Hälta
Efter promenad med min unghund lade jag märke till att han haltade. Frågar här då jag googlade och verkar som att hälta inte behöver akut veterinärvård, men vad skall jag göra? Kan det vara en sträckning? Vi gick i 45 minuter och kastade pinne en liten stund. Han varvar medan att halta, gå normalt och halta. Inget gny eller så utöver hältan
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Har du kollat tassen riktigt ordentligt? Alla klor ok, trampdynan osv? Kännt igenom tassen benet och ryggen efter reaktion etc? All hälta behöver inte veterinärvård nej, men då gäller det att man har koll som ägare och dels låter hunden vila (koppelpromenader ett tag framöver), men också har vett nog att åka in om det inte blir bättre på 2-3 dagar. Om hälta däremot beror på benbrott eller avsliten muskel/sena så ska man åka in så snart som möjligt.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag har känt igenom tassen och försiktigt mellan tårna, inte fått någon reaktion alls. Ser inga yttre skador, så tror ej det är något benbrott..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Gjorde en kontroll på ben nu med, fick ingen reaktion
Det kan vara allt från en stukad tå till knäskada eller en muskelsträckning i ryggen… Många tänker på tassen när hunden haltar, men min erfarenhet är att det ofta sitter högre. Om hunden går på benet och inte verkar ha akut ont, så strikt vila med korta koppelrastningar i ett par dagar. Är det inte markant bättre då, eller helt borta inom 5-6 dagar är det dags att kontakta veterinär. Även om det "bara" är en sträckning kan det behövas en kur antiinflammatoriskt för att vända besvären. Hoppas att det snart blir bättre!
Nu har han sovit en stund och hoppar upp i soffan och går normalt, verkar obrydd. Ska ta det lugnt några dagar och se ifall det blir bättre annars kontaktas veterinär omgående. :)
Vad är det för reaktion du inte fått? Har han vänt bort blicken eller till exempel slickat i luften när du klämmer så är det små tecken på att smärtan är runt där omkring, Alla hundar visar inte ens så tydligt.
Jag hade inte åkt in för hälta om det inte var allvarligt, men stretcha försiktigt, massera och kanske försöka ha vila i någon dag.
Nej, stretcha inte om du inte vet vad som är problemet - det kan förvärra en skada. Dessutom är det viktigt att veta hur man gör och hur hundens anatomi ser ut innan man ger sig på muskeltöjningar.
#7 Det jag menar med ingen reaktion är - ingen reaktion. Han tuggade på benet när jag kände och avbröt inte sitt tuggande, verkade således obrydd
Min tik började halta en gång när hon var ca 1,5år gammal när vi spelade fotboll hon och jag. Jag antog att hon stukat sig så hon fick vila och koppelpromenader. Dock blev hältan bara värre och efter ett par dagar gick hon inte längre på benet alls. Då blev det veterinär och röntgen som visade en liten spricka i benet. Röntgenplåtarna skickades vidare för utläsning och där kom dom fram till växtvärk eller något sånt. Frambenet blev bra av sig självt men efter några veckor blev hon halt på ett helt annat ben istället och då bekräftades teorin om att det var växtvärk.
Nu menar jag inte att det är vad din hund råkat ut för utan jag menar som de andra skriver. Håll er till koppelpromenader några dagar och blir det värre så kontakta veterinär.
Mvh Linn
#9 En liten sidenote… mycket visar på att hundar inte får växtvärt, och skiftande hälta eller hälta som kommer och går/byter ben etc beror istället ofta på lösa benbitar eller problem i rygg eller nacke. Nack och ryggproblem kan vara muskulärt, t.ex. en inflammation.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#10 det är mycket möjligt. Jag tyckte själv det lät konstigt att en liten cocker skulle få något som nästan bara förekommer hos större raser men detta var diagnosen som skk ställde efter att ha analyserat bilderna.
Mvh Linn
Hälta på valp och unghund ska helst kollas upp av veterinär. Är det en växtstörning/ledfel/annat så är det bäst att åtgärda innan hunden är färdigväxt. Det behöver inte vara något men OM det skulle så tro mig, du vill inte vänta.
#2, Nu menar jag inte att det är så i det här fallet, men de kan mycket väl ha frakturer utan att det märks särskilt tydligt. I synnerhet benbrott i tår och tassar kan vara svåra att diagnosticera utan röntgen om man inte är erfaren.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Skulle låta hunden vila, lugna och korta promenader i koppel, ingen träning eller springa löst.
Om hunden fortsätter halta, eller blir bra men hältan kommer tillbaka när ni ökar motionen/träningen igen, då är det dags att boka en veterinärtid för koll :)