Veterinär vid ormbett
När en hund har blivit biten av en huggorm, hur ser behandlingen då ut?
Vad får hunden för medicinering?
Anledningen till att jag undrar är för att vi ska ta med vår hund på husvagnssemester genom lappland i sommar, och undrar då hur vi på bästa sätt ska agera om olyckan (eller ormen) skulle vara framme. Risken finns att det kan vara väldigt långt till närmaste veterinär, och jag undrar nu om det finns något som man innan resan kan få utskrivet av en veterinär som kanske "bromsar" giftet eller liknande så man t ex. hinner ta sig till en veterinär?
Någon med erfarenheter?
Tyvärr så funkar inte kortison vid ormbett det är inläggning som gäller dem måste ha motgift

Förr kunde man få kortison utskrivet för att ge innan man hinner till veterinären, vet inte riktigt hur det funkar nuförtiden.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tyvärr så funkar inte kortison vid ormbett
Man kan ge det just i sådana här situationer. Det häver inte förgiftningen, men det det kan hjälpa lite ändå. Läs här.
Finns i princip inga huggormar i den regionen av landet så du kan vara lugn.
Sätter en tass här för vi har huggormar på landet och mina hundar är mycket små… så tråkigt å behöva ha i korta koppel när ja egentligen vill att de ska få va lösa när de äntligen inte finns nån trafik eller så att oroa sig för :(
Du ska bära hunden, om dem går riskerar giftet att sprida sig snabbare, och sedan kontakta närmaste veterinären, oftast kan distriktare ta emot och bedöma om behandling behövs, och om det behövs påbörja behandling och sen skicka hunden till ett akut djursjukhus.
Är hunden huggormsbiten är det veterinär och vård som gäller, dock är det ibland svårt att se ormen som biter (kan ju vara tex en snok som bet) och ibland kan dem bita utan att utsöndra gift, så därför man kan besöka en distriktare först om man har långt till ett djursjukhus.
Lite länkar om ämnet :)
https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/ormbett-pa-hund/
https://www.djurvardguiden.se/artikel/ormbiten-hund-symtom-och-behandling/
www.mynewsdesk.com/se/evidensia/pressreleases/raad-om-din-fyrfota-vaen-blir-ormbiten-984323
Oroar mig också en del för detta. Finns mycket orm i skogarna där jag rör mig. Själv har jag aldrig blivit biten, men jag studsar inte runt som en galning och kör in huvudet i buskarna heller. Problemet för mig är att jag cyklar. Ingen iltransport direkt. Antar att det bästa är att direkt ringa veterinär och taxi från skogen om man har täckning. Beställa en bil till närmsta väg och sedan försöka bära hunden ut ur skogen eller gå lugnt om bära inte funkar. Kommer nog att prata med veterinär om kortison också.
En annan sak jag funderat över är om lugnande skulle ha positiv eller negativ effekt. Det är ju viktigt att hunden inte stressar upp sig och det gör den kanske mer lättburen. Å andra sidan kanske en drog till gör ont värre. Om inte annat gör det väl det svårare att bedöma om hunden är allmänpåverkad av giftet.
När jag var på konfirmationsläger i Dalarna blev en tjej ormbiten utan att märka det. Blev stor kalabalik och iltransport till sjukhus senare på natten. Hon var knappt kontaktbar och yrade, svag och blek och hade ojämn puls om jag minns rätt. Jätteläskigt. Hon klarade sig, men hade kanske inte gjort det om inte rumskompisen märkt att nåt var galet. Kanske var hon överkänslig, det vet jag inte. Hur som fick det mig att fatta att ormbett inte är nåt att leka med, även om de flesta kanske klarar sig bättre än den tjejen. Som det står på sidan jag länkade till sprutar ju ormen inte ens in gift alla gånger.
#8 undvik mediciner om du inte pratat med veterinären innan, då ormbett kan vara farligt för organen och medicinerna riskerar få att göra allt värre :/
Tack för alla svar!
Rackarns djur/reptiler dessa ormar är… I somras gick vi efter en skogsväg och upptäckte en liten huggis i snåren vid vägkanten, hade jag haft något längre koppel än vad jag hade, vilket inte är ovanligt, så hade det nog blivit ett bett.
Tycker att jag stampar och hoppar omkring allt vad jag kan i sådana riskområden, men det var nog en tuff liten rackare.
#5 Ja, det har du ju rätt i 🙂 Men det kan vara bra att veta inför framtiden också, eller som det blev nu att andra som bor i ormtäta områden vill veta. 🙂
Jag höll på att mista en av mina 4 hundar för 5 år sedan, då hon blev huggormsbiten. Hon låg på djursjukhuset i 4 dagar, och det var verkligen på håret att hon klarade sig. Jag fick då lära mig, eftersom jag frågade om kortison, att nackdelen med att ge kortison är att hunden känner sig bättre, och därmed rör sig mer, vilket leder till att giftet sprider sig snabbare, och hinner ställa till stor skada på organen. De gångerna man måste "chansa" med kortison, är om man har en stor hund som man inte orkar bära.
Och som det står på Veterinärförbundets sajt, det inte är möjligt att komma snabbt till veterinär. Är man t.ex. till fots långt ute skogen/fjällen så tar det ju tid, även om man kan bära hunden.
#12 är du långt ut i skogen/fjällen så är kortisonet ingen jätte stor hjälp, det kanske hjälper svullnaden lite, det kanske inte gör någon skillnad alls, det man vet iaf är att det har ingen effekt på giftet eller dem skador giftet orsakar, oavsett var man är någonstans är det veterinär som gäller snabbats möjligt, så är man i skogen/fjällen ring eller be någon hämta bilen och köra så nära som möjligt och kontakta distriktsveterinären :)
Vilken bil? Vilken någon? Det är inte säkert man har bil tillgänglig och det är inte säkert man har sällskap. Och är man långt ute i skogen eller ännu värre fjällen kan det ta tid att ta sig till närmsta väg, särkilt om man ska bära på en hund som kanske väger en del och kanske inte alls vill bli buren och det är inte säkert att man har mobiltäckning, speciellt inte i fjällen. Det är liksom det som är problemet.
#14 man har ju oftast tagit bilen, parkerat någonstans och sedan börjat vandra i fjället. Och spelar inge roll om du ha 2 timmar eller 2 dygn till bilen, kortisonet hjälper inte emot giftet.
Ska man vandra med hund i fjället är det viktigt att träna den att bli buren innan, vad som helst kan ju hända, tex frakturer, så kan din hund inte bäras träna det innan ni börjar vandra, går snabbt att lära :)
Och det är faktiskt ganska få som vandrar själva pga säkerhetsrisken om något händer är man oftast minst 2, om man inte har mobil täckning.
Ingen har påstått att kortison hjälper mot giftet. Det har ju sagts upprepade gånger i tråden redan. Om du läser länkarna som postats och vad som skrivits i tråden så ser du att man anser man att det i vissa situationer finns ANDRA SKÄL att ge kortison.
#16 nope kan ej ser någon bra anledningen att ge kortison i tråden? kortison kan lindra svullnaden vilket egentligen är oviktigt då det är giftet som är det farliga i första hand.
Ja, har man som du alltid nära till bilen och en kompis att skicka så skulle inte jag heller överväga kortison. Annars står det om när det eventellt kan vara till nytta på sidan jag länkade till tidigare. Som jag redan sagt.
Halvt OT, men en medelstor hund bär man lättast som ett ok över axlarna. Träna på det, en hund blir tung efter bara några meter om man bär den i famnen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#18 i din länk står också att då svullnaden och smärta minskar finns risk att djuret rör sig mer och giftet sprids snabbare och därmed orsakar mer skada.
Enda gången jag skulle överväga kortison är vid bett i hals/nos som svullnar upp så mycket att jag är rädd för att luftvägarna ska bli blockerade.
Ja visste är det tur för dem som har nära till bil och vänner, vi andra får helt enkelt träna våra hundar att bli burna på lämpligt sätt och sen börja den långa vandringen bärandes på hunden tillbaka till bilen. Är man dock och campar eller liknande kan man ju bygga en bår och dra hunden på om man är på hyfsat jämnt underlag :)
Lonaa, har du tips på hur man tränar att bära hunden på detta vis ( som ett ok)? Hur får man den i rätt position, tränar att den är lugn osv. Tänkte börja träna, man vet ju aldrig vad som händer och min hund på 26 kg är så lång och otymplig att bära på det vanliga viset!