Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1904 ggr
pernillaoscarsson
2018-06-04 23:41
0

Dagmatte

Hej. Jag kommer fram till mars 2019 gå hemma som mammaledig. Tänkte då passa på att vara dagmatte åt någon trevlig vovve då jag inte kan köpa hund själv pga jobb. Jag vet dock inte hur det hela fungerar så tänkte att ni kanske har svar på mina frågor :) 1. Vad förväntar sig en hundägare av mig? 2. Skriver man något slags kontrakt och sådana fall vad ska detta innehålla? 3. Vad är rimligt av mig att ta betalt? Både per heldag och timme. (Haft hund själv i 9 år) Skriv gärna alla era tips ni har så att jag vet vad jag ger mig in på :)

Zadeira
2018-06-05 09:25
0

1. Vad hundägaren förväntar sig kommer ni helt enkelt överens om tillsammans. En del vill bara att hunden har sällskap och kissrundor, andra vill kanske att man aktiverar hunden på något vis. Det får man som sagt komma överens om med ägaren. Man ska som dagmatte vara tydlig med vad man kan erbjuda, tex om man bara är intresserad av sällskap och korta rundor eller om man vill och kan göra annat.

2. Jag har aldrig haft kontrakt som dagmatte. Det går säkert att skriva om man tycker det behövs.

3. Jag tror priset kan skilja sig beroende på vart man bor osv. Jag tar 50 kr per dag för att jag för tillfället är dagmatte åt vänner, men för andra gäller 100 kr per dag. Timpris har jag ingen aning om.

hemul
2018-06-05 13:06
0

Eftersom dagmatte oftast är svart (skulle bli väldigt dyrt för hundägaren om det inte var det) undviker man oftast kontrakt. Man vill inte ha papper på sånt liksom. Om man ändå skriver kontrakt skulle man vara tvungen att ljuga och säga att dagmatten gör det gratis, så rätt meningslöst.

Var dagmatte 2013-2014. Fick 100 om dan. Det var rätt standard då. Nu tror jag kanske 150? Beror nog också lite på var man bor.