Fick i sig mjölk
Min hund har lyckats få i sig mjölk, nästan 2 glas. Är det något som är farligt eller är det bara att han kan få lite ont i magen?
Har du någon information att mjölk skulle vara olämpligt för hund?
Varken jag eller någon av mina hundar under mer än 50 år har haft en tanke på att hundarna inte skulle kunna dricka mjölk.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 Vad jag fått fram genom några sökningar så ska hundar tydligen vara laktosintoleranta och riskerar därmed magont, kräkningar och diarré. Men vill gärna ha lite svar från folk som har mer kunskap eller erfarenhet än mig. Man blir ju lätt så orolig när de äter nåt de inte ska.
#2 Vilka hundar?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3 Majoriteten av hundarna, enligt nätet. Men jag vet som sagt inte, det är därför jag frågar! :)
Jag jobbar på en mjölkgård och har med mig hunden varje dag, han sätter i sig en hel del mjölk utan att ta skada och då är mjölken inte riktigt kylskåpsfärsk… Det värsta som har hänt är att han blivit lite lös i magen, men inte diarré. Låter honom inte dricka hur mycket som helst men litegrann om dagen unnar jag honom faktiskt 🙂
Farligt är det inte. Men jag hade räknat med diarre ;)
Som T4 tror jag inte riktigt på det där. Mina hundar har också tålt mjölk utmärkt. Tror det är som för oss. En del tål det och andra inte. Däremot hade jag en katt som inte tålde mjölk men älskade det och snodde så fort hon kom åt. Med diarré som följd. Suck.
Det är inte jämförbart med att hundar inte tål kakao o.s.v. Det är inte farligt även om din hund skulle vara laktosintolerant. Det får bara kortvarariga följder. Och du lär märka om det är så. 😉
Jag tror det är fler hundar som inte tål det än som gör det. Tror inte veterinärer hittar på sådant.
Därför avråder många från mjölk. Min blandras blev dålig av en liten skvätt. Sprutlackering.
Väldigt många människor är också intoleranta många utan att veta det.
Det är möjligt att det är fler som är intoleranta, men jag tror inte det är så vanligt som man kan tro när man läser råd på nätet. Då verkar det ju närmast generellt. Möjligtvis kan det spela roll om hunden regelbunden får mjölk från det den är valp också, om laktasproduktionen upprätthålls så att säga. Och det var nog vanligare förr att man gav hunden en slatt mjölk, vilket ju skulle kunna förklara mina och Emos erfarenheter (jag skrev av misstag T4 istället för Emo i mitt förra inlägg förresten).
Eftersom effekterna av laktosintolerans är som de är så märker man ju om ens hund tål det eller inte. Det är ju det enda intressanta egentligen.
Ja vill man nu av någon anledning ge sin hund mjölk trots att det inte behövs så är det inte dödligt bara smärtsamt och obehagligt för hunden om den visar sig vara intolerant.
Tack för hjälpen! Än så länge har han varken fått diarré eller ont i magen, så hoppas han slipper. :)

Både vår hund och våra katter får en slatt mjölk ibland.De fixar det utan problem.
Stolt ägare till tre La permer
Vår hund får lite rester från frukostskålen. Små mängder, så det brukar hon inte må dåligt av. Dock matade farfar henne med mjölk en gång (han ville vara snäll och hon bara klunkade i sig). Det slutade i diarré.
Förut var det ju väldigt vanligt att ge valpar som ska gå över till fast mat kokt köttfärs, ris och fil. Mamma gjorde det med vår labbekull eftersom flera uppfödare rekommenderade det. Vissa gör det fortfarande. Så skulle inte påstå att det är farligt. En av de valparna åt en kvarts gräddtårta som 1-åring utan så mycket som en fis efteråt. (En annan stal en hel fryst kyckling, en annan en limpa, en annan åtta äpplen ur fruktskålen.. Uppdateringarna från ägarna kom på löpande band. Vi födde upp riktiga mattjuvar 😞)
Men, det är väl onödigt att ge antar jag. Fast våra hundar lär fortsätta agera grovdisk, även om det är rester med laktos.
För några dagar sedan gav jag Iris en skål till brädden fylld med mjölk då hon vägrade dricka vatten och det var närmare 30 grader ute. Jag tänkte lixom inte utan resonerade så att hon kanske skulle dricka det istället och hon lapade glatt i sig allt ihop. Skönt att hon fått i sig lite vätska tänkte jag, och kom sedan på att jag faktiskt inte visste om hundra tål mjölk eller inte. Jag googlade och fick veta att hon skulle bli extrems magsjuk och blev genast lite skamsen att jag inte kollat upp det först. Men hon betedde sig precis som vanligt och blev inte sjuk. Jag tror att det kan vara lite överdrivet, precis som det är hos människor, folk säger att vuxna människor inte tål mjölk men min familj dricker 2 liter om dan och mår lika bra.
Min hund är galen i mjölk och kaffe, vi kan inte lämna muggar framme då han dricker ur dessa :P
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.