Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1046 ggr
Lejonflapp
2018-06-18 11:56
0

Valpträning

vad för grunder börjar du med på en valp? Skriv vilka övningar ni har haft mest nytta av då valpen blivit stor. Skriv gärna vilken ålder valpen var i när ni började med just den övningen och vilken ras hunden är och vad ni tränar/ tävlar i. Jag känner att jag inte riktigt hinner med min 13veckors valp då man ser alla andra valpar tränas och är hur duktiga som helst. Ni får gärna komma med övningar inför agility och lydnad som man kan börja med. Sorry för jätte luddigt inlägg

apportbocken
2018-06-18 13:44
1

Leken! Leken ska enligt mig börja tränas från början och fortsätta hela hundens liv. Med en bra lek får en mycket gratis både i relationen och med belöningar. Träna på lek både med och utan leksak och med många sorters leksaker för att se vad din valp gillar mest. Både kamp och jakt är bra att öva på. Sedan skulle jag lära in belöningssignaler. Dels klicker och dels belöningssignaler så som ”gott” för godis och ”bus” för lek samt ett frikommando som ”varsågod/okej/ja” som är bra att använda vid externbelöning som är bra att ha i agility. Stadga är också nyttigt både i agility och lydnad. Öva på att hunden ska sitta/ligga och vara kvar tills frikommando oavsett störningar eller tid. Detta är inget en ska ha för höga krav på när det gäller valpar (tycker jag), men börja smått så har du nytta av det både i vardag och tävling. Följsamhet och kontakt är också värdefullt. Det behöver inte vara svårare än att en belönar valpen när den tar kontakt och ser till att det alltid är kul för valpen att ta kontakt och hålla kvar den. Men kom ihåg att även lära valpen att hålla kontakt och hålla kvar den när du står vanligt eller går helt vanligt. Det har du nytta av i lydnaden där du sällan under momenten får locka och pocka eller gå ”busigt”. Det ska med andra ord vara valpen som är aktiv och försöker ta kontakt med dig och inte tvärt om. En bra övning kan vara att gå baklänges ”tävlingsmässigt” och belöna och bli rolig när väl valpen/hunden följer efter. Utöka tiden innan du belönar allt eftersom. Detta är en övning som även funkar som uppvärmning inför lydnadstävling. Och det viktigaste - ha bara kul! Förvänta dig inte för mycket av valpen utan låt träningen vara lustfylld och kravlös. Den mesta momentträningen kan vänta till senare, i valpåldern ska fokus ligga på att bygga relation och lägga grunder. För med bra grunder kommer du långt! Tänk inte så mycket på vad andra hinner med sina valpar, det är inte den vars valp kan mest som är lyckligast i längden, eller som är den bästa hundtränaren. Njut av valptiden och valpträningen och lycka till!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
2018-06-18 13:52
1

Hoppas det är ok om jag lägger in en länk från Klickerklok som verkar ha bra tankar: http://www.klickerklok.se/valp1.php

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
2018-06-18 15:30
1

Den artikeln är superbra! Den stämmer precis med hur jag tänker, men beskriver också, tack och lov, hur jag ska göra det jag inte riktigt har förstånd till att räkna ut själv. Tänker försöka följa de råden med nästa valp.

Det enda jag saknar i den texten är väl inkallning som jag ockå tycker man ska börja med tidigt. Tänker nog göra à la Bodfeldt, utnyttja när valpen ändå springer till mig (och skapa situationer när den gör det), ropa "kom" när den har full rulle mot mig och vara jättekul och belöna när den kommer fram.

Och försöka undvika det som lätt blir, att man introducerar "kom" just i situationer där man verkligen vill att valpen ska komma men den inte vill alls! Så dumt att lära hunden att "kom" är synonymt med slut på det roliga. Men så himla lätt hänt. Massor med skojiga och glädjefyllda inkallningar först!

Lejonflapp
2018-06-18 15:54
0

Tack #1 #2 #3

Jojaton
2018-06-18 17:28
0

Jag får också lite ångest ibland när jag ser hur mycket andras valpar kan - men som flera innan mig svarat så är det ingen tävling. Valptiden försvinner fort, sen har man hur många år som helst på sig att träna och tävla! Jag har preciis börjat med agilityträningen med min 1 åriga sheltie, och fyra träningspass in kan han en massa moment bra. Inte perfekt, inte helt hundra säkert, men väldigt bra. På fyra träningspass! Lägg en bra grund med lek, belöning, stadga, inkallning, fokus så får du en massa gratis sen! Bakdelskontroll (klossen/pallen är en bra övning) är också en bra övning som dom flesta hundar dessutom tycker är kul. Har du anmält dig till någon valpkurs? Instruktören som hade min valpkurs tävlar och dömer lydnad på hög nivå och la in en massa bra övningar inför en kommande lydnadskarriär, både på valpkursen men främst på unghundskursen vi gick några månader senare :)

Johanna - Instagram

Changrila
2018-06-18 19:32
3

Med min saluki började jag träna inkallning dagen efter att jag fick hem henne (8 veckor gammal). Några veckor senare började vi träna på att stå på kommando, för att försöka få henne att någon gång ibland samla ihop sig lite och inte alltid växla mellan sovandes eller helt jävla tokgalen. Sedan lekte vi massor, på alla möjliga sätt.

När hon var kanske 5 månader gammal började vi träna lite fler saker och när hon var 7-8 månader började vi träna lite mer seriöst. Då tränas hon främst i rallylydnad kan tilläggas.

I de flesta fall när jag ser valpar som kan en miljard saker så brukar det sluta med hundar som när de är unghundar inte längre tycker att det är kul. Ägarna går för fort fram, missar att verkligen befästa grunderna och framförallt glömmer bort att bygga en kontakt, hitta så många olika belöningsformer som möjligt osv.

Jag tänker lite att herregud, de flesta hundar blir ändå minst 10 år gamla. Om man börjar träna seriöst med hunden när den är 1 år gammal, då kan man ofta komma ut på tävling när hunden är 2 år. Då har du minst 7-8 år kvar med seriös träning för tävling och gör du det ordentligt, kanske för duktiga tränare osv så hinner du nog långt i flera olika grenar. Detta utan att på något sätt träna som en tok med hunden när den är valp.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
2018-06-18 19:38
4

Lite OT, men jag tänker ibland på likheten mellan valpar och barn och tycker lite synd om dagens ungar. De som har ambitiösa föräldrar har ofta ett mer inbokat schema än mamma och pappa. Skola på fritids hela dan.Sen är det olika aktiviteter nästan varenda kväll och på helgerna med. När ska de bara få vara barn? Disponera sin tid, leka och flamsa som de vill?

Lätt att det blir för mycket, tror jag. Med alla sorters ungar. 😉

Lejonflapp
2018-06-18 22:25
1

#5 har inte anmält till en valpkurs men ska göra det😄 ja det är lätt att jämföra med andra. Jag måste se till och inte stressa för som du säger är ju valptiden bara en gång . Tack för svar😊

Lejonflapp
2018-06-18 22:29
0

#6 ja inkallning började vi med ganska snabbt med också. Hon kan typ sitt ligg stå och så kör vi handtaget omvänt lockande och lite sånt. Vår gamla hund har ingen leklust alls så jag ska verkligen leka massor med valpen. Tack för svar

Lejonflapp
2018-06-18 22:30
0

#7 nu då du säger det är det väldigt sant😄 tack för svar

[Tisstassen]
2018-06-19 16:04
0

Viktigt med som tidigare nämnt: inkallning, kontakt och lek! Inte lika viktigt med 10000 trick osv! Trickträning kör jag korta intervaller med min valp, men mest med målet att skapa kontakt mellan mig och valpen, inte för att han ska kunna massa trick! Nått så enkelt som att hålla i en godis och belöna vid ögonkontakt är guld värt sen i alla träningsformer!