Tips på ras
Jag vill gärna jobba med hund som hundterapi. (typ hund i vård- och omsorg). Jag vill inte ha en labradoodle eller cookerpoo. Jag undrar vad ni som känns så himla kunniga och kompetenta då har för tips på ras.
En mellanstor hund utan jaktintresse men social. Jag går gärna långa promenader och gör olika aktiviteter. Hen måste kunna vara ensam några timmar (4-5) men inte varje dag förståss:-) Pälsvård är helt ok.
Tacksam för alla förslag
Pudel?
Du får nog specificera lite mer. Hur stor ska hunden vara? Vad kan du erbjuda hunden? Vilka egenskaper söker du (förutom de typiska terapihundsegenskaperna)? Hur mycket pälsvård ska den kräva? Etc etc Jag tänker spontant på någon retriever, typ labbe eller golden. Kanske Welsh eller engelsk springer spaniel. Barbet, schapendoes och Bearded Collie, som jag har. Men det finns mååånga raser som kan passa tror jag. Dock är jag inte så kunnig på vilka hundraser som passar för vården. Lycka till med hundköpet!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Keeshond?
Det där med att vara ensam. Ofta går det bra, men en del hundar klarar aldrig att vara själva. Så det är nåt du måste ha en plan B för. Det hänger nog för det mesta inte så mycket på ras.
Efter att du lagt in dina krav tycker jag fortfarande att en (utställningsavlad) golden eller labbe skulle kunna funka. Även engelsk eller welsh springer spaniel, bearded collies är inte kända för att vara bra på att vara ensamma och vill helst vara med mycket men förutom de passar de mycket bra in på dina krav. Sedan håller jag med om det #4 skriver.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃

# 3 Keeshondar är trevliga på många sätt, men de är väldigt trogna sin ägare och inte speciellt intresserade av främlingar. Som vårdhund tror jag det finns lämpligare raser.
En granne har en lagotto som ska tränas till vårdhund, en otroligt glad och trevlig sak, tror dock att de tränar en del annat också. Praktisk päls, behöver klippas men fäller inte. Hade funderingar att söka in med min flat, men undrar om det gör något att han fäller en hel del?
#6 Aha visste inte det
Som nämnt ovan så verkar en Welsh passa. De är kanske inte känd för att gilla att vara ensam, men min Welsh har inga som helst problem med det, det är nog olika från hund till hund. Men annars är rasen social, älskar folk och är väldigt snäll och lugn. Dom har ett bra och lugnt temperament helt enkelt. Efter vi skaffade våran Welsh har vi träffat många och dom är så otroligt härliga och charmiga. Det är dessutom väldigt många som kommer fram och vill hälsa för att dom tycker att han är så fin och ställer frågor om rasen. Så kan starkt rekommendera en Welsh, men jag vet inte heller vilka hundar som passar innom vården.
En fördel om vårdhunden inte tappar hår. En Wheatenterrier skulle kunna passa fint. .
Tack för era svar. Det har gett mig saker att fundera vidare på.
Lagotto welsh och wheaten. Letar vidare/Tack
Jag röstar för en Jack Russel!
Vill bara säga att du måste tänka ett extra varv om du skaffar en laglotto. Finns mycket rädslor inom rasen, både för underlag och ljud. Kolla linjer och möt släktingar innan du köper en valp, är mitt tips. En annan sak som kan bli lite halvsvårt med laglotto är att många är egensinniga. Det kan göra det bökigt ibland. Kan inte uttala mig om terriers men om du vill ha en icke-fällande ras finns ju pudeln också, som #1 skriver. Är nog ett säkrare kort än laglotto skulle jag tro.
~
Mitt något röriga catstagram
~