Vilken hundras passar?
Hej! Jag har tänkt länge på att skaffa en till hund och funderar mycket på ras som passar mig bäst. Självklart vet jag att alla är individer och det kan vara väldigt olika inom samma hundras. Just nu har jag en finsk lapphund, tik på snart 2 år. Så jag vill ha en till tik. Hon är väldigt social och älskar alla andra hundar så känns elakt att hon ska behöva vara ensam men det gäller ju att den nya hunden passar bra med oss båda. Något som är väldigt viktigt för mig är att den nya hunden ska vara stabil psykiskt och orädd. Min lilla lappis är väldigt försiktig och lättstressad och jag vill inte att de ska hålla på och stressa upp varandra. Så har jag två stressade hundar att ta hand om sen. Jag är certifierad Nosework-instruktör, utbildad hundskötare och har haft hund i princip hela livet. Så självklart kör vi Nosework, det kommer även bli en hel del lydnad och drömmen är att vi ska köra agility, tyvärr är min lappis livrädd för hindrerna. Min gamla hund tävlade i agility och det var jättekul! Ett par förstaplatser blev det. Vill även testa på att spåra. Så ett par timmar i veckan lägger vi på mental aktivitet. När det gäller fysiken så promenerar vi minst 5 timmar om dagen, dessa 5 timmar består av klättring, jogging och skogspromenader. Hon är alltid med överallt, när vi badar, grillar eller bara träffar mina vänner. Vi vandrar och tältar lite då och då vilket är väldigt roligt. Mest klättrar vi dock för det älskar vi båda (hoppas jag, hon ser väldigt glad ut när vi gör det). Vi ska även börja valla och köra lite rallylydnad. Så det jag söker är en extremt stabil hund, jag vill inte ha massa gnäll och stress som får upp min lappis i varv. Jag vill dock ändå ha motorn så att vi kan arbeta. Jag älskar ju lappisens på och av-knapp med tanke på att vi bor i lägenhet så måste det vara lugnt inne. Vilket hon är duktig på. Gärna en större hund, inte några för korta ben så vi får problem i klättringen. Ett extra plus är om den är långhårig, älskar långhåriga hundar! Några idéer? Jag har fastnat för vit herdehund men har aldrig träffat någon och har inte stenkoll på dem. När jag läste rasbeskrivningen så lät det perfekt men vill veta lite från folk som har vita herdehundar hur de känner om detta skulle passa mig? Eller har ni något annat bra tips? Tack på förhand!
Rätta mig gärna om jag har fel. Men en Welsh Springer Spaniel kanske? :) du vet en sån linda har massor av och Matilda precis skaffat valp. Kan ju säkert fråga Linda oxå om du blir intresserad/känner den passar dina önskemål /Cajsa;)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Spontant tänker jag cocker spaniel från aktiva linjer (inte jaktcocker). Rätt cocker är superduktig på agilityn, chill i vardagen och lång päls har den ju. Det är om du tycker att den har för korta ben, men de är väldigt smidiga och jag skulle inte tro att den skulle ha mer problem med klättring än vad din lapphund har.
Jag har sett en del herdehundar på agilitybanan. De tycker absolut det är kul och kan bli duktiga efter sina förutsättningar, men de är lite för stora och klumpiga för att riktigt konkurrera. Jag vet inte riktigt hur pipiga de är dock, de är ju nära släkt med schäfern och många schäfrar är ju väldigt pipiga.
i övrigt tycker jag det låter som att en vit herde borde passa bra, men jag har bara sett dem på tävling, inte umgåtts med någon i vardagen.
En welsh som #1 skriver skulle kunna funka, de kan dock ha en del problem med att vara ensamma och bli stressiga över det, vet inte om det skulle funka ihop med din nuvarande hund. I övrigt tycker jag det passar in, det är ju en väldigt charmig ras (jag har en ung welsh).
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.