Missfärgat
Min gråhund har slickat sig pga fästingar. Jag såg inte att ett huvud blev kvar (tog bort så fort jag såg den) så då låg hon och slicka sönder sig. Så hon är lite missfärgad och naken i ena ljumsken. Jag undrar om jag kan göra något för att minska missfärgningen? Jag har tvättat med alsolsprit. Hade velat ställa ut henne på en inofficiel som jag brukar hjälpa till vid i slutet av juli men är rädd att få dömande blickar pga detta.
Självklart varierar det lite från ras till ras på utställning(t.ex. pudel ska ju ha en viss frisyr/päls etc), men jag vet flera vars hundar har fått hotspots och fuktexem som de har rakat (för det är viktigt att lufta). Dessa hundar har de ställt ut med gott betyg. En Rottweiler hade t.ex. hela huvudet rakat när de ställde. Men, med det sagt, om det bara är missfärgning så är det nog inget att oroa sig för, om det däremot är vätskande sår under så bör du nog fundera på att raka området så att det kan luftas ordentligt. Men någon annan kan säkert ge dig ett bättre svar :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Resultatet är inte så viktigt. Vill bara passa på att ställa ut när jag ändå ska va där. Men är rädd att folk ska tro att hon är sjuk. Förra året hade hon valpar och då när hon kom hem igen sa ”uppfödaren”( förra ägaren som ville ha en kull innan hon blev min mammas och nu är hunden min) att hon nog hade fått svamp. Men de va ju sån här missfärgning bara efter slickande. Men om så ”hundvana” människor tror svamp på nära håll, vad tror andra som ser det på långt håll?
#2 Troligtvis samma :) Tycker inte att du behöver oroa dig för att andra skulle tro något annat. De flesta vet att pälsen/huden blir röd av "fuktskador" :) Se bara till att det torkar ut, och låt henne inte slicka på det.
//Ambrose
Det visste inte jag. Är allt det där rödbruna en missfärgning alltså?
Japp det är missfärgat. De blir så när dom slickar sig för mycket på. Min förra hund fick så när hon slickade sig under löp och hon va vit och långhårig. Tog två fällningar för att bli av med det.
Skumt. Undrar vad det beror på.
Jag tvättade rent med våtservett nu och upptäckte att det har börjat växa ut hår igen! Jippi!
#6 Hundar har ett ämne i sin saliv och tårvätska som skapar rödaktig missfärgning av päls.
jag vet inget om missfärgning, men ville bara kommentera att det inte är bra att tvätta sår med sprit. sprit torkar ut huden och såret och både försämrar läkningsprocessen och ökar smärta. samma gäller människor. mycket bättre att tvätta noga med tvål och vatten, alternativt koksaltlösning. Sedan se till att pälsen blir torr, men inte huden! :) (Jag pluggar till sjuksköterska)
håll koll bara så att inte såret blir infekterat! :) hoppas de löser sig med missfärgningen!
Har inte sagt att hon har sår. Visst en liten reva efter fästningen men den är borta. Har tvättat två gånger med alsolsprit på fem veckor dels för att först såg jag början på vätskande, troligtvis början på större sår där hon fortsatte klia på bart skinn, som jag ville minska risk för infektion och ville även avskräcka henne från att slicka. Nu har hon inte slickat på säker tre veckor och det börjar växa ut igen. Hör olika hela tiden. Är det gäller sår. Ena säger klorhexidin, andra säger alsolsprit och tredje säger tvål och vatten. Har tillgång till alla tre och använt alla tre vid sårtvätt. Allvarliga sår som varar har läkt bäst med sprit och klorhexidin. Men nu va det inte det tråden handlar om utan den handlar om hur man får bort missfärgning lite snabbare än att vänta på nästa fällperiod 🙂
#8 Aha! Tack. Nu förstår jag varför en del ljusa hundar kan får lite rosaaktig ton vid ögonvrån.
#10 de va inte menat som något påhopp! Förlåt om de lät drygt av mig! Jag vet bara att det hänger kvar att man ska låta sår torka osv för så gjorde man alltid förr. Men nyare forskning säger att man inte ska låta sår torka. Är det infekterat så är de en annan sak :) ville bara poängtera det ifall du ej visste, men du verkar ha koll! :)
#12 förstår det. Ville bara göra det klart att hon inte hade sår :) har djurvårdutbildning men mycket självlärd omplåstring. Visste dock inte det där att de inte ska torka ut. Har för mig veterinären sa att det skulle torka ut sist jag bråkade med ett sår i skallen på ena katten som varade enormt mycket. De va förra året.

Har följt den här tråden och kom på att det finns ju medel för att tvätta bort missfärgningar under ögonen på hunden, det kanske kan hjälpa? Jag googlade och hittade den här https://www.toshundapotek.se/art/kw-diamantogon-tar-bort-missfargad-pals-under-ogonen.php
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#13 ja du alla säger dessvärre olika… t.ex. säger 1177 att man visst skall lufttorka sår efter att man rengjort med tvål och vatten… detta kan tolkas som att sår skall hållas torra eller som att de ej vill att man torkar bort vattnet med en vass handduk rakt mot såret? helt klart oklart… 😃 1177 sa att vid tvätt av infekterat sår skall man tvätta med tvål och vatten 2-3ggr per dag och använda plåster 👍
men mina lärare i skolan påstod att ny forskning säger att man i alla fall ej ska torka ut sår, tex vid lufttorkning eller användning av sprit
du kanske tycker detta är ointressant och då ber jag om ursäkt, det är jag som tycker det är kul att lära mig om sånt 🤓
men skönt att hon ej har sår 😂 sorry för kapning av din tråd om missfärgning 😛
#14 Ja jag snubbla över de också. Får se om jag testar. Plånboken är inte så fet efter en avlivning av katt och en annan som går på återbesök pga öroninflammation 🙈 #15 Ingen fara. Jag fick lära mig något nytt som jag kommer tänka på nästa gång nån i familjen får sår. Jag tar hand om sår själv eftersom veterinären oftast gör exakt samma sak som jag kan göra hemma. Det enda dom kan ge som inte jag kan är smärtstillande. Alltså skriva ut. Men det gör dom inte alltid vid sår. Inte antibiotika heller.
#16 nej men verkligen, håller helt med
#16 Du råkar inte ha Agria som försäkring? De har gratis veterinärrådgivning via telefon.
//Ambrose