Burkmat - Frågor kring hållbarhet m.m.
Hej!
Min lille kille Ianto på 4 kg (Chihuahua/Chinese Crested) har problem med kräkningar och ibland även diarré. Han har därför precis genomgått en gastroskopi och koloskopi. Han äter just nu skonkost i form av kyckling och ris men jag har köpt ett specialfoder som jag sakta men säkert ska föra över honom på. Han kommer få äta specialfoder under en period framöver i alla fall (förhoppningsvis kan jag få tillbaka honom på vanligt foder så småningom).
Tanken är att jag ska blanda uppblött torrfoder med burkmat (mousse) - det var lite olika innehåll på dessa trots att det är samma foder, så kändes bättre att blanda (för att få så bra innehåll som möjligt). Fodret är Purina Pro Plan Veterinary Diets EN Gastrointestinal https://animail.se/veterinary-diets-canine-en och https://animail.se/veterinary-diets-canine-en-mousse-burkar
Eftersom jag tänker blanda torrfoder med burkmat och eftersom min hund är så liten…(till en början äter han ju även kyckling och ris till) så kommer det ju inte gå åt så jättemycket burkmat/dag. Burkarna är stora så hur gör jag för att slippa slänga massa burkmat (dyr sådan dessutom)? Hur länge kan burkmat förvaras i kyl efter öppnandet? Kan man frysa in burkmat? Har aldrig tidigare haft burkmat till mina hundar så har ingen erfarenhet av detta, lite hjälp skulle därför uppskattas 😃
Mvh/Chinesecrestedlover
Det går bra att frysa in maten i portioner. Du kan använda formar för iskuber eller göra platta paket som du kan dela eller hitta på storlekar att frysa in maten.
Vi har gjort så till katter. Enda tveksamheten är att katter och förmodligen hundar ibland inser att maten varit fryst så därför vill de inte äta maten.
Tror att katter är besvärligare än hundar men det är bara att prova för att se hur din hund reagerar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Min Kita åt bara burkmat (av den minst kvalitativa sorten som gick att köpa i alla mataffärer, men hon totalvägrade all annan mat så den fick det bli) och vi brukade förvara en öppnad burk i max två dagar. Hon brukade äta upp den på två dagar annars fick den stå tills den luktade skumt
På burkar brukar de stå att de håller i typ två-tre dar i kylskåpet, min burkmat jag köper brukar hålla 4-5 sen börjar de lukta skumt. Men frysa va inte en dum ide faktiskt. Då skulle man kunna forma burgare och frysa in och tina upp under dagen så kan den ätas under kvällen.
Det är ju kokt, så borde väl ha rätt hyfsat hållbarhet. Häll upp det i en annan burk med lock bara. Man ska inte spara mat i plåtburk.
Jag fryser alla möjliga konserver till mig själv. Tonfisk, krossad tomat… Särkilt det senare är jättepraktiskt när man är själv. En hel burk/tetra går ju inte åt och man kanske inte vill ha tomatsås flera dar på raken. Allt jag provat blir helt OK. Bara tipsar lite. 😉
Brukar han vara kinkig med mat? Anbars tycker jag detta med frysa in låter bra. Vi har burkmat till katterna men 1 burk räcker max 2 dagar här. Hoppas allt går bra o att ni får bukt på magproblemen.