Kliar sig JÄTTEmycket!
Hej! Vid 4 eller 5-tiden idag så började min pojkväns hund klia sig något enormt! Först fattade vi inte vad han gjorde och trodde han ville ut och kissa, eftersom han bara gick runt och inte kunde ligga still. Sen insåg vi att det kliade på honom. Han har nu kliat sig konstant sedan dess och har bara slutat när vi gått ut med honom, men fortsätter direkt när vi kommer in. Vi tänker självklart åka till veterinären med honom, men undrar om någon vet vad det möjligtvis kan vara? Det började väldigt plötsligt. Finns det något som lindrar klådan tills på måndag? Veterinären här öppnar inte förrän då. Tacksam för svar!
Kliar han överallt eller bara på vissa ställen? Hur ofta kliar han sig och hur länge per omgång? Är han påverkad på något annat sätt? Men en bra idé är alltid att ringa och rådfråga veterinär.
#1 Han kliar sig mest vid ansiktet, benen och armhålorna, men det är inte inte bara där han kliar. Har kollat igenom honom så noga vi kan och han är inte röd någonstans, har inga sår och vi har inte sett löss, loppor eller dyl. Han kliar sig hela tiden. Han har inte slutat en enda gång nästan..
Kan han ha fått i sig något han inte tål? (Allergisk reaktion?)
Har ni använt något fästingmedel? Antar att det är rätt självklart att ni hade tänkt på det, men har ni badat honom nyligen/använt schampo eller något?
Försök få tag på någon veterinär för rådgivning åtminstone, en del kliniker är öppna i morgon även om det är storhelg.
Agria och vissa andra försäkringsbolag har samarbete med FirstVet eller liknande telefontjänster, kolla upp det! Annars kan det ju vara värt att betala en sådan konsultation ändå.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har han inte slutat sen 17 hade jag ringt jourvet för rådgivning.