Många frågor
Hej! Min familj ska hämta en liten jack russell tik om 4 veckor. Jag har aldrig haft hund men mina föräldrar har haft många. Jag har några frågor som ni med en hund kanske kan svara på. 1. När man hämtar hem valpen, vart ska man ha den? Det är en bilfärd på ca 40 min. Ska man ha den i bur eller i knät eller någon annan stans? Ska man ha med något speciellt? Får man mat av de till de första dagarna (uppfödare) ? 2.Är det något speciellt att tänka på för att få valpen att känna sig hemma? 3. När man ska få hunden rumsren så ska man väl bara berömma jättemycket när den kissar ute och inte skälla på den omnden gör det inne? Eller måste man vara sträng med den? 4. Ska man ha koppel eller sele till valpen? Vi åker mycket båt också, ska man ha sele då? 5. Skäller era russlar mycket? Hur får man den att inte göra det isåfall? 6. Har ni tips på tuggleksaker? Eller hur man får den att sluta bitas? 7. Detta kanske är olika för varje hund men gillar era att bada och att åka båt? 8. Vilken mat rekomenderar ni till valpar och sedan till när den är vuxen? 9. Vilket hundgodis är bäst till när man ska trickträna osv? 10. Ska man gå ut oftare med valpar än med vuxna hundar? Vilka tider är bra att gå ut på morgonen och kvällen?
**1. När man hämtar hem valpen, vart ska man ha den? Det är en bilfärd på ca 40 min. Ska man ha den i bur eller i knät eller någon annan stans? Ska man ha med något speciellt? Får man mat av de till de första dagarna (uppfödare) ?
**
Har valpen åkt bil tidigare hos uppfödaren? Isf hur? Jag hade antingen haft den där den ska vara sen - i bur i bagaget - eller framför benen på golvet vid passagerarstolen. Ofta får man med sig mat och ett koppel tex, men det är ju bara att höra med uppfödaren. 40 minuter är ju en snabb resa så ni behöver nog inte ta med nått särskilt.
**2.Är det något speciellt att tänka på för att få valpen att känna sig hemma?
**
Jag lät min valp utforska och kolla av hemmet själv. Han kutade runt och nosade/kollade på allt. Låt valpen ta sin tid ba så går det nog fint. Lägg iordning nån liten säng eller filtar där valpen får ha sin viloplats men räkna inte med att den finner den snabbt precis.. min valp tog lääänge på sig med att komma på att hundsängen var bra att vila i.
3. När man ska få hunden rumsren så ska man väl bara berömma jättemycket när den kissar ute och inte skälla på den omnden gör det inne? Eller måste man vara sträng med den?
Jag berömde aldrig min valp för att kissa eller bajsa. Vet att vissa gör det, men jag ser det som något onödigt. Däremot skällde jag inte när han gjorde av sig inne, det är bara att torka upp och låtsas som inget har hänt. Men gå ut ofta så går det nog bra.
4. Ska man ha koppel eller sele till valpen? Vi åker mycket båt också, ska man ha sele då?
Du menar nog halsband eller sele. Välj det du tycker är bäst själv men använd båda så den vänjer sig. I båten skall den ha flytväst, som även funkar som sele.
6. Har ni tips på tuggleksaker? Eller hur man får den att sluta bitas?
Tuggben. Eller typ tjurmuskel är bra och räcker länge. Min bets, bets och bets. Slutade bitas runt 5-6 månader gammal i huvudsak, men hade jobbiga perioder även senare. Men valpgnaget försvinner iom tandbyte och att det går nån månad.. oroa er inte så mycket och försök skydda det som är ömtåligt bara.
7. Detta kanske är olika för varje hund men gillar era att bada och att åka båt?
Bara att testa! Antingen kommer den gilla det, gilla det med tiden, eller inte gilla det.
8. Vilken mat rekomenderar ni till valpar och sedan till när den är vuxen?
Min gillar all mat, men just nu funkar sund hundmat och MUSH bäst.
9. Vilket hundgodis är bäst till när man ska trickträna osv?
Jag tycker det är bäst med kött man köper och kokar till själv. Billigt, rent och bra godis. Tex oxhjärta, senbitar, lever, njure, osv som finns att köpa på vissa matbutiker. Kokar det i stycken och skär upp i portionsbitar. Kan även köra i ugn.
10. Ska man gå ut oftare med valpar än med vuxna hundar? Vilka tider är bra att gå ut på morgonen och kvällen?
Mycket mycket oftare. Det brukar rekommenderas efter lek, mat och sömn. Dvs OFTA. Min var några veckor äldre när han kom och nästan rumsren, så det var inte lika brådis. Men ja, ni måste gå ut ofta. En vuxen hund kan ju hålla sig rätt länge, det kan inte en valp.
Okej tack! Vilken slags sele och halsband är bra för valp? Något annat bra som jag behöver veta eller som är bra att ha? Ge massa tips!

# Finns det någon affär med hundtillbehör i närheten där du bor, så ta med hunden dit och be personalen om hjälp för att prova ut bra sele och halsband.
Vad gäller mat så börja med att ge det som uppfödaren rekommenderar och som hunden är van vid. Hundmat är en hel vetenskap. :) Många väljer att ge fryst färskfoder t ex Mush. Det finns olika märken. Kolla vad som finns där du bor. Jag ger spannmålsfritt torrfoder till min kleinspitz. Han verkar föredra det framför färskmat och det fungerar bra som belönings- och aktiveringsgodis till honom.
Jag vet inte hur skällig JRT är, men läs om om skvallerträning. Det kan vara en metod för att lära hunden att skälla mindre.
Vad ska man ha för halsband/sele när man hämtar den och till de första promenaderna innan jag kan ta mig till djuraffären? (Den är dock bara några meter från lägenheten)
1. När man hämtar hem valpen, vart ska man ha den? Det är en bilfärd på ca 40 min. Ska man ha den i bur eller i knät eller någon annan stans? Ska man ha med något speciellt? Får man mat av de till de första dagarna (uppfödare) ?
I bur eller hundsele. ALDRIG i famnen lös! Uppfödare brukar skicka med övergångsfoder.
2.Är det något speciellt att tänka på för att få valpen att känna sig hemma?
Ta det lugnt första dagarna, låt valpen utforska
3. När man ska få hunden rumsren så ska man väl bara berömma jättemycket när den kissar ute och inte skälla på den omnden gör det inne? Eller måste man vara sträng med den?
Skäll aldrig om den kissar eller bajsar fel. Ta ut den direkt istället. Jag brukar inte berömma en massa, utan säger "Bra" med glad röst, det är allt.
4. Ska man ha koppel eller sele till valpen? Vi åker mycket båt också, ska man ha sele då?
Du menar halsband eller sele? Sele hela livet tycker jag. Mer skonsamt för hunden.
5. Skäller era russlar mycket? Hur får man den att inte göra det isåfall?
Äger ingen
Avled hunden om den börjar skälla, beröm när den tystnad
6. Har ni tips på tuggleksaker? Eller hur man får den att sluta bitas?
Valpar bits i början. Helt naturligt. Men jag brukar avleda, fungerar inte det, avbryter jag det man håller på med och gör annat.
7. Detta kanske är olika för varje hund men gillar era att bada och att åka båt?
Åka båt gillar ena men inte den andra, men hunden som gillar att åka båt gillar inte att bada medan det andra gillar att bada.
8. Vilken mat rekomenderar ni till valpar och sedan till när den är vuxen?
Färskfoder eller barf/färdig barf. Mush, priima, Voh, Nordic tex
9. Vilket hundgodis är bäst till när man ska trickträna osv?
Beror på vad hunden gillar, men torkat tycker jag är bra, och sånt utan massa spannmål
10. Ska man gå ut oftare med valpar än med vuxna hundar? Vilka tider är bra att gå ut på morgonen och kvällen?
Inte för promeander nej men valp behöver ut ofta för att kissa och bajsa :) Tider bestämmer du själv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.