Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 3022 ggr
Tinkelbell
0

Jämtlandstriangeln med hund

Hejsan! Vecka 31 är det dags för oss att gå jämtlandstriangeln med vår bruksblandning. Jag letar nu efter råd och tips på saker som man bör ha med sig/tänka på inför vandringen. Hurtta klövjeväska, hurtta hiker bälte och regnjacka till hunden är införskaffat men funderar på hur det kommer fungera med bältet och väskan? Går det att kombinera? Ska under sommaren köpa skor till hunden då jag hellre räknar med skador än att inte göra det. Vi kommer tälta och hunden kommer få plats att sova med oss. Mer tips på ex förstahjälpen tillbehör för hund mottages gärna!

Mvh Hela stora familjen <3

JoannaLi
2

Gå gärna med i "Vandra med hund" på Facebook! Den är superbra, och har en jättebra kom-ihåg-lista för grejer som ska med till hunden :D 

Enda jag skulle vilja säga är att se till att börja träna med klövjan ordentligt i förväg! Vänja in klövja tar tid, särskilt till vandring som redan är rätt ansträngande :)

Ambrose
1

Jag är ute och vandrar en del med min hund och för några år sedan gick vi Ramundberget - Helags tur och retur :)

Vädret i fjällen kan skifta rejält. Vi upplevde alla sveriges årstider under en vecka. Sol, regn, storm(så att folk välte på leden) och såklart.. snö!

Ta med dig en handduk eller något så att du kan torka hunden. Se till så att inte väskan skaver om hunden är blöt (min fick lite fuktexem på armbågarna).
Ha med någon form av skor/sockar/tasskydd om olyckan skulle vara framme.
Ett eget liggunderlag till hunden kan vara bra om ni tältar, och eventuellt något varmt, typ täcke. Vi vandrade första veckan i September och på natten var det nästan 0 gradigt.

Gällande väskan: Koppla aldrig direkt i väskan, och ha inte en till sele under. Det kan skapa snedbelastning och skav.
Klövja ska användas tillsammans med halsband (eller lös, men i fjällen finns renar och om hunden jagar dem får renägarna skjuta).
Se även till att vänja in klövjan innan. Gärna med lite mer vikt än vad ni ska ha under vandringen. Beroende på storlek på hund man man öka med typ 500g-1000g (för bruksblanding) var eller varannan vecka.
Jag rekommenderar att hunden bär sin egen mat eftersom det är viktigt att packa så det är lika mycket vikt i varje "påse" på väskan. Maten är lätt att väga upp, och lätt att fördela jämnt. Dessutom minskar ju maten successivt under vandringen.

Tänk även på att hunden behöver extra energi. Jag brukar lägga till ca 50% av det dagliga intaget.

Sist men inte minst. Ett färdigköpt första hjälpen kit innehåller oftast det mesta. Om man t.ex. köper Agrias eller liknande så får man ofta med en liten lapp om hur man behandlar de vanligaste skadorna.
Jag har även packat ned några tamponger i min(tips från en veterinär). Super att ha om man ska lägg tryckförband över en sårskada där det blöder mycket :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Tinkelbell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Kul att du skrev det där med maten, uppenbarligen var jag inte helt ute och cyklade min beräknade extra mat 😂 I dagsläget äter hon morgon och kväll, samma mängd. Jag tänkte lägga till ett mål mitt på dagen i samma mängd för att jämna ut energitillförsel. Det blir ju 50% extra av hennes dagsintag i nuläget. Sen är det maten vi planerat att hon ska bära initialt och sen beroende på hur känns mot slutet kanske får bära något annat av hennes egna grejer. Slängde upp tältet igår för att gå igenom det och kom fram till att det blir nog smidigast om hon sover inne med oss och inte i ”förtältet” just för värmens skull. Men en extra sovsäck till jycken får packas ner! 😊 Hon är redan van vid sele då det är de vi använder främst vilket gör att jag tror hon kommer acceptera väskan bra. Vi början hårdträning på måndag 🙈 Det jag funderar på är att hurttas väska har inbyggd sele som väskan fästes på. Den har koppellås både fram och bak, borde man inte kunna fästa kopplet i bakre fästet på selen då utan att det lägger extra belastning på hunden? Vi bor ute i ingenstans och har mängder med vilt i alla dess former och hon jagar inte trots hon är lös 99% av tiden. Vi kommer däremot ändå inte chansa utan hon kommer vara kopplad hela turen. Mest egentligen för skaderisken, hon gillar att springa och helst lite för fort 😂 Det som ska bli mest spännande är att övertyga henne om att skorna inte är äckliga att ha på sig 😂 Hon har fått öva med barnen strumpor och hon ger sig efter ett tag så får väl hoppas att jag hinner övertyga henne att det är normalt innan v 31 👌🏻😂

Ambrose
0

#3 Jag vet att många väskor har en ring att fästa kopplet i, men om hon går snett framför dig och drar lite så kommer det att bli en enorm felbelastning eftersom man faktiskt har vikt i väskan. Det är inte bra, speciellt inte om det blir så flera dagar i rad. En fjällvandring är tuff nog som den är :) Den enda gången jag kopplar i den ringen är när man går i nedförsbacke eftersom väskan kan glida fram (och felbelasta). Om du skall packa annat mot slutet av turen så var noga med att väga upp lite grejer som att du verkligen kan fördela det jämnt. Det är superviktigt att det är så lika vikt som möjligt i väskorna! :) Men, personligen så tycker jag att hunden har förtjänat att få en lätt och lugn sista sträcka utan massa vikt. Våra väskor blir ju också lättare när maten försvinner.. och den känslan är underbar 😅 Om man har 100% superstenkoll på sin hund lös, och man inte vandrar i naturreservat så kan det funka. Bara du har koll på att renägarna får skjuta.. där är det upp till dig att väga den risken mot hundem frihet att vara lös :) Sedan är det inte så lämpligt om hunden rusar runt med klövjan på.. den kan hamna på sniskan(felbelastning och det där 😉) .. eller så springer de iväg och doppar sig i ett vattendrag 🤣 Om olyckan skulle vara framme och skor/strumpor behövs så brukar hunden förstå ganska snabbt att utan=smärta, med = skönt att gå :)

//Ambrose

Tinkelbell
0

Ja men det är ju sant, väskorna flyttar ju sig givetvis om hon drar. Det får helt enkelt bli halsbandet på också 😊 Som sagt så tänker vi ändå inte chansa med att ha henne lös. Egentligen finns det ju ingen hund som är 100%, dom är ju egna individer som ibland gör egna val trots alfan säger annat 😂 Allt ska vägas ordentligt innan, för både våran och hundens skull 😊 Ser väldigt mycket fram emot detta! Ska bli vansinnigt kul och hon älskar våra dagsturer vi gör i vårt närområde så detta kommer nog ge oss en lycklig hund också 👌🏻

Ambrose
1

#5 Ni kommer att få en helt underbar tur! Fjällvandring är något alldeles extra utöver det vanliga!

//Ambrose