Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 798 ggr
Fuanteina
0

Jobbiga hundmöten

Jag har en vuxen hund som inte blev ordentligt tränad. Vi har gjort framsteg även i vuxen ålder men det finns vissa saker vi inte har fått pli på. Det största problemet är nog att han drar mot andra hundar. Vi har gjort framsteg inom det också, men det är fortfarande ett stort problem. Jag har testat att ta med hans favoritgodis som han älskar över allt annat, jag har testat ta med hans pipande boll och några andra metoder men han har knappt fokus på mig. Varken godis eller bollen intresserar honom. Om jag lyckas få hans intesse varar det knappt över 2 sekunder. Tips på annat jag kan testa? Eller ska jag fortsätta såhär?

JoannaLi
3

Belöna varje sekund, och minska långsamt belöningsfrekvensen? 

Öka avstånden, och öva på avstånd tills han är säker på beteendet som du vill ha, och minska sedan avståndet i takt med att han klarar av det avståndet :) 

Kolla gärna på skvaller!

Elsis matte
0

Håller med, kolla på skvaller. MEN, hemligheten är att först lära hunden principen på andra, planerade frestelser - dels för att du då kan kontrollera situationen och stegra svårighetsgrad lagom fort. Börja sedan med hundmöten på långt avstånd, hitta någon lämplig öppen yta där ni kan hålla er på lagom avstånd. Se över hundens grundlydnad och kontakt i övrigt, är det kanske fler grundövningar som behövs?

Fuanteina
0

Så det fungerar bättre än jag trodde. Mötte idag en hund som bara gick 2 meter bort och bokstavligt talat skällde halsen ur sig men min hund lyckades hålla sig lugn. Efteråt bad han om godis men jag hade inget med mig. :( Nu fokuserar han på mig ännu mer, jag behöver inte längre kämpa för att hålla hans uppmärksamhet vid mig. Tack för svaren ändå, jag uppskattar det.