Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 779 ggr
Rebeckason
0

Vad hade ni gjort?

Har en 1-årig tik som när hon får tag på något, till exempel en pinne eller boll, börjar springa runt med detta i munnen och vägrar släppa. Tänk er att hon är lös och springer runt i cirklar. Kommer jag i närheten av henne springer hon bara iväg några meter osv. Som en katt och råtta lek. Hon kan ”loss”. Men när detta händer så fungerar inte det. Jag fick höra att jag ska ignorera henne och bara gå där ifrån, låta henne komma efter. För det gör hon efter ett tag, springer jag och gömmer mig så kommer hon efter och letar. Men kan inte hålla på så… Funderar på om det rätta kanske är att gå/jaga efter henne tills hon ledsnar, för att visa henne att det hon håller på med inte lönar sig. Att jag inte ska låta henne vinna. Vad hade ni gjort?

Sugar Mist
2

Erbjud något bättre, typ en fårskinnskampdutt som du börjar leka med och det ska alltid vara roligast hos dig. Kör mycket byteslekar, när du följer efter henne så vinner hon ju i att du leker jage med henne och det blir självbelönande. Börja med lina och sele på också, så att hon inte har möjlighet att sticka ifrån

-

Changrila
1

Gör som #1 föreslår. Gör du så att du följer efter för att "trötta ut" skapar du troligen bara ännu mer problem. När min förra hund höll på så, då började vi i köket. Vi hade dragkamp med något roligt, hon fick vinna den, sedan gick jag till henne och tog den ifrån henne (efter en stund), lekte mer, lät henne vinna igen och gjorde så några gånger innan jag helt enkelt gick iväg och vägrade leka mer. Det tog inte många gånger innan hon insåg att det var kul att komma till mig med saker, eftersom vi då fortsatte vår dragkamp. Likadant har jag gjort med min nu yngsta, fast hon hann aldrig bli lika jobbig på att dra iväg. Idag är hon sådan som när hon hittar roliga saker kommer och trycker upp dem i min hand, för det är hur kul som helst enligt henne. Det gör att jag också kan kasta en pinne som inkallning. Ser hon den så tar hon den och så kommer hon till mig för att leka. Mycket praktiskt!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
1

En hund som gör så vill oftast just bli jagad, så om du gör det kommer du visa henne att det lönar sig. Då är det bättre att just gå därifrån, att inte delta i den leken. Men bäst är att alltid ha två likvärdiga leksaker på sig, och så fort hon tar den ena så börjar du leka med den andra. Lär henne att hon kan byta mellan dem och att det sker när hon närmar sig dig.

Frida B
0

Håller med föregående talare. Byt till något roligare, "locka henne" med något mer spännande. Godis, leksak we. Så pass lär hon sig också att det kanske lönar sig atr komma till matte/husse.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
2

Och släpp henne inte lös utomhus fören hon lyder  och inte springer iväg.

Ambrose
0

Min hund har ett väldigt stort ägandebehov, och drog med allt som hon fick i munnen. Att byta gick inte eftersom snodda grejer(även om det t.om. bara är en tråkig repknut), är bättre än allt annat som går att erbjuda. Det jag gjorde var att följa efter henne lugnt, sammtidigt som jag repiterade "Nej, här"(viktigt med att tala om både vad hunden ska göra och vad den inte ska göra, inte bara "nej nej nej" eller "här här här". Detta gjorde jag inte med arg röst, utan jag tjatade helt enkelt på henne tills hon "gav upp". "Ok kärring, jag kommer väl". Om prylen kom med eller inte var helt oviktigt, bara hon kom, och när hon väl kom var det fest. Så småningom lärde hon sig att jag inte var ute efter att ta prylen från henne, och då började hon plocka den med sig :) Nu kommer hon(oftast) tillbaka med saker direkt på egen hand. Ibland kan det bli ett ärovarv, men på MTt t.ex. så bjöd hon själv upp till lek efter att hon hade vunnit trasan, både mot mig och testledaren. Apporteringen är dessutom vårat paradmoment där vi har fått både applåder av domaren, och kommentaren "dagens bästa appprteringar"(vid olika tillfällen), trots att det har varit flera ekipage i mycket högre klasser med på tävlingen :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se