Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1609 ggr
Sunflower_
2

Helt ofattbart?! Vad tycker ni?

Känner bara att jag måste diskutera detta med någon och tänkte då att jag lika gärna kunde göra ett inlägg här.

Imorse var jag inne på https://www.facebook.com/groups/547809995356254// bara för att jag var nyfiken på vad det var. Jag är inte medlem men kunde klicka på "visa alla inlägg" och de kom upp. Efter lite scollande kom jag fram till ett, enligt mig, ytterst ifrågasättande inlägg, eller snarare kommentarsfält. 

Det var ett inlägg från den 5:te april 2018 med en röd bild med texten "Söker en liten blandhund som är 1-2 år och som inte är för dyr" varpå en tjej har svarat på inlägget och frågar vad hon kan erbjuda hunden etc. 

Kommentarerna som följer av både hon som gjorde inlägget men även administratören/moderator är enligt min uppfattning helt ofattbara.

Läs gärna och kom tillbaka för diskussion! Har jag missat något som gjorde dem så extremt upprörda??

Förstår verkligen inte men ville bara ha någon sorts konversation med någon om detta då jag tycker det var helt obegripligt och obehagligt.

Sindri
3

Håller helt med dig! Har aldrig gillat FB, men här kan maktfullkomlighet verkligen blomma ut. Nätmobbning kan ske på flera  olika sätt.

Karmatarerskanise
7

Det där var nog den sjukaste moderering jag har sett. Snacka om att skita i djurens välmående och bara bry sig om att få utöva "makt".

Skulle aldrig någonsin sätta min fot på en sådan sida. Den som blev utkastad aka ha cred som ställde viktiga frågor.

Mitchika
9

Okej, jag kan försöka förklara hur det hela kan uppfattas med admin/moderator-ögon. 🙂

Person A skapar en sökesannons i gruppen. Den är kort, saknar detaljer och information om person A, MEN den bryter inte mot några av gruppens regler. Det är tydligen helt okej att posta såna annonser där eftersom att moderator inte reagerar på det. Så person A bryter inte mot några regler eller gör något olämpligt därigenom. 

Person B ser annonsen, tycker att det saknas alldeles för mycket detaljer i den och bestämmer sig för att ta saken i egna händer och börjar ställa massa frågor till person A för att fylla ut annonsen. Frågor som person B tycker och anser är viktiga för en sådan annons för att den ska bli rätt enligt person B. 

När en medlem gör som person B och kliver in för att "styra upp" och "rätta till" poster utan att att vara med i admin brukar det kallas i forum för att "mini-moderera". Det är när en vanlig medlem tar på sig uppgifter som tillhör admin och moderatorer i gruppen, så som att korrigera poster eller styra upp diskussioner. Detta är inte alltid uppskattat på olika forum för om alla medlemmar tillåts att göra sånt kan det leda till en massa onödigt bråk och osämja i diskussionerna. 

Person A uttrycker ogillande över person Bs alla frågor och kommentarer (hur bra och användbara dom än kan anses vara) och i grunden så är inte person Bs frågor nödvändiga. Den som har vad person A söker är fullt kapabel att ställa dessa frågor själv och om annonsen inte lockar till sig någon på grund av bristen av detaljer så är det enbart person A som drabbas. 

Här kliver moderator in i diskussionen för att sätta stopp för det hela och säger åt person B att sluta moderera och enbart kommentera om denna har vad person A söker, vilket person B uppenbarligen inte har. Person B svarar tillbaka och uttrycker sin åsikt över annonser som denna med för få detaljer. Moderator svarar att denna förstår att person B ser problem med det, men ber återigen person B att inte moderera i diskussionen. 

När en moderator säger till en medlem, då bör man som medlem lyssna om man vill vara kvar i gruppen eller på forumet. Det är hårt, men det är så det fungerar. Moderatorn har all rätt att säga åt person B att sluta. Det är för det första ingen diskussionstråd utan det är person As sökesannons som person B håller på i. Moderatorn gör inget fel här utan sköter sitt jobb. Det går inte att moderera ett forum om man måste ha varje persons åsikt i åtanke utan man måste hålla sig till reglerna. Person A bryter inte mot reglerna, person B kritiserar person As annons baserat på egna åsikter och då måste moderator kliva in för att stoppa konflikt och osämja. 

Person B fortsätter att säga emot moderatorn, vilket aldrig är att rekommendera då det med största sannolikhet leder till att du blir bannlyst/får skrivförbud/åker ut ur gruppen. Vilket till sist hände med person B, men inte förrän denna fått ett flertal chanser och tillsägningar.

Det är inte person B som avgör vilka regler som gäller och hur annonser ska skötas och formas. Hur många bra åsikter, tankar, förslag och idéer som person B än hade (vilket jag tycker att person B hade) så spelar det tyvärr ingen roll. 

Person B hade åsikter och tankar som den ville lyfta och uttrycka, vilket denna fick. Moderator satte punkt för det och sa att det räckte. Person B höll inte med och fortsatte. Moderator fortsatte säga till. Person B lyssnade inte. Till sist åkte person B ut ur gruppen. 

Det hade alltså ingenting med personliga åsikter att göra. Personen blev utslängd för att denna inte lyssnade när moderatorn sa (upprepade gånger) att det räcker. Har man ingen respekt för admin eller moderatorerna så får man inte vara kvar.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Tyst
11

Jag har nu läst och jag förstår genast vad som är problemet.

1. Hon som lagt ut annonsen tar allting extremt personligt och verkar tro att hon som frågar om mer info frågar om info för att ställa henne mot väggen och inte för att hjälpa. Ett beteende som är alldeles för vanligt på nätet och överhuvudtaget i världen.

2. Hon som är moderator använder sitt moderatorskap på helt fel sätt och är helt rabiat. Hon verkar se sig som någon form av diktator som alla måste lyssna på, hålla med, och lyda blint. Annars slänger hon ut dem. Ännu ett fenomen som är allt för vanligt på nätet, när folk de facto får makten att bestämma allt. Makten stiger dem åt huvudet.

3. Hon som ber om mer info (vilket jag absolut inte ser något problem med) vet inte, även om hon faktiskt har rätt i det hon säger och verkar väldigt tålmodig, när man skall sluta diskutera med den här typen av människor.

Alltså - se inläggets kommentarer som internet i ett nötskal. Jag tyckte det var oerhört underhållande😃

hemul
3

Precis. Inte bara på fejan det går till så där.

Tyst
5

#3 jag förstår det där med moderering och att man ibland måste hävda sig som moderator genom att stänga av de som trots tillsägningar fortsätter med det som enligt sidan/forumet/gruppen eller vad det nu kan vara säger är fel. Jag har själv varit mod.

Men hon fortsätter ju de facto inte med det hon blev tillsagd att sluta med - nämligen att "leka mod" vilket jag tolkar som att hon skall sluta kommentera med att be om mer info för att göra annonsen mer komplett.

Det hon fortsätter göra är att i princip be om ursäkt och förklara hur hon tänkte och varför hon skrev som hon gjorde. Sedan svarar hon bara tålmodigt på personen som postade annonsens konstiga förvrängningar kring hennes första kommentarer och förklarar att hon inte alls menat så etc.

I min mening är detta en riktigt dålig moderator som inte kan styra en grupp på facebook utan att ta till fula knep och samtidigt är lite maktgalen.

Mitchika
2

#6 Person B fortsätter svara till person A och kritiserar person As reaktion till frågorna som person B ställde. Det var det sista person B gjorde innan moderatorn fick nog och stängde av denna. Moderatorn hade satt punkt för den diskussionen och sagt att det räckte. 

Om dom två bråkande personerna tillåts fortsätta så upphör ju inte bråket. Då måste man som moderator agera till sist och ta bort den provocerande personen som inte lyssnar på tillsägelser, det vill säga person B. 

Jag läste ingen ursäkt någonstans? Bara fler inlägg där person B försöker rättfärdiga sina inlägg och återigen, person Bs tankar och åsikter är långt ifrån dåliga. Men att säga emot moderator och fortsätta en diskussion när moderator sagt att det är nog är en dålig idé och leder ofta till avstängningar/borttagningar. 

Du har absolut rätt till din åsikt och jag förstår den. 🙂
Jag försöker bara visa problemet ur en moderators synvinkel. 

Att vara moderator på ett forum eller en Facebook-grupp som är extremt aktiv och/eller handlar om ett ämne där folk blir extremt passionerade och känslosamma är bland det värsta som finns. Du kan aldrig göra rätt. Hur du än gör kommer medlemmar bli förbannade på dig och tycka att du gör fel. Dom kommer skicka otrevliga PM, dödshot, tala illa om dig öppet, på andra forum och privat och ibland även smutskasta en hel grupp/ett helt forum bara på grund av din moderering. 

Den här tråden i sig är ett bra exempel på det. 

Är alla moderatorer i sig perfekta och sköter sitt jobb så bra dom kan utan några baktankar eller elakheter? Absolut inte! Det finns många som missbrukar sina positioner för att censurera åsikter eller ta bort personer dom inte gillar. 

Det här tycker jag dock inte är ett exempel på det. Vet någon här hur tonen brukar vara i den gruppen? Om saker och ting har lätt för att spåra ur och trigga bråk är det ännu mer förståeligt att moderatorn valde att agera som den gjorde. Dessutom ligger person Bs inlägg kvar efter att denna togs bort och detta var åtta veckor sen. Därmed har jag svårt att se att det handlar om att censurera åsikter.

Calcifer
8

Även om jag förstår att t:ex med avlivningshotade djur kanske ställer lite mindre krav på nya hemmet, så tycker jag situationen hanterades helt fel av admin och otroligt aggressivt av alla medlemmar inblandade, även efter att personen slängts ut. Vars kommentarer endast finns kvar som ett exempel på hur man inte får bete sig, dvs en pekpinne i fult beteende, utan någon logiskt förklaring till varför det är fult beteende. Är ok att vilja avbryta diskussionen, men att göra det på ett så fult sätt är bara onödigt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sunflower_
5

#3 Jag anser inte att person B var där för att peka finger på vad som var fel med annonsen utan snarare bara ville hjälpa till att få fram nyttig information. Tycker det blir helt fel om inte någon annan än en administratör kan få fråga frågor om ett inlägg. Sen tycker jag även deras reaktion på frågorna är helt oförklarliga. Kanske person B visst vet om en hund som  behöver hem men kanske vill veta mer innan hon erbjuder hunden till person A. Person B kanske hade de person A sökte och då var den kapabla människan som ställde frågor?

Påstår inte att person As inlägg från början var olämpligt eller bröt mot några regler men bara därför betyder det inte att den inte kan få ställa frågor om de då utbudet av information var eh.. typ ingen. 

Tycker även de är extremt tråkigt att admin inte kan uppskatta folk som är engagerade utan är upp över öronen av sin lilla makt hon fått till sig på fb och tycker hon är den enda som får ställa frågor. Tycker även hennes sätt att bemöta person B är otroligt osmakligt, redan i första kommentaren "lek inte mod",  extremt otrevligt. 

"När en moderator säger till en medlem, då bör man som medlem lyssna om man vill vara kvar i gruppen eller på forumet. Det är hårt, men det är så det fungerar. Moderatorn har all rätt att säga åt person B att sluta."

Förstår att man ska lyssna på moderatorn OM det är rimligt, detta var inte rimligt. Moderatorn verkar bara maktkåt och vilja styra någon sorts diktatur på fb sidan. Hela "håll käften om du vill va kvar- grejen är extremt ohälsosam och skadlig. Fine hon har rätt att säga till men vad är de för sida ifall Moderatorn beter sig så och försöker styra och ställa över någon som ställer FRÅGOR? 

Förstår att man ska se de från allas perspektiv, vilket jag gör, men har ändå kommit fram till att person As och Moderatorns reaktion var extremt omoget och inkompetent. 

Tycker även de blir väldans massa fokus på hur person B försöker styra och ställe, korrigera, bestämma över annonsen när allt hon gjorde var att basicly fråga vad person A sökte för hund. Om det är ett oacceptabelt beteende på denna sidan så är den bortom all kritik.

Tyst
4

#7 Du har helt rätt i att det inte är lätt att vara mod. Som sagt har jag själv varit mod på alla möjliga plattformar (flertal forum, twitch, ledare för stora guilder i mmos etc), dock aldrig just FB. 
Nu ser jag även vad du menar med att person B är väldigt ihärdig. Jag tror nog att mod antingen hade en dålig dag eller att hen är lite för diktatorlik bara. När jag själv var mod var jag mjuk men besämd och rättvis, då jag när jag var ny i moderatorskapet själv var extremt otydlig och makthungrande - och helt enkelt fick tonvis med skit för det. När jag slutade med det slutade även obehagliga PM och backtalk ramla in. Jag hade förmodligen förklarat ordentligt varför jag tyckte det person B gör är fel och vad det kommer leda till om hen inte slutar. Hade förmodligen även pratat lite med person A om dennes attityd. Inte för att jag är världens bästa mod, men jag har lärt mig lite över åren och har i alla fall lite kunskap i hur man modererar utan att bli till en trist mod. 

Att låta kommentarerna stå kvar som någon form av display för vad som händer om man beter sig felaktigt i gruppen är väl en bra tanke. Men jag ser inte att mod har varit så pass tydlig att man kan läsa i kommentarerna och förstå exakt varför person B blir borttagen. Det hade varit bra om mod hade sett till att komma med ett förtydigande inlägg där. Annars ser jag inte poängen. Det jag ser nu är mest "den här personen har åsikter om hur man skulle kunna göra annonserna här bättre, och jag vet bäst. Dessutom hade hen mage att fortsätta svara i annonsen på saker som var riktade till hen även fast jag sade att hen inte får. Här skall bannas!" och det är ju inte direkt någon trevlig miljö sas.

Men jag hållermed dig annars. 🙂

Sunflower_
3

#7Om dom två bråkande personerna tillåts fortsätta så upphör ju inte bråket. Då måste man som moderator agera till sist och ta bort den provocerande personen som inte lyssnar på tillsägelser, det vill säga person B"

Anser inte att de bråkade först, B frågade frågor om vad A sökte för hund. A tar detta helt fel och blir jättearg? B försöker förklara att hon inte menade något illa och tipsar till och med vart A kan hitta hundar. As reaktion på detta är konstig och väldigt fientlig. B fortsätter dock hålla god ton och är trevlig genom hela konversationen. 

Den provocerande personen var inte B och om du läser tråden och kommer fram till de vill jag gärna höra hur du tänker. Bara för att man ställer frågor är det inte provocerande. Moderatorn bör va kapabel till att se vem som faktiskt skapar konflikten, i detta fall är de A och sen hänger moderatorn på av någon konstig anledning.

Mitchika
3

#9 Person B säger själv tydligt i ett av inläggen att denna ställde frågorna för att fylla ut person As annons. Inte för att person B hade en hund eller kände någon som hade en hund som letade hem. Person A uppskattade inte det och moderator klev då in. 

Det kan uppfattas som otrevligt att säga såna saker som "lek inte mod", men det kan även tolkas som väldigt rakt på sak och direkt. 

Nej, du ska alltid lyssna på moderator om du vill vara kvar i gruppen eller på forumet. Hur illa man än må tycka om moderatorn och deras beslut. Admin och moderatorer på forum finns för att hålla ordning, se till att regler följs och ska alltid ha sista ordet. 

Precis som våra regler här på iFokus. iFokus är ingen demokrati, varje Sajtvärd har sista ordet på sin sajt. Sen håller inte alla med, men det skulle aldrig funka annars. Ingen skulle vilja vara Sajtvärd eller moderator om det inte innebar att man fick sätta punkt för diskussioner och medlemmar som bara kritiserar, provocerar bråk och inte lyssnar på tillsägelser. Hur ska man annars orka?

Sunflower_
2

#12 Kan någon förklara den stora synden av att vilja få mer information från någon som söker en hund? B skriver även "Jag ställde dem enbart för att försöka hjälpa dig att hitta en hund som fungerar i det hem du har, vilket jag har förklarat flera gånger." innan hon sen blir borttagen?? Förstår att de kan vara provocerande om man utan anledning skulle på ett otrevligt sätt ifrågasätta As kapacitet till att ha en hund. Men det var inte vad B gjorde, hon frågade på ett vänligt sätt vad A sökte, hur är de fel??

"Nej, du ska alltid lyssna på moderator om du vill vara kvar i gruppen eller på forumet. Hur illa man än må tycka om moderatorn och deras beslut"

Aa förstår att moderatorn har möjligheten att kasta ut folk men bara därför betyder de inte att det oklanderligt.  Antar väl att Moderatorn försökte hålla upp ordningen men tycker det gjordes på ett extremt fel sätt och fult gjort.

Namiko
1

Jag håller med Mitchika, det är admin som bestämmer och lyssnar man inte på tillsägelser så är det inte konstigt att man åker ut. Gillar man inte hur admin sköter saker, då kan man själv lämna gruppen. Efter första tillsägelsen får man helt enkelt ta ett steg tillbaka och inse att ens åsikter/frågor/beteende inte är uppskattade i den diskussionen, i det här fallet är det dessutom inte ens en diskussion, det är en annons. Sen tycker jag att person A överreagerade och språket spårade ur för både person A och admin, så alla medverkande har misskött sig, trots det är det admins ord som gäller och ibland måste man vara "the bad guy" för att förhindra att oönskade beteenden sprids.

Det handlar om en annons, person B kom med en välmenad kommentar och fick en tillsägelse om att det inte är välkommet, där borde det ha slutat och eventuella frågor tas upp i PM med admin. Det togs istället upp i tråden och tog det hela extremt off topic.

"Förstår att man ska lyssna på moderatorn OM det är rimligt, detta var inte rimligt."
Så om man inte tycker om det admin säger så behöver man inte lyssna? Hur många forum/grupper skulle inte spåra ur direkt om den regeln gällde? Tycker man att admin är orimlig så kan man hitta en annan grupp eller starta en egen. Har man klagomål på admin tar man även det privat med admin och inte i ett öppet inlägg, sånt skapar bara dålig stämning och det är inte konstigt att man blir utkastad. Det är inte en rättighet att få vara med och skriva på forum eller i grupper, följer man inte reglerna, hur idiotiska man än tycker att dom är, så har man inget där att göra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitchika
2

#10 Det låter jättebra och från det du skriver tycker jag att du låter som en riktigt bra moderator. 🙂

Jag tror jag förstår och jag håller med om en del. För mig så är det tydligt när jag läser tråden att moderator stängde av person B för att denna inte lyssnade på moderatorns tillsägningar. Inte för att den ställde frågor till eller kritiserade person A. 

Men jag förstår även att text kan tolkas olika och att jag läser diskussionen med andra ögon. Moderator skriver själv att person B varit på i upprepade trådar och även i PM och inte accepterat att det är färdigdiskuterat. I dessa PM och andra trådar tror jag absolut att moderatorn haft chans att varna person B om vad som händer om denna fortsätter. Det är mycket som inte syns i den här diskussionen att ha med i tankarna. 

Jag tror att moderator valde att låta inläggen vara kvar för att visa att det inte handlar om censur och att åsikter är välkomna, men att man måste lyssna när moderator säger till att det är nog. 

Jag håller med om att saker och ting hade kunnat skötas bättre i den diskussionen, från alla parter. Så är det tyvärr många gånger och vi alla är inte mer än människor. Moderatorn kan ha haft en dålig dag, person A och B kan ha haft dåliga dagar, person B kan ha varit jobbig att göra med i tidigare trådar/grupper och mod hade kort stubin med personen. Det är svårt att säga när man inte har all information.

Hornslandet
1

Fattar typ inget… Nu kanske en massa kommentarer är borttagna (enda jag förstår isf?) Men ser inte vad M**ilda har gjort för fel alls. 

Hon höll en god ton även om hon efterfrågade mer info om TS (rimligt att TS borde skriva ut mer!). TS verkar extremt stingslig och andra M i tråden gick fullkomligt i taket efter typ en kommentar?! 

Kanske jag som inte fattar?

Mitchika
2

#11 Du har blandat ihop A och B i ditt inlägg om du utgår från det jag skrivit, vilket kan göra det väldigt förvirrande för den som läser. 

Person A skrev annonsen, person B svarade i den. 

Person B uppfattas som provocerande när denna fortsätter diskussionen trots att moderator sagt att det är färdigdiskuterat om det i tråden. 

Person A är extremt defensiv, otrevlig och visar direkt att person Bs frågor inte är uppskattade. Person B fortsätter trots det skriva till person A och rättfärdiga sig. Båda behöver inte vara otrevliga för att det ska bli bråk. 

Jag kan absolut se att person A började konflikten, men det är person B som är den drivande kraften till den och fortsätter trots tillsägningar. Det är därför som person B blev avstängd.

Sunflower_
9

#14 Tycker det är extremt oroväckande att bara acceptera att en admin får bete sig hur som helst bara för att den är just admin. Jag kritiserar admins tillvägagångssätt och tycker det var fel att henne att kasta ut B ur gruppen efter denna tråd. Det amdin gör bör vara resonabelt och bör göras med en respekterande betoning, vilket jag inte anser var fallet. 

Bara för att admin har rätten att slänga ut folk hur som helst och gör inte enligt reglerna något fel betyder det inte att jag inte kan kritisera hennes beteende. 

"Så om man inte tycker om det admin säger så behöver man inte lyssna? Hur många forum/grupper skulle inte spåra ur direkt om den regeln gällde?"

Absolut inte det jag menade, tycker man ska respektera reglerna och admin MEN admin ska även respektera medlemmarna, det tycker jag inte admin gör i detta fall. Tycker man med sunt förnuft ska kunna ifrågasätta på ett respektfullt sätt utan att bli påhoppad, otrevligt bemött och utslängd. 

Exempel:

Person Y: Jag vill ha äpplen, vet ni några bra?

Person x: "Vad tycker du om för äpplen? Gröna/röda? Söta?

Admin: "Lek inte mod"

Person x: "Ville bara få en mer utvecklad beskrivning av vad Y söker, kan se problem med att de var så lite information :)"

Admin;" vad du ser för problem är inte väsentligt. 

Du är inte mod, du har inga äpplen att erbjuda, och ditt pekfinger är inte välkommet." 

Detta anser jag inte är en rimlig reaktion från Admin och därför tycker jag inte att man blint bara ska lyssna på admin bara för att den är admin. Visst admin har rätt att slänga folk hit och dit men man har fortfarande rätt att kritisera hur det görs.

Enligt mig var detta (lite hårdraget) hur konversationen löd. Kan ni förklara mer ingående på varför person B/X gör något som är så fel att det får person A och admin att få den extrema reaktion.

Sunflower_
1

#15 Har ändrat A och B i inlägg #11 nu.

Namiko
1

#18 Och du har all rätt att kritisera admins beteende, det har jag inte sagt att man inte får, men det är sånt man tar privat, inte öppet i gruppen och absolut inte i någon annans tråd/annons.

Admin skriver som sagt att det inte är första gången som person B inte lyssnar och att det har varit ett problem både i andra trådar och i pm. Hur länge ska man tillåta en person, hur trevligt den än formulerar sig, om den inte lyssnar på tillsägelser?

Jag tycker dock att person A också borde ha fått en tillsägelse för sitt otrevliga beteende men man kanske får bete sig hur man vill i den gruppen om det är ens egen annons.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Sunflower_
0

#15 Extremt lättprovocerad moderator om man inte ens på ett respektfullt, trevligt sätt får ifrågasätta annonsernas innehåll. Ska det inte alls lyssna på medlemmarna?

"Person A är extremt defensiv, otrevlig och visar direkt att person Bs frågor inte är uppskattade. Person B fortsätter trots det skriva till person A och rättfärdiga sig. Båda behöver inte vara otrevliga för att det ska bli bråk. ."

"trots det" asså fine man fatta väl att A inte uppskattade frågor, vilket för det första är konstigt och suspekt. Men efter detta försökte ju B snarare bara förklara att hon inte menade att ställa A mot väggen utan ville bara hjälpa. Förstår inte hur detta ska kunna vara en anledning för A att bli provocerad och vara så otrevlig.

Sunflower_
3

#20 Ja asså det var inte själva "utkastningen" jag reagerade på, B kanske har betett sig olämpligt tidigare, det vet jag inget om. Det jag reagerade på var deras extrema reaktion på några enkla frågor :)

" Annonssida vid omplaceringar och avlivningshot.

Vi håller god ton och tar oss inte rätten till att döma ut varför någon kommit fram till sitt beslut. En symbolisk summa får krävas men får inte överstiga 1000kr Kom ihåg: Det är medlemmarna som gör gruppen. Cheers!"

Detta är all info jag hittar om gruppen, nu är jag typ aldrig inne på fb så kan ha missat något så upplys mig gärna om ni hittar någon annan info om regler i gruppen. Men från detta att döma så tycker jag endast att A och moderatorn gick emot reglerna genom att inte följa "vi håller god ton".

Lite komiskt också att de skriver att medlemmarna gör gruppen när det inte ens får skriva några enkla frågor på en annans annons eller överhuvudtaget få komma med feedback på sidan? :')

Mitchika
2

#13 Det är ingen synd alls utan det är jättebra, förutsatt att det är relevant. Många kan tycka att det är jättebra och hjälpsamt och jag håller med om att tanken är god. Dock tyckte inte person A det och det var person As annons. 

Person B hade ingen hund att erbjuda person A, utan ville bara ställa frågor och fylla ut personens annons "bara för att." Det är något som inte alltid uppskattas och person A sa ifrån. Moderator backade upp person A eftersom det var dennas annons och sa till person B. Person B accepterade inte det och situationen ballade ur. 

Hade person B låtit det vara efter tillsägningen från moderatorn så hade inget mer hänt. 

Och ja, där på slutet verkar vi se saker och ting ungefär ur samma vinkel! Moderator försökte hålla ordning så gott denna kunde (jag utgår från att saker och ting skrivs med gott uppsåt), men slutresultatet blev upprörande för många. 🙂

#19 Kanon, tack så mycket! Det blir mindre förvirring då. 👍

#21 Det går inte att lyssna på alla medlemmar hela tiden som en moderator. Jag håller med om att moderatorn kunde ha skött det bättre, men det är inte alltid enkelt. Ibland tvingas man att springa in och moderera något när man mår dåligt, har en dålig dag, står mitt uppe i annat och inte har tid att skriva lugnt och sakligt. 

Person A uppskattade inte frågor från någon som inte har en hund att erbjuda. Det är skillnad på det och att inte uppskatta frågor alls. Personligen hade jag föredragit att ta detaljer i PM framför att skriva för mycket om mig själv och min levnadssituation offentligt i en grupp på Internet. 

Jag säger inte emot dig där på slutet. Person A blev onödigt otrevlig och onödigt provocerad av person B och utgick absolut inte från att saker och ting skrevs med gott uppsåt, men när en admin kliver in och säger att nog är nog, då är det dags att lyssna. 

En person som blir så lätt provocerad av ens inlägg och åsikter kommer inte gå bra att diskutera med oavsett hur mycket man skriver. Det kommer med största sannolikhet inte leda till någonting bra.

Sunflower_
4

#23 Ja, iof tycker jag inte att B kommenterade "bara för att" utan som sagt ville att A skulle ledas till den absolut bästa hundmatchningen. Sen kan jag förstå att det kan vara provocerande om en utomstående kommer med pekpinnar och ska tycka till hur annonser ska se ut, men tycker och tror inte alls det va så B menade att uttrycka sig. Hon ville helt enkelt bara hjälpa A att komma med effektiv information som kan leda till rätt hund. Så tycker att B blir helt fel anklagad om att vara "provocerande" eller , som jag tolkar att då A ser det, på ett besserwisser sätt försöka korrigera annonsen. B ville hjälpa, men blev påhoppad och otrevligt bemött och på de sen så backar moderatorn upp A som är den otrevliga.  För mig blir det fel även fast det var As annons. 

Dock har jag fått lite mer insikt hur det kan ha varit för moderatorn och jag  uppskattar att få olika synvinklar på det hela, så tack för det🙂 Förstår även att man är skyldig att lyssna på moderatorn. (Även fast jag tycker hon i denna fråga var ute och cyklade)

Håller dock fortfarande fast vid att jag tycker inte att det sköttes snyggt av moderatorn och att A blev orimligt upprörd, samt att B inte var den som drev konflikten då hon, trots illa bemötande fortsatte hålla god ton hela tiden.

Tyst
3

Vad det kokar ner till, tror jag, är att internet inte kan ses som en spegling av verkligheten. Det är på något sätt andra lagar.

Jag kan starta ett forum där vi bara diskuterar badankans betydelse i historien. En av reglerna för det forumet kan vara att man inte får ifrågasätta att badankan uppfanns av en grottman som hette Moon Kärleksdotter 2 dagar efter Big Bang. En annan av reglerna kan vara att om moderator skriver "1" i ett inlägg måste samtliga medlemmar svara "O, store badanka" i tråden inom 5 sekunder annars kan moderator kasta ut medlemmen och det skall ske genom att moderatorn skriver något elakt om medlemmen som skall kastas ut.
Går man med på det forumet måste man även följa reglerna helt enkelt. Gör man inte det kastas man ut. Det är nog det som menas med att man alltid måste följa moderators tillsägelser.
Sedan kan man fråga om det är särskilt roligt att vara med i ett forum där man inte kan diskutera om badankan verkligen uppfanns då, och om det är särskilt kul att vara på alerten hela tiden och beredd att skriva "O, store badanka" Men det är mer medlemmarna som bestämmer.

Så det man kan göra för att påverka sådana otrevliga toxiska internetmiljöer är helt enkelt att kanske skriva en kommentar om varför man tycker att det är dåligt och sedan lämna. Har moderator inga medlemmar att moderera är hen onödig och maktlös.

Mitchika
3

#24 Vi verkar ändå ganska eniga nu, tycker jag! 😃

Jag håller med om det mesta, inte riktigt med allt men jag har full förståelse för varför du tycker så och hur du ser det. (Tror jag, åtminstone!) En jättebra punkt att komma till. 👍

Och mitt i när jag sitter och skriver det här postar Tyst sitt inlägg i #25 som sammanfattar jättebra det jag försökte avrunda med så jag tar bort det jag skrev istället. 😃

Tack själv för en väldigt intressant och trevlig diskussion! Inte bara till dig, utan till alla som var med och skrev sina tankar och perspektiv på saker och ting också. Det är roligt och lärorikt att höra andras åsikter och därefter försöka se det hela genom deras ögon. 🙂

Lona
3

Snarstucken TS och otroligt stelbent mod. Visst behöver trådar styras upp rätt ofta, men man kan göra det på ett betydligt lämpligare sätt. Admin lägger ofta ribban för vilken stämning det är i gruppen/forumet och visst ska man följa admins/mods varningar, men hade det skötts på ett smidigare sätt hade person B inte behövt gå i försvar alls och hela tjafset hade kunnat undvikas. Men det är klart, medlemmarna i den gruppen kanske vill ha just den typen av admin, vad vet jag? //Också admin och moderator i diverse grupper

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com