Retrieverkoppel - OK?
Vad tycker ni; är det OK att använda retrieverkoppel på hunden för att lära den att inte dra?
Vad använder ni för metod för att undvika drag i kopplet, och vilka resultat har ni sett? :)
Medarbetare på Jättekanin.
Jag tycker man kan ha retriever koppel, men inte ha det som metod för att lära hund att inte dra. Men tränar man aktivt för att lära av med drag samtidigt som hunden har retriever koppel, så fine. Jag har inte aktivt tränat för att lära av drag, och har därför ingen speciell metod, har ingen speciellt dragig hund i vardagen heller (peppar peppar)
Jag undviker helst att använda redskap som inlärningsmetod, i alla fall när det kommer till t.ex. stryp och koppelgående :)
För oss har det funkat med att fokusera på att öka värdet i att ta kontakt, gå nära, lära in en koppelparameter - men framförallt: lista ut varför han drar, och bearbeta den orsaken :) Det låter komplext, men var rätt enkelt!
Min hund drar lika mycket i retriever koppel som i vanligt halsband, stryp effekten hindrar inte honom från att dra utan orsakar bara skada, att få hunden att sluta dra ligger i träning och inte i halsbandet.
Själv föredrar jag anti-drag selar som gör att hunden inte kan dra framåt och lättare vänds emot mig då man lättare kan få kontakt om dem försöker dra och träna bort beteendet :)
Skulle just säga det. Har också haft en sån hund. Tror styp funkade förr då de använde det för att staffa hunden, d.v.s. ryckte upp hunden hårt i kopplet. Så vill ju inte vi göra, så det blir bara segdrag liksom.
Använder retriver koppel bara för att det här smidigt. Framförallt vid träning. Tar ingen plats i fickan. För mig är det kopplet för hundar som inte drar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Borde inte retriverkoppel var mer riskabelt än en vanlig strypkedja på en dragig hund? I.o.m. att det är så smalt, menar jag. Ser ut som om det verkligen kan skära in.
har ingen erfarenhet av retriverkoppele, men jag har 2 äldre hundar som kan dra till i kopplet ibland. jag har kommit underfund om att väktarkoppel är den klart bästa uppfinningen när det kommer till hundkoppel :)
Ett sånt där med dubbla handtag, ett nere vid halsbandet?
Jag skulle säga att användandet av ett retrieverkoppel på det sätt som antyds i trådstarten är ett synnerligen ineffektivt sätt att träna hund på. Du får inte en hund att sluta dra genom att dra tillbaka…
Som svar på andra frågan så har jag alltid hundarna vid fötterna om de inte har frisignal. Det här tränar jag oberoende av koppel, dvs. antingen när de är lösa eller när de har koppel på sig, men då utan att använda kopplet. Vill man ha nödbromsen kvar kan man ha midjebälte eller knyta kopplet runt magen eller något. Jag ser ingen poäng i att dra hunden tillbaka i kopplet för de lär sig ingenting av det, och jag lär dem egentligen inte att inte dra. Jag lär dem snarare att de ska vara runt mig och icke-dragandet blir en bieffekt av detta eftersom kopplet aldrig sträcks.
Har man väl en dragig hund så skulle jag jobba på att hunden aldrig belönas för att dra, dvs. den kommer aldrig framåt genom att dra. Det mest effektiva sättet att ta sig framåt blir att vänta på mig.
Tja.. När man "stoppar hunden från att komma framåt" när den drar, så är den faktiska effekten att man "drar tillbaka". Dvs, man använder kopplet&halsbandet som redskap för att stoppa drag där också. Så lite av argumenten här finner jag lite konstiga.
Till frågan.. Min hund drar inte alls mindre när han stryps. Han triggas och drar mer. Så retrieverkoppel skulle inte funka för det ändamålet.
#10 Att fysiskt stoppa hunden och att träna den att gå fint är i mina ögon två separata saker. Du tränar inte hunden att gå fint genom att stoppa den i koppel, däremot är det ju viktigt att den aldrig får chansen att komma framåt genom dragandet (om den inte fått lov). Att sen hunden går fint bredvid dig måste du träna på andra sätt. Där finns flera sätt att arbeta men i min erfarenhet så stör kopplet mer än det hjälper när man tränar in det. Att träna in fint koppelgående genom att gå och smådra är det minst effektiva, tycker jag.
Edit: det sista som du lade till nu är ett exempel på varför koppelträning genom "dragkamp" sällan funkar.
#11 Jag tycker alltså inte det är fel att stoppa hunden. Men många tränar "antidrag" (detta läser man precis överallt) genom att helt enkelt stanna så fort hunden drar och fortsätta när den slutar dra. Då använder man kopplet (redskapet) för att träna bort drag.
Jag säger nog inte emot dig alls nu. Bara påpekar att det låter konstigt om man använder kopplet på detta sättet i koppelträningen men är totalt mot att "dra" i kopplet själv.
"Jag ser ingen poäng i att dra hunden tillbaka i kopplet "
Håller helt med, tror inte det ger nått.
#13 Säkert :)
Jag tycker dock denna rädsla för att nånsin dra i kopplet har gått för långt. På bara senaste månaden har jag sett 3-4 situationer på bruksklubben då en ägare med hund kommit för nära en annan hund som tex ligger bredvid en annan ägare eller uppbunden. Varvid den första hunden drar, stirrar och hänger i sträckt koppel mot den andra hunden, som blir upphetsad i tur.. Och då har jag sett denna ägare helt enkelt stå där och försöka locka med sig hunden (som skiter i ägaren och är helt fokuserad på den andra hunden). Man måste för sjutton kunna helt enkelt dra med sig hunden bort från struliga situationer som ställer till det för andra.

Vi har bara retriever koppel till Vic. Han tillhör de där som man kan ha kopplet krokat kring lillfingret. Han går alltid med slackt koppel.
Stolt ägare till tre La permer
#8 ja precis 🙂
Jag skulle säga att anledningen till att hunden drar är alltid olika och man måste behandla orsaken mer än symptomet.
Jag undviker alla typer av halsband/koppel som stryper för jag tycker det är helt enkelt orättvist att använda på sin hund, varför ska den behöva strypas och låta hes, få ont etc? Beror helt klart på hur mycket hunden drar och om de skadar den.
Min hund drar en hel del om han inte får ha rätt längd på kopplet, ett flexi löste de problemet och han slutade dra helt.