Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2507 ggr
Liss
0

delad vårdnad!!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan på er..

Hade min fd sambo här idag. Vi skulle prata om eckos kostnader, för jag kom på att han faktist kan betala varannan gång för maten till honom tex. Eftersom han jämt tjatar om att Ecko är hans också.

När jag bad om de kom han med kravet att han vill träffa ecko mera. Han vill gärna ha honom hos sig varannan helg. Visserligen är de bara fyra dagar i månaden. Men jag måste få fråga er, är de bra att låta en hund fara på de viset? Veckorna går ju ändå fort och då ska han alltså sova någon helt annanstans varannan helg där han faktist aldrig vart förut.

jag sa att vi kunde prova med EN helg i månaden först och se hur Ecko reagerar.
Ecko Älskar verkligen sin husse och trivs med honom, de är inte det. Jag vet inte om jag litar på husse och att han är kappabel till att sköta en hund på det sättet själv. Dessutom har han alltid förstört träningen med ecko. Men jag har berättat för husse hur de ligger till och att han måste hålla de och vara försiktig med eckos räddslor med mera.

Den egentliga frågan är väl.. eller ja jag vill gärna ha respons på allt. Men de egentliga är, kommer en hund må bra av att vara någon annanstans varannan helg, även om de är med husse som han älskar?? (Och tror ni de kommer förstöra mycket om husse råkar göra fel i träningen?)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Om det är hos en person och på ett ställe där hunden känner sig trygg så kan det väl inte skada att prova. Det låter smart att prova och ta en helg först. Testa och se hur det går. Var noga med att gå igenom tillsammans vilka regler som ska gälla för hunden osv.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Misimurf
0

Ni kan ju prova hur det fungerar, det kommer säkert att märkas på Ecko om han inte trivs med det. Min hund är ganska ofta hos mina föräldrar eller hos mina fd svärföräldrar om jag är borta över helgen eller jobbar. Det verkar hon inte lida något av, hon tycker att det är roligt att va hos dom. Hon kan va lite lessen precis när jag lämnar henne men sen är dt lungt  Men det är nog olika hos olika hundar, hur trygga dom känner sig. Min systers hund har flyttat runt ganska mycket och har blivit ganska orolig av sig pga det. Numera bor hon permanent hos våra föräldrar och nu är hon mycket lugnare och tryggare.

Det som jag kan se som ett problem är att du skriver att du inte litar på din fd när det gäller Ecko. Men om ni kan komma överens om hur Ecko ska skötas och vad som gäller så ser inte jag några hinder för att iaf prova. Men det är något som du måste besluta själv, Ecko är ju din sötnos.

Lycka till vad du än bestämmer dig för

Misimurf
0

Ska tillägga att det kan va bra om du är hemma om ni provar att ha honom hos ditt ex. Händer det nåt så kan du ju ta hem Ecko

Liss
0

Jo, vi hade iaf tänkt pröva som jag sa. Så får vi se hur de blir med det och hur mycket.

Ecko har blivit osäker mycket utav de som hände. Husse försvann och i slutet av vårt förhållande var de mycket skrik och bråk dessutom. Han har därav fått ångest för att bli lämnad av mig själv. Antar att han är rädd för att jag med ska försvinna.
De är nog mycket dem händelserna som också fått honom osäker mot mycket annat med. De vet jag inte..

Jag har försökt förklara för husse hur han ska sköta de och att han får hålla sig från barn eftersom han är rädd osv. Han bryr sig jätte mycket om ecko så de är inget sånt heller. Men jag litar inte på husses personlighet helt enkelt.. Men jag hoppas bara han lyssnar på vad som ska göras och så kommer han självklart sköta honom efter bästa sätt.

Neh, jag kommer vara hemma absolut. Är svårt också att lämna ifrån mig honom.. jag kommer känna mig så ensam!

Men de är inte för mycket med varannan helg.. och dessutom har han aldrig vart där.. han är tom stirrig och uppspelt hemma hos min mor som vi vart jätte ofta hos hela hans liv.

Kristina-
0

Det finns många som flyttat isär och har gemensam vårdnad av hunden precis som man har med barn. Ecko älskar ju sin husse och han kommer att trivas även hos honom bara han får chansen att vänja sig. Hundar brukar snabbt finna sig tillrätta. Kan väl vara skönt också med lite avlastning ibland då du kan passa på att göra saker som du annars inte kan göra ?

Liss
0

Jo de är sant.. är nog alldeles för fäst vid ecko också. De är ju som att lämna ifrån sig sin bäbis!

Så sa vi också att de inte behöver vara fasta helger ändå.. utan om jag ska bort någon helg kan vi ta den helgen ist osv. Så de kan ju vara bra iom det.

KickanLilja
0

Udda är hos min mamma nästan en dag i veckan för att slippa sitta i bilen när vi handlar och sånt. För henne fungerar det jättebra! Udda gillar inte att vara själv hemma och dessutom gillar hon min mamma jättemycket.

Men som de andra skriver, mycket olika från hund till hund. Udda är framåt och älskar alla så hon bryr sig itne så mycket så länge det är nån som kliar henne på magen=)

V-lang
0

Det är bra att du är uppriktig mot ditt ex och talat om att ni testar först och ser hur det fungerar med Ecko, för det är ju trots allt det som är viktigt…Ecko har ju trots allt svårt med vissa saker och kan inte ditt ex hantera det på samma sätt som dig då blir det ju jobbigt för Ecko…

nobsan
0

#0 Klart du kan låta Ecko bo hos Husse varannan helg. Många hundar tycker bara det är skönt att komma hemmifrån ibland. Lite miljö ombyte skadar aldrig. Det har jag sett på våra hundar. Och du kan passa på att göra lite som du inte kunnat med vovve i sällskap. Skicka med hans filt och någon leksak så det känns bekant.

Liss
0

Jo, jag får pröva helt enkelt.
Klart jag är uppriktig mot husse, annars kan de gå helt galet.. Men vi ska iaf testa efter julafton, alltså nästa år och börja lite sakta med en helg i månaden. Så får han med sig filten då osv. Om han är stirrig och skällig och inte trivs är de bara så de är helt enkelt. Men om de går bra är de ju toppen.
De låter på er som om de inte är någon fara att låta en vovve komma bort lite.. så då är den frågan över.

Då är de bara att se till så inget förstörs också.. att han blir ännu mer osäker eller rädd, de klarar varken jag eller ecko av. Så de får jag verkligen hålla koll på. Men nästa gång jag träffar husse får jag gå igenom punkt för punkt hur ecko är, hur han reagerar osv.
För jag märkte tex att när vi mötte en hund på kvällen då jag träffade husse tog husse tag i eckos nackskinn och väste tyst! De ska han INTE! göra, för de blir inget bättre av.. men de har jag redan sagt.. och husse vet att jag vet mer om hundar, så de tar han!

Tack så mycket för svaren.. får pröva och se hur de går.. kommer säkert medela här inne:)

Misimurf
0

Lycka till, hoppas allt går bra

nobsan
0

#10 Tänk på att hundar läser av vårt kropps språk som vi läser en bok. Om du är det minsta orolig blir han det också och kanske inte vågar lämna dej pga att han tror du är rädd och ska beskydda dej. Äsch, det här vet du säkert redan.

[Mariaxx]
0

Detta med umgänge och lämna ifrån sig någon man älskar kan liknas vid att jag t.e.x lämnar min dotter 16 mil bort 1 gång i månaden, hon åkte första ggn till sin pappa då när hon var 2 år helt själv utan mig. Han hämtade upp henne. Även om det är hattigt så uppskattar hon helgerna med sin pappa. Nu är min dotter 4 ½ år och har kommit in i rutinen ganska mkt, så nog tror jag att en älskad vovve kan få lite miljöombyte den med….

Lycka till i erat val!

Liss
0

Tack så mycket:)