Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 829 ggr
Magdalena12345
0

Vaktade tuggben

Min svägerska passade nyligen min 7 månaders valp och var över hos grannen och lekte med grannhusen i trädgården. Min valp fick tag på ett av grannhundens tuggben och vaktade detta när min svägerska och grannen försökte ta det från henne. Min svägerska sa att min valp blev ”arg” men några närmare förklaringar på exakt beteende fick jag inte. Är detta något jag bör vara orolig över? För att tillägga så gör min valp aldrig så mot mig, har aldrig haft något problem med varken tuggben mat eller leksaker. Tacksam för svar!

Magdalena12345
0

För att tillägga är min svägerska väldigt mild mot min valp och säger inte till när hon gör fel, hoppar eller leker för hetsigt, då hon tycker det är lite mer gulligt än vad jag gör. Om det är relevant i ämnet

Magdalena12345
0

För att tillägga är min svägerska väldigt mild mot min valp och säger inte till när hon gör fel, hoppar eller leker för hetsigt, då hon tycker det är lite mer gulligt än vad jag gör. Om det är relevant i ämnet

SuperLimm
1

Många hundar gör så mot människor de inte litar på. Att den inte gör så mot dig är säkert för att den litar på dig. Det är inget att oroa sig för tycker jag. Och det är absolut inget man ska bråka med hunden om. Det är bättre att ignorera ett sånt beteende. Tro mig, jag har testat att bråka med min hund om såna saker redan när hon var valp och det har tagit mig flera år att få henne att lita på mig i såna situationer. 

Vill du träna hunden att inte agera så eller om ni skulle hamna i den situationen med något som hunden absolut inte får äta på. Använd er av byteshandel. Så hunden tjänar på att ge ifrån sig sitt "byte" eller vad man ska kalla det.

Mvh Linn

-Aida-
0

Hundar kan verka arga i sitt språk men de kan egentligen vara "mitt" eller "låt bli", dom måste få kommunicera på sitt sätt, de enda sättet dom vet hur.
Just ben och leksaker, pinnar och till o med gropar de grävt kan ha högt värde för hunden.
Du behöver inte vara orolig tror jag i detta fallet om de inte blir till ett överdrivet vaktande men du verkar ha bra koll på läget ändå, din hund litar på dig så som du beskriver det.

jenmjao
0

Beror väl på vad du vill ha för beteende. Att träna borta vaktande av ben är ingenting alla behöver prioritera direkt, Jag prioriterade det då jag vet att min hund kommer vara runt mindre barn, andra hundar och nya människor. Det handlar mycket om tillit och att "om jag tar så får du" helt enkelt, antingen något godare eller exakt samma.

Agnes.stoltzz
0

Hunden vill nog visa att fet är dess ben. Ingen annans typ

Gollums Fru
0

Jag skulle inte oroa mig, men förklara för din svägerska att hon inte får ta hundens ben/annan resurs utan att hunden får en lika mer/ännu mer värdefull belöning. Att ta hundens resurser utan att den får någon i gengäld kan däremot resultera i ännu mer vaktande.

Jasa nej saja!