Aktivering av aktiv hund (valp)
Jag skulle behöva lite råd från er som har erfarenhet av aktiva hundraser. Jag har en liten tollare/golden som nu fyller 7 månader. Han är ett litet energiknippe som är otroligt duktig och lättlärd - den bästa hund jag kunnat önska mig! Jag känner mig dock osäker på hur mycket jag bör aktivera honom i denna åldern.
Jag har kört mycket på tänket att inte "överdriva" aktiveringen, just för att tollaren har lätt för att slå över i stress. Jag tänker att det är bäst att ha en väldigt lugn valptid, för att sedan öka på desto mer när hunden är äldre och mer stabil. Detta är min första hund, så om detta är det bästa sättet vet jag inte, men det är iallafall det jag har testat.
En vanlig dag hos oss är oftast väldigt lugn,; 2 koppelpromenader runt kvarteret, små pass med trix/lydnad/några kast apportering och lek på trädgården. Mestadels av tiden är vi inne och vilar. 2-5 dagar i veckan (varierar mycket) så tar vi även en "längre" utflykt på 1,5-3 h. Då går vi oftast i skogen i långlina, samt tränar olika lydnadsmoment och lite jaktapportering.
Min hund har ganska lätt för att varva ner inne och sover mycket. Vissa dagar får han ryck där han verkar stressad - biter, gnyr, juckar på filtar - men annars anpassar han sig väldigt bra. Men nojig som jag är oroar jag mig för att han är uttråkad och får alldeles för lite aktivering. Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte gör mer.
Jag undrar om ni tycker att aktiveringen låter OK för en aktiv ras i den åldern, eller bör jag öka på något?

Jag tycker det låter bra, framförallt eftersom du upplever att din hund mår bra av det. Det är ju det du får gå efter. Tänk också på att det du läser från folk på nätet ofta är från just de aktiva dagarna.
Tar jag mig själv som exempel så skulle jag lätt kunna skriva någonstans att jag gick en 3 timmar lång promenad med mina dårar idag, och i förrgår skrev jag om hur vi tränade rallylydnad. Vips kan då folk tänka att jag är superaktiv hela tiden. Att mina hundar hade vilodag igår tänks det inte lika mycket på eftersom jag inte skrev direkt något då, helt enkelt för att det inte fanns något att berätta.
Med andra ord: ha inte dåligt samvete för att du inte gör "allt av allt". Däremot gissar jag att din hund skulle klara mer mental träning, lite mer seriösare lydnadsträning och jaktapportering kanske? MEN det får du ju i så fall kolla av med din hund. Notera hur mycket ni vanligtvis gör. Testa att öka på den mentala träningen, se om hunden börjar bete sig annorlunda, testa att minska igen, se om det påverkar. Försök hitta en nivå där du och hund trivs, kan ha roligt ihop och lätt kopplar av och vilar inne när ni inte är ute på äventyrligheter.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Tack för ett utförligt och lugnande svar! :)
Jag ska testa att öka på lite med den mentala träningen de kommande veckorna! Jag försöker att hålla träningen rolig och lite lekfull, men har börjat träna lite seriösare nu. Dock tycker jag det är svårt, särskilt vid apporteringen. Han tror nästan alltid att vi enbart leker, och därför blir träningspassen ofta lite halvdåliga, eftersom att jag inte vet hur jag ska få honom att förstå att "nu jobbar vi".
Passivitetsträning utomhus kan vara bra och utmanande för en hund som har lätt att gå upp i stress, önskar att jag lagt mer fokus på det när min hund var valp!!
Jag saknar kanske lite nosarbete? Det kan vara så enkelt som att servera ett mål (om han äter torrfoder) utspridd på tomten på vilodagar, eller att köra godissök i lina på promenad. Självklart är spår och nosework alldeles utmärkt om du vill göra något mer aktivt, men det är viktigare att det blir regelbundet än avancerat. Annars är regeln att hunden mår bra om den verkar må bra, känns han harmonisk är han knappast gravt understimulerad!
Jag aktiverar min valp ungefär lika mycket som du gör. 1-2 korta koppelpromenader runt kvarteret, vi har en trädgård där vi leker en del om dagarna. 2-4 gånger/vecka går vi i långlina i skogen, ca. 40 min. Tiden räcker för min valp då han blir väldigt trött annars. Det jag saknar i tillvaron just nu är unghundskurs så jag väntar in en…
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Det enda jag kan tillägga är att jag absolut tycker du kan gå längre promenader. Just nu kanske du dock kan känna av lite med det de dagar som är väldigt varma bara.
Framförallt kanske smart att försöka ta med valpen till andra ställen och nya miljöer.
#3 Absolut, det försöker vi köra en del. Det är en bra påminnelse, det är så lätt att glömma bort att stanna upp ute och bara låta hunden varva ner. :)
#4 Tack, det ska jag tänka på. Jag brukar gömma godis ute på trädgården/i gräset på promenaden så att han får leta, men det är kanske något jag borde göra lite oftare.
#5 Vad har du för ras? :)
#6 Jag har känt det lite själv, att promenaderna är i minsta laget. Det beror mycket på att vi tränar på att han inte ska dra i kopplet, vilket gör det mycket tålamodsprövande för mig att gå längre sträckor. Jag hoppas se lite resultat snart så att vi kan ta oss längre utan att stanna varannan meter!
#7 Gör som många andra kanske då. Sätt på en skön sele där du inte måste vara 100% strikt på anti-drag, så kan du träna på att han aldrig får dra i halsband, men i den selen är det inte så blodigt.. Ärligt så fattar jag inte hur man kan lyckas ha en (åtminstone av aktiv ras) valp/unghund där man aldrig kan tolerera minsta lilla drag nånsin alls.. Då hade vi aldrig kunnat träna på att vara på stan alls med min valp kan jag garantera ;D
#8 Brukar köra så i de lägen där vi "måste" någonstans och det inte är möjligt att träna. Men de tillfällena är få, då jag är rätt noga med att det inte ska dras. Han är bara en plutt och jag får redan använda all min styrka för att hålla tillbaka honom, så jag vill gärna lära honom gå i slakt koppel innan han blir ännu starkare. :)
#9 Fattar. Jag skulle testa försöka köra mer nosövningar.. min hund drar inte alls på samma sätt och den träningen blir mycket lättare om man fått ut mer energi ur honom på andra sätt :)