Tips för att hålla hunden sval
Med tanke på värmeböljan känns det lägligt att ha en tråd där vi delar med oss av våra tips för att hålla hunden sval nu i sommar! Så dela med dig av dina bästa råd, vare sig det är bra nedkylande produkter, eget pyssel eller vad en ska tänka på när det är dags för promenad. Ta det lugnt i sommar och håll koll på hunden!
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
Det viktigaste är nog att inte aktivera hunden under dagens varmaste timmar, och när man ska aktivera hunden läsa av den ordentligt och förebygga värmeslag genom tex bad före/efter, ta med vatten under promenaden, kylväst och försöka hålla sig i skuggan! Min hund brukar få bada i dikena när vi är ute och går och så brukar jag stanna och låta henne vila i skuggan om hon ser ut att tycka att det är för varmt. Sen brukar jag försöka hålla mig till att inte ”motionera” henne om det är över 20 grader i skuggan, helst svalare såklart, vilket brukar bli ca kl 6-8 på morgonen eller efter ca kl 20 på kvällen :-) .
Bra ide! Vi går ut på längre turer morgon och kväll, aktar oss dagtid för varm asfalt som kan göra tassarna väldigt ömma!
Man kan ge frysta ben eller is. Ställa ut flera vattenskålar, gärna både ute och inne.
Du kan kyla av hundens tassar. Det finns även frysväst till hund, vet inte hur bra den är. Du kan även lägga kalla handdukar på hunden, gjorde så med en sankt bernhard som jag hade.
Jag har sytt en sån här till min lilla vovve och använt den i några år nu, tycker den är toppen! Ska sy en till stora vovven nu.
OBS. TÄNK PÅ ALGERNA OCH BALTERIERNA I VATTNET I DESSA TEMPERATURER! KOMMIT UT FLERA VARNINGAR :( -- Jag har kyldyna till min kille sen så ser jag till han ligger på den eller golvet mycket och håller dom längre promenaderna till morgon och kväll.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Går korta promenader
6# var någonstans har dom varningarna kommit ? Hjälp! Ett till kyltips är en kong med fryst färskfoder i, kyler ju säkert ner lite!
Hmm..
Har inte tänkt till så mycket. Går inga långa promenader mitt på dan i värmen, och ingen fysisk tung aktivitet.. I övrigt kan vi knalla en normalkort promenix i sol blandat med skugga.. han blir tröttare fort och det märker man, så vi ser till att inte vara ute så länge helt enkelt. Inomhus är det svalare men relativt varmt ändå.. som tur är har jag klinker på betonggolv i hallen, det golvet är svalt tom nu när det är som varmast (relativt iaf). Där ligger han mest hela dagarna när vi är hemma..
Enda jag kan tänka i övrigt… Jag drar ner persiennerna på solsidan när det är som ljusast så vi inte får sol som gassar på och värmer upp här inne i onödan.
Kyldyna
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#11 Haha, det är den Tuulikki har länkat till i #5 ;) Jag beställde precis en kylväst från Dogmania, ska bli intressant att se om den fungerar =)
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Om ni ger frysta saker till hundarna, tänk på att det ökar risken för magomvridning.
Själv har jag en värmeälskande hund och en som "bara" tycker om värmen. Jag själv tycker dock att värme är jobbigt.
Det jag gör är att ta långpromenaden sent på kvällen eller tidigt på morgonen, har persiennerna nere och fönstren öppna så att det blir korsdrag. Hundarna har såklart alltid fräscht vatten framme och i äldsta tikens mat blandar jag i lite extra eftersom hon inte dricker så mycket. Jag har också ställt biabädden nära balkongdörren, för att de ska kunna ligga bekvämt och ändå svalkas.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag brukar ha en flaska vatten med mig ut som de kan både dricka av samt att jag blöter ner dem runt nacke och bröst, vet inte hur mkt de hjälper dock
Jag har inte mått så bra den senaste tiden, så vi har inte begett oss ut på några särskilda promenader den här veckan, men i förrgår ville jag verkligen se om kylprodukterna jag köpte skulle göra någon nytta, så jag blötte och spände fast den här på selen: https://dogmania.se/sv/artiklar/ruffwear-core-cooler-kyltillagg.html och begav mig ut mitt på dagen med Bobby. Kan säga att jag märkte definitivt en skillnad! Han var inte alls lika slö och trött, verkade mycket bekvämare och mer fokuserad i värmen än tidigare, så måste säga att jag är nöjd med köpet =) Vi kommer fortfarande självklart hålla oss undan den värsta hettan, men det är riktigt skönt att ha något som hjälper honom (oss båda) njuta mer av promenaderna! Jag köpte både den där som man fäster på selen (kan tillägga att jag har inte en Ruffwear sele, utan en Hurta Trail harness, så fästena stämmer inte riktigt överens men det går lika bra att fästa den ändå!) och en kylväst: https://dogmania.se/sv/artiklar/ruffwear-jet-stream-salamander-orange-kylvast.html, är väldigt nöjd med båda köpen. Särskilt eftersom de kyler på bröstet/magen istället för på ryggen eller skulderbladen, västen sitter dessutom väldigt bra, så han kan röra sig obehindrat och utan risk för att den ska fastna eller lossna 👍🏻 Tillägget till selen märker man inte ens när den sitter på, så när man skäms lite för att ha satt på hunden en tröja i värmen är det rättså skönt att kunna välja något mer diskret haha
Det här var ju också ett sätt att hålla valparna svala 😂 http://9gag.com/gag/aBxXwb2
På min beerner funkade det jättebra att hälla vatten på huvudet och masserera ner det till huden. Tungan åkte in direkt och han gillade det verkligen. Sträckte fram huvudet för att få sig en slurp.
Vi har kylbädd men även kylklampor invirad i handukar som dom gärna lägger sig på. Isbitar i vattnet sen kan man ställa skålen på isklampa vi har köpt olika isklampor platta tunnare mjuka mm. Jag tycker inte om o ge för kallt att dricka/äta pga det 13 tog upp magomvridning. Jag har köpt kylbädd på öob