Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 779 ggr
Princessss
2018-06-11 10:07
0

Inköpslista

Hej! Om några veckor så ska jag hämta min jack russell valp (tik). Jag har inte haft hund innan och undrar därför vad som jag ska köpa in som är nödvändigt. Skriv gärna en lista eller länka. Har sett att man ska köpa tandborste osv också till hunden. Hur ofta ska man borsta? Finns det någon tuggis som den kan få istället?

Princessss
2018-06-11 10:12
0

Undrar också vilket halsband/sele som jag ska köpa innan valpen kommer? Kan man ta med den in till arken zoo och kolla ut en då? Men valpen behöver ju halsband på vägen dit liksom. Undrar också om det går bra att ha hunden på golvet i bilen på framsätet, eller måste man ha en bur?

shep
2018-06-11 11:01
1

Saker jag tänker på spontant:

-Halsband, du kan köpa ett som går att justera ganska mycket så den har något att växa i, bara att fråga uppfödaren om storlek/cm typ någon dag innan det är dags att hämta den lilla (eftersom dom växer hela tiden i början)! Sele kan du köpa också om du vill, jag föredrar att använda det då jag tycker att det känns säkrare för valpens skull om den får ryck i kopplet och man inte hinner med, men du kanske kan vänta för att ta med valpen till djuraffären så ni kan prova (brukar absolut inte vara något problem att ta med den in i affären, se bara till att hon kissar precis innan ni går in för när det är mycket nytt brukar blåsan vara ännu svårare att kontrollera än vanligt). Om du väntar med att köpa sele tills ni hämtat henne tänk på att första dagarna brukar det vara bäst att bara vara hemma och inte ta med valpen på något äventyr så den hinner komma till rätta ordentligt. :)

-Koppel, ni behöver inte köpa det dyraste för det kan komma att tuggas på en del i början

-Mat och vattenskål

-Kompostgaller att valpsäkra hemmet med

-Bajspåsar i oändlighet om ni inte bor på landet/med egen trädgård

-Fästingborttagare

-Kloklippare

-Handduk att torka tassar med om ni inte har en gammal hemma

-Mysig filt att sova på

-Någon leksak, kolla på den så det inte finns något farligt valpen kan bita av och svälja

-En bädd att sova på som den vet är helt sin egen, även den kan tuggas en hel del på i början så man kanske inte vill välja den dyraste varianten där heller

-Foder brukar man alltid få med lite från uppfödare för första veckan iallafall, men du kan ju fråga redan nu vad hon äter om ni vill ha en större påse hemma

Sen är lite första hjälpen grejer alltid bra att ha så man är förberedd  i värsta fall, även en temp och sådär. Du kan också googla på inköpslistor, vet att jag fick upp jättemånga bra  som täckte i stort sett allt när jag funderade på om jag glömde något när jag skulle hämta min senaste valp, så kan du ju kolla runt och skriva upp dom grejerna du tycker att ni behöver. :)

Hunden ska enligt lag åka i bur i bilen tror jag, en del har den i knät ändå just första turen. När jag hämtat valp har jag suttit med den i baksätet med dörren på buren öppen och haft handen nära så man kan försöka lugna och mysa med den, det är mycket som händer så dom brukar bli stressade över det läskiga och när mamma och syskon är borta med. Du har ju en bra ras för hon kommer ju inte växa så mycket att du behöver olika storlek på bur utan ni kan ju köpa en i lagom storlek direkt. :)

Lycka till!

parsley
2018-06-11 12:05
0

En del uppfödare skickar med ett litet valpkoppel som ni kan använda tills ni hunnit åka till djuraffären och köpa halsband/sele och koppel. Hör med uppfödaren hur ni ska göra. Valpkopplet är mest som ett snöre. 

Det finns selar som man kan fästa i säkerhetsbältet också om ni föredrar det framför bur. En valp kan bli rejält ledsen på hemvägen när den märker att den skilts från sin mamma och sina syskon.

Elsis matte
2018-06-11 19:44
1

Angående tandborste så är det ingen brådska. Börja gärna tidigt med att vänja valpen att ni petar runt och i munnen, lyfter läppar, gnuggar lite på tänder och tandkött. Det räcker med att göra lite åt gången, men regelbundet. När valpen bytt tänder kan man börja introducera tandborste. Men jag tror att Jack Russell brukar ha bra tänder, och då räcker regelbundet bentuggande långt. Vad gäller liggplats bör valpen ha en enkel plats i alla rum ni vistas mycket i. Jag investerar inte i en riktig bädd till en valp, för risken är att den blir rätt tuggad. Man kan köpa en stor fäll, så kallad "petbed/vetbed" och klippa i mindre bitar. Lägg en sådan i en låda eller bur och sedan ett gammalt lakan eller fleecefilt, så har du en mysig valpsäng!