekar, såsom dragkamp, jaktlekar, spår, brottning och jaga varandra, men när det kommer till godis/mat så kan hon tom ibland spotta ut det då hon tycker att annat är roligare. Ben däremot går nästan alltid i, lite svårt att ha massa ben att belöna med dock, blir rätt mycket väntan, hehe. Grejen är att jag vill kunna belöna henne med både godis och lek. Lek är ju inga problem men eftersom hon är så känslig så vill jag kunna ge henne lugna belöningar såsom mat/godis. Någon som har något tips på hur man får en hund att tycka mat/godis är WOW? Saker hon testat är massa olika torkade hårda godisar från djuraffärer, korv, skinka, köttbullar, torkade inälvor, färskfoder, torrfoder. Kan även tillägga att hon har varit kräsen och liten i maten sen liten valp så det är ingen sjukdom som är ”felet”.

Äter hon sin mat? Har du testat att helt sluta ge maten i skål och enbart låta henne jobba för maten? Äter hon bra i störningsfria miljöer eller kan hon rata maten även där? Jag tror tyvärr att det blir en ond cirkel av att hela tiden hitta nya/godare belöningar. Hunden tycker det är intressant första gången och sen vill den ha någonting nytt. Jag tror också att vi många gånger fokuserar för mycket på att hitta det godaste godiset istället för att utveckla sättet vi belönar på. Min förra hund var väldigt kräsen och tog ogärna godis vid träning men jag lusläste allt angående belöningsutveckling och insåg att det var där felet låg, sättet jag belönade på var för tråkigt. Jag tänker att om din hund gillar lek så kanske du får vara mer lekfull även med godiset?
1# hon äter sin mat ibland, oftast äter hon litegrann och lämnar resten. Hon vill helst äta mat hon kan leka med, såsom ben, torrfoder i toarulle, ägg. Hon tar godis bättre i störningsfria miljöer men kan också ta under störning, bara att hon verkar inte se det som någon belöning, alltså ser inte det minsta glad ut av godis. Har testat att slänga iväg godiset så hon får leta upp det (oftast skiter hon i det), kastat så hon får fånga med munnen (hon fattade ingenting, haha) att ha det i handen och så får hon jaga handen och äta godiset (funkar hyfsat) och har också testat det traditonella såklart att ge direkt ur handen vilket hon tar emot oftast men saknar liksom entusiasmen. Hon får mush som kost och det ratar hon jätteofta vilket gör att jag måste slänga massa mat. Torrfoder i skål tycker hon är förnedrande typ. Men i toarulle så kan hon käka 3-4 rullar utan problem, så verkar iaf motivera henne att få jobba lite för maten, även om toarulle inte är så mkt jobb direkt.
Du kanske kan prova att genom belöningskedjor öka matens värde. Om du enligt Bodfäldtsmodellen lär in olika belöniningsord för lek respektive mat och sedan skapar en belöningskedja där det med mindre värde för hunden följs av den roligaste belöningen, i detta fall ”bus” som är vanligt kalla lekbelöning. Jag rekommenderar verkligen att ”namnge” belöningar, det blir tydligare för hunden och lättare för en själv att variera sig.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Hon gillar inte leverpastej, korv, köttbullar? tänkte för om hon gillar det i vanliga fall men inte vid träning kanske du kräver för mycket?
provat att träna innan du gett mat? så kanske hon är lite mer hungrig och då lite mer motiverad :)

Gillar hunden mjukost på tub? En del hundar gillar det och tycker om att slicka i sig belöningen.
4# jo hon äter korv och köttbullar vid träning, men har svårare att kämpa för godis än om jag skulle belöna med samma beteende fast med lek ist, då kämpar hon och vi kommer framåt i träningen, godis är för henne knappt belöning och då gör hon hellre annat. Ger mat på kvällen och tränar på dagen så hon lär ju inte vara mätt iaf. 5# haha ja hon gillade det fram till att innehållet började ta slut och det blev sånt där luftljud när man ska klämma ut det sista, då hoppade hon 2 meter och tog det inte som en belöning efter det. XD
Belöning måste ju vara det Hunden ser som belöning. När jag håller kurser brukar jag säga: Plocka ut 5 saker du kan använda som belöning. 1:ans belöning kan vara en torrfoderkula. Passar hemma, inomhus, utan störningar. 2:ans kan vara en torkad köttbit, passar utomhus utan störningar. 3:ans kan vara en köttbulle, passar även med störningar. 4:ans kan vara en kampleksak och funkar i nya miljöer. 5:ans, det hunden uppskattar allra mest, kanske en pipleksak, tar vi fram när miljön och störningarna är stora, samt det ska läras in nya svåra grejer.
I vilka situationer skulle du vilja belöna med godis? Kanske du bara kan dra ut på belöningen istället, låta henne jobba mer innan hon får belöning?
Ingen mat förutom vid träning. Ff ingen motivation = ingen mat. Till slut lär väl hon sig att man måste kämpa och träna för att få föda. Nackdelen är att man kan få en mager hund. Fördelen är att hunden (vissa individer funkar det ju såklart inte med) lär sig att den bara får mat vid träning o vi den inte jobba kommer den gå hungrig o då även få en större lust att äta maten :)
#8 Oj. Jag tycker den metoden låter helt skev, att vägra hunden ett såpass basalt behov som mat enbart för sin egen höga vinnings skull. "Nackdelen är att man kan få en mager hund"… eh, ge den mat så blir den inte mager? Det är väl en sak om hunden är mager för den har dålig matlust och själv väljer att inte äta men att vägra hunden mat tills den samarbetar tycker jag låter som en väldigt dålig metod…

#9 Fast att arbeta för sin föda är väl egentligen någonting väldigt naturligt och vad det låter som också något TS hund verkar uppskatta? Det handlar inte om att svälta hunden utan att öka drivet och värdet för mat. Däremot måste en naturligtvis se till varje individ. På vissa fungerar det inte och då får man testa något annat.
Naturligtvis, och jag reagerade inte på ditt inlägg #1. Det jag reagerade på i #8 är framför allt raden "nackdelen är att man kan få en mager hund". Om hunden är såpass ointresserad av att jobba för maten att den inte tar mat i träning, och man heller inte utfodrar sin hund på annat vis och det går såpass långt att den faller ur och blir mager så tycker jag inte att man sköter om sin hund och uppfyller sin plikt som hundägare. Första prio måste ju vara att hunden mår bra. Tar den sedan mat i träning så ser jag inga problem att göra på det viset.
#8 träning ihop med hunden ska vara kul, inget tvång, att inte ge hunden mat förens den tränar för att förtjäna maten låter enligt mig som tvång…
#10 fast träna ska vara kul, har inga problem om man låter hunden söka upp sin egen mat, eller gör hjärnövning som hunden får klura ut hur den ska lösa för att få maten, men att träna ihop ska vara roligt för hunden, och att tvinga den att träna genom att vägra ge mat låter inte speciellt roligt…
Jag har som sagt inga problem om man tex tränar första och ger frukost sen för att hunden ska vara lite mer hungrig vid träning och kanske då får lite mer motivation, men att vägra hunden mat så att den blir mager för att den ska tvingas träna låter enligt mig varken kul eller trevlig för vare sig hund eller ägare :/
7# tillfällen jag vill belöna med godis är tex vid filtträning, vid trix då det inte känns lika hetsigt med godis än lek, vill spara leken till sånna där supertillfällen såsom inkallning och skvallerträning. Vill helt enkelt hellre ha en lugn belöning än tvärtom till de flesta saker vi gör förutom inkallning/skvaller. Hur menar du med att dra ut på belöningen? Typ att hon ska spåra upp den?:) 8# skulle funkar om jag inte gav färskfoder. Alltså färskfoder tycker jag är äckligt att ha i fickan liksom. Men annars en jättebra idé! Hon får torrfoder också men tror inte hon skulle kämpa för det även om hon var hungrig, eller kanske. Beroende på hur hungrig ;).

#11 Jag förstår hur du tänker där och jag kan inte svara för ipopuma men jag tänker att vissa hundar kan vara lite svåra just vid omställningen - Atr hunden fortfarande tror/förväntar sig att bli serverad mat och innan den har förstått de nya förutsättningarna kan den tappa lite hull. På vissa hundar kan det räcka med väldigt lite för att hunden ska se ut som en sticka. #12 Att utesluta mat från skål och låta hunden jobba för maten handlar inte om att ställa orimliga krav på hunden. Eller att tvinga hunden. Ser inte att någon här har förespråkat tvång och andra tråkigheter. Tanken är inte att jag ska begära att min hund ska utföra ett lydnadsprogram som min hund inte kan eller jobba i en supersvår miljö som hunden inte klarar av och sen säga ”jaha då får du väl svälta då”. För mig är det ingen skillnad på om hunden ratar maten ur skål eller ur min hand och hunden kommer heller inte bli magrare utav det ena eller andra. Hunden äter inte maten som den erbjuds, inte för att övningarna ska vara så svåra att hunden inte klarar av att utföra dem, utan för att matdrivet är för lågt. Jag kör så här med Pyro nu då han var (och kan fortfarande vara) bekväm och inte riktigt har haft rätt driv för mat.. Övningarna vi kör är jaga hand med mat, gnaga mat ur hand, följa godishand i olika positioner, komma in i frontposition, tävla till skål med en matbit, näringsrutor, tigga/skälla till sig mat, äta mat innan han får ta leksak, jaga godbitar som jag slänger på asfalt/golv, ta godisar från marken/handen trots att jag håller tillbaks honom med mera. Om han ratar maten är han inte tillräckligt hungrig (eller trött) och då skippar vi träningen en stund och försöker igen lite senare. Ju högre driv han får för maten desto roligare har både han och jag :) Och ju högre driv desto bättre verktyg blir maten i svåra/jobbiga situationer. Men som både jag och ipopuma poängterat, fungerar det inte så får man testa något annat.
#14 Fast jag tycker faktiskt att det går för långt om man vägrar hunden föda för att den inte har tillräckligt med motivation för att jobba för mat såpass att den hinner magra av. Om hunden inte behöver mycket för att se ut som en sticka kan jag tycka att det är olämpligt att ens tänka tanken att svälta hunden i det syftet utan då tycker jag man får förbise sin bekvämlighet och hitta en annan belöning som funkar för den hunden.
Men som jag skrev så ser jag inga problem med att låta hunden jobba för mat, så länge som den fortfarande får i sig det den behöver. Det är ju egentligen lite olika saker som diskuteras. 🙂

#15 Läste ditt senaste inlägg lite mer noga nu och självklart ska man inte köra vidare om hunden helt vägrar äta och tappar massvis med hull. Hunden ska inte må dåligt. Vissa hundar är helt enkelt förbaskat krångliga med maten (Humla var sån sina första år) och med henne var det ett mål mat om dagen (resten i träningen) och massa roliga lekövningar med mat som fungerade bäst. Hunden jag har nu är bara lat så där fungerar det bättre att utesluta mat ur matskålen :)
Testade idag att rulla torrfoderkulor på golvet, och jvlar vad hon åt! Måste vara liv i maten ;). Ute är det dock svårt att rulla.
Kaste går ju. Eller rulla större bitar, typ köttbullar. Om du rullar köttbullar i början kanske hon kommer in i det så det räcker med att kaste små bitar sen.
Vad är det för ras? Tänker på hur stora bitar som är rimligt.
19# bordercollie :-) tunn liten dam.