Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2010 ggr
tiger tok
0

Gå upp i vikt?

Min vovve börjar bli lite smal tycker jag. Man kan känna revbenen, vilket är bra. Men också ryggraden och lårbensknölarna, usch nu låter det som om han svälts, vilket absolut inte är fallet, men han är smal. I dagsläget får han råa ben ca två/tre ggr i veckan. Han äter granngården premium torrfoder, 27% protein 16% fett. Tycker ni det är bra? Mer fett? Mer protein? Han äter ca 4 dl/dag av det, + godis i träning. Han är en Västgötaspets på strax över 1 år, 11 kg väger han. Ska jag avmaska honom? Jag har inte sett mask i avföringen.

molam
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är han ju i slyngel ålder, och då är det absolut inte ovanligt att em hund är smal och ischlig.
Här har vår äldsta hane när han var ungefär i samma ålder som din (Eller något äldre)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

peafie
1

Varför inte bara öka på maten litegrann? 😊

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
0

#2 han är inne i en period då han inte velat äta, nu har han börjat äta, men jag är rädd att han slutar äta om jag ökar. Ska jag börja blöta maten, så kanske jag kan öka lite, det är som om han börjat tycka det tar för lång tid att äta, och därför inte alltid vill äta? De senaste dagarna har han ätit bra dock.

Hornslandet
2

Hmm.. Ryggraden känns då på min hund utan problem.. han är inte för mager.

Turast
1

Båda mina har varit rangliga i ettårsåldern, det kan ju vara att han är omuskald med? Man känner ryggraden på min collie också och han är inte så musklad han brukar vara och i undre delen av normalviktig (pga ed och ocd).

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Vinternos
1

Min slyngel är också ganska smal av sig, man kan känna ryggraden och lårbensknölar även på henne, i vissa fall kan man se det med blotta ögat. Trots det är hon ganska välmusklad för att vara en liten RT på 2,5kg. Tror inte du har något att oroa dig för, fortsätt ge den maten han får och minskar han ytterligare i vikt så kan det vara dags att kolla för mask. Slänger in en bild på henne, hittade ingen helkroppsbild tyvärr.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Jojaton
1

Under all päls är min också ett rangel, men unghundsfasen är ju lite samma som för tonåringar - kan ät ahur mycket som helst utan att gå upp ett gram liksom. Det kan inte bero lite på värmen också att aptiten minskat? Eller det har hållt på längre?

Johanna - Instagram

tiger tok
0

Åh vad skönt att andra har det likadant, jag är kanske bara nojig. #7 nej det har kommit nu senaste tiden, så kan vara värmen absolut!

tiger tok
0

Här är han i profil, ser han smal ut enligt er?

Lona
1

#9, Nej, absolut inte! Tycker inte att han behöver gå upp i vikt alls.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Turast
1

#9 skulle inte ta upp honom i vikt

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tiger tok
0

#10 haha okej, skönt att höra!

Emouse
1

Han ser jättefin ut och han behöver verkligen inte gå upp i vikt🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lord Vulcan
0

Hade nog avmaskat. Min 10 månaders schäfertik var likadan. Hon blev finare i kroppen efter avmaskning.

koppargaller
1

Prova att utfodra med färskfoder. Avmaska inte utan att "kolla masken" finns på Apotek.

Agnes.stoltzz
0

Han behöver nog inte gå upp något i vikt! Super söt förresten! :D