Min valp skäller konstant
Hej!
Jag skriver här i hopp om att någon här kan hjälpa mig med min valp. Jag är rädd att om jag inte fixar problemen nu, så kommer de bara bli värre med åldern – så jag hoppas att någon orkar läsa igenom min text.
Jag har en collie-valp på 4 månader. Sedan jag fick honom har han varit väldigt svår att få ner i varv, han brukade till och med flämta när han sov – vilket var väldigt skumt. Men jag tränade att varje gång han självmant la sig ner och var lugn så överraskade jag honom med en godis utan att säga eller göra något annat. Han blev väldig snabbt väldigt mycket lugnare och alla jag träffar påpekar att han är väldigt lugn, speciellt för att vara valp.
Men – han är inte lugn alls när vi är själva hemma. Jag bor alltså själv med honom, vilket kanske har varit del att orsaka problemen – att han alltid måste vara i fokus. Nu har han nämligen börjat skälla hela tiden när jag inte ger honom uppmärksamhet. Jag har försökt totalignorera honom när han skäller, men det har inte fungerat alls. Rekord har nog varit 20 minuter skålande i sträck, så jag känner att jag måste bryta det på något sätt. Dessutom bor jag i lägenhet och är rädd för att mina grannar ska bli arga.
Jag har prövat att säga till, men som sagt – all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet för en hund, så det har bara triggat honom ytterligare. Så fort jag rör mig det minsta när han skäller blir han ännu mer uppspelt.
Jag har nu prövat att så fort han tar en mikropaus i skällandet så kallar jag på honom och ber honom sitta, ligga eller liknande och ger honom sedan en godis. Dock känns det inte som att detta heller fungerar, då han så snart jag slutar ge honom uppmärksamhet börjar skälla igen…
Jag har svårt att tro att han är understimulerad. Han får ofta leta, eller jobba för sin mat. Vi gör trix, olika roliga grejer på prommenaderna och andra aktiviteter där han får tänka till.
Jag börjar bli lite förtvivlad, för det här är inte kul! Någon som har några tips?
När du tränar tricks osv med honom, gör du det inomhus? I så fall, testa att ta ALLA aktiviteter utomhus, så att det blir lättare för honom att tänka "Lek ute, vila inne".
Kan han gå och lägga sig på kommando? Om inte, lär in det. Se till att han har en bra bädd eller annan omtyckt liggplats och lär honom att gå dit när du säger "gå och lägg dig" eller liknande. När han kan det så kan du använda det om han tex börjar skälla och då lär det också underlätta för att få honom att tänka just "lek ute, vila inne".
Hur mycket promenader tar ni och hur gammal är han?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för superbra tips! :D
Ja jag har tränat tricks m.m. inomhus, men låter väldigt logiskt och bra att göra det utomhus istället :) Jag började idag och båda gångerna när vi har kommit in har han faktiskt gått och lagt sig.
Att gå och lägga sig på kommando kan han inte heller, så det ska jag absolut lära in.
Vi går ut typ var annan, eller var tredje timme. Oftast blir det ganska korta promenader, men ibland lite längre. Tror att jag gick lite för långt med honom i början, så försöker gå lite kortare sträckor och leka lite mer ute. Han är 4 månader nu :)
Min valp var väldigt liknande. Han är 4 månader… det kommer bli bättre med tiden. Jag gjorde följande:
Ignorerade honom när han ställde sig och skällde mot mig för att få igång nått/uppmärksamhet. Försökte göra det tydligt. Tex satt jag vid bordet och han började så la jag mig ner med kroppen på bordet bara med huvudet vänt från honom. Blev astråkig och försökte slappna av och skita i honom bara. Kunde ta 5-10 minuter. Men jag var väldigt konsekvent att ställer man sig och skäller på mig så blir jag som en j*vla robot som bara stänger av sig.
Jag försökte till förbannelse att "gå och lägga sig" på kommando. Funkade inte alls, men med tiden började han göra det av sig självt ändå och nån slags kommando började utvecklas (men han ligger inte kvar där då ändå utan lägger sig själv på andra favoritställen beroende på dag). Tycker inte det är så viktigt kommando, mer viktigt att hunden kan varva ner och chilla NÅNSTANS (skiter i var).
Tränade/lekte utomhus. Inte inomhus. Det har vi börjat göra ibland i lydnadsträningen först nu senare..nu gör det inget längre.
Vi körde MYCKET en variant av "ryggsäcken" (höll honom i knät med alla 4 tassar i backen på ett sätt han inte kom åt att bita och fick inte slingra sig loss). Ett tag körde vi det direkt varje gång vi kom in utifrån så han kunde lugna ner sig iom att vi kom in. Efter några månader började han lägga sig och varva ner självmant, nu som 1.5åring är han (så gott som) alltid chill och vilar/sover inomhus. Du gör nog också bra i att träna på din hunds off-knapp. Framför allt för att lyckas få ner valpen i varv, så kommer den nog inte ha lika lätt till tokigheter och skällande. Men det kommer ta månader, räkna med det!
Men! Jag tycker man varje gång ska fråga sig själv om hunden fått tillräckligt med aktivitet och framförallt blivit rastad. Enda gången min gnällde eller skällde när detta "okynnesskällande" väl lagt sig var när han var nödig och behövde ut. Och de skallen är ju BRA, och ska inte riktigt ignoreras så att säga.
Eftersom du skriver att han varit svårt att få ner i varv ända sedan du fick hem honom, skulle jag jobba mycket med passivitets- och miljöträning. Hur är föräldrarna till hunden? Collie har ju rätt så mycket problem med rädslor och psyke
#3 "var väldigt liknande när han var 4 månader" skulle det stå.