Valp hålla sig hela natten
Jag har en valp som är 4 månader nu, och varje natt så bajsar han inne, och ibland även kissar han… NÄR slutar detta?? I går rastade jag honom vid 19 och då sket han, vid 22 då kissade han, nu vid kl 6 på morgonen har han skitit inne… han åt middag vid kanske 17.30 Verkar som att kissandet börjar bli bättre men lite jobbigt att torka bajs varje morgon…
Så är det att ha valp,men kliv upp o gå ut med den en halvtimme innan han behöver bajsa,om han skiter kl 6 så gå ut halv sex ex,vis,o beröm den mycket varje gång han gör sina behov ute.o skäll aldrig på valpen om den kissar el bajsar inne.De brukar förstå ganska snabbt,förutsatt att du går ut med den ofta,min hund var nästan rumsren vid 4-5 månaders ålder,lite olyckor någon gång ibland bara.Men du har ju lärt dig hundens kiss o bajsschema,så försök att gå ut innan du vet att den behöver göra sina behov..
Du får väl gå upp tidigare/lägga dig senare. Jag gick upp halv 4 på morgonen, för då behövde valpen ut.
Han klarar ju uppenbarligen inte att hålla sig så länge, så då får du ju gå ut tidigare med honom. Min klarade att sova 22/23-06 ganska tidigt, men då fick man ut och kissa honom och sen kunde han sova ett par timmar till. Han väckte mig och visade tydligt att han behövde ut!
Johanna - Instagram
Testa ge middagen ett par timmar senare, så kanske han klarar sig över natten!
Min sov genom natten ganska tidigt, men hon kom så gott som rumsren från uppfödaren också.
Många hundar klarar inte FYSISKT av att kontrollera blåsan fram till de är ca 6 månader, har jag hört, ibland längre.
Jag hade ställt väckarklocka mitt i natten och gått ut med valpen då. Vet du att valpen bajsar klockan 6, så gå ut med hunden klockan 5.
Jag hade tur med min..han kunde hålla sig genom natten när han ar 12v ca. Men ibland fick jag ändå lov att gå ut, kunde ju bero på om han lyckats göra av sig på kvällen ordentligt eller hur mycket han druckit innan sänggång med. Han vägrade dock kissa/bajsa inne i sovrummet, så det var mer för mig att vara lättväckt och märka när han vaknade och låg och höll sig.. insåg jag.
Och på morgonen var det alltid bråttom ut. Gjorde den missen en gång att tro jag skulle hinna snabbt på toa före.. då gick han rakt in i vardagsrummet och kissade allt (förstås mitt eget dumma fel).
Men 4 månader är din valp. I din situation hade jag helt enkelt gjort en planerad rastning mitt i natten och sen gått in och somnat om till morgonen. Om ni går ut 03 och han inte har kissat/bajsat inne så vet du ju sen.. Eftersom han blir lite äldre sen kan ni börja skjuta på tiden eller testa vakna och se om han sover vidare eller ej.
Vi har haft en valp dom andra två var olika åldrar på 6 m och lite över 1 år. Vi gick ut 23 och upp med dottern strax innan 7. Hon höll sig hela natten på kvällen var vi på våran gård och på morgonen gick vi snabbt över gatan till ett mindre grönområde. Båda ställen kände våran valp sig hemma på och hade inga bekymmer med göra i från sig på. Promenaden tog vi runt 9 då brukade hon alltid bajsa på ett ställe. Hur ofta ger du din valp mat, vilka tider? Gör han ifrån sig överallt eller upplever du att han har sina trygga zoner där han gör ifrån sig lättare på?
Du hör inte när han börjar röra på sig mer tänkte om du kan ha kläder som är snabba att hoppa i och gå ut snabbt när du hör han röra på sig. Jag märkte av dom tecken våran valp hade det var när hon börja snegla mot våran rappa och även gå och hämta uteleksaken. På så vis hände det ytters sällan olyckor inne. Vi fya aldrig men snabbt sa appp app upp och ut träskor inköptes ;)
Oj ska försöka svara alla lite som sammanfattning Låter så himla skönt för er med valpar som tränats redan hos uppfödaren! Min valp fick börja träna hos mig… i börjar gick jag ut varje timma, hade ständig timer påslagen… men nu ser jag snarare hans tecken på att han behöver gå ut. Dessvärre brukar han vilja bajsa där han kan gömma sig… smita in under sängen, under bordet, i ett hörn under en stol, hos mina föräldrar smiter han gärna iväg om nån glömt stänga dörrar till övervåningen…. Jag gick upp första veckorna på natten men ja blir så himla förstörd under hela dagen när jag gör så… orkade helt enkelt inte springa ut på natten till slut, bor dessutom i lägenhet men trappor och grannar, hade varit lättare med villa och trädgård… :/ Jag fyar aldrig när olyckor sker Han brukar nu mera inte kissa på natten, så han kan hålla blåsan 8h verkar de som, men som #6, man måste ut direkt när man vaknat och kan inte själv tex gå på toa ^^ Så de är bara bajs som kommer på natten… därför jag frågar för tycker man mest läser om att valpar har svårt med främst kisset Ger honom mat lite oregelbundet, jag har för tillfället praktik så han bor en del hos mina föräldrar under dagarna också osv… men han brukar få typ efter morgonrastning, mitt på dan, sen typ eftermidda/kväll ca vid 17 Idag fick han sista målet vid 16 Får se om de finns nå bajs på golvet när jag vaknar imorn! ^^
Sista målet mat kl 16 är ju alldeles för tidigt,valpar behöver mat regelbundet o flera ggr dagen. Ge sista måltiden kl 20-21 istället,rasta direkt varje gång han ätit.
#8 när jag försökte ge min kille mat lite tidigare började han faktisk bajsa mitt på natten. Nu när han för mat fram tills 20-21 bajsar han på kvällen och sen på morgonen. Jag ser till att stanna ute såpass att han kan bajsa/kissa flera gånger om han vill/behöver det
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Tänkte på det där med oregelbundna tider också. Är själv en oregelbunden typ, så jag vet att det är svårt, men om du kunde försöka ha lite mer fasta tider, ivf på kvällen, så tror jag kanske att bajset skulle komma mer regelbunden också och bli lättare att passa.
Jaa mer regelbundna tiden kan nog vara bra… vilka tider rekommenderar ni? Problemet med min valp är att han inte alls bajsar synkroniserat med mat… alla tips säger att rasta valpen efter mat, men då vill inte valpen göra ifrån sig, ibland vill han kissa typ 20min efter mat, men bajsar gör han senare, ibland flera timmar senare osv
#13 för mig när jag gav 4ggr om dagen passade det nästan perfekt när han fick andra måltiden att han sket ut första, och vid tredje måltid sket han ut andra etc. Men då var jag väldigt noga med att ge mat regelbundet vid samma tider varje dag
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#13 hahaha lol jo de förstår jag så klart
Ett tips om du inte orkar torka kiss och bajs, gör en stor rasthage av kompostgaller med tex filt eller liknade som är lätt att slänga/tvätta, leksaker trygg bädd, mm, och låt valpen sova där och rasta var 5-6:e timme under natten, så blir det lättare att städa tills valpen är helt rumsren :)
Min valp har aldrig skitit sådär regelbundet. Visst, i perioder har det varit relativt regelbundet.. och idag gör han det oftast 1gång/dan på morgonen som unghund.. Men kommer ihåg att han som valp kunde gå en gång på morronen..sen KANSKE en gång på kvällen,eller vänta till nästa dag.
Nu har han inte bajsat inne på typ 3 nätter, framgång! :D #16 jag bor så litet så de är svårt att få plats haha, men annars är de en bra idé, men tror kanske de räknas som bur å de får man väl ej ha hundar i enligt lag…..? Eller gäller kanske bara när man ej är hemma? #17 oj vad lite! Min har bajsat 4-5 gånger per dygn… en gång morgon en gång lunch en gång eftermiddag en gång kväll och sen natten också….
#18 det räknas som bur, men om du gör en stor hage och bara har den tillfälligt undertiden du rumsrenhetstränare hunden brukar det vara okej :)