Utfodring
Jag har ingen hund och läser lite på forumet inför en eventuell hund i framtiden, ställer därför alla dumma frågor nu 👍
Läste i en annan tråd ang hur ofta hunden får mat och insåg att jag inte har reflekterat över det tidigare. Varför ger man mat ca 2ggr per dag? Varför inte fler ggr? Hur fungerar magen på en hund?
Att de flesta hundar får mat två gånger per dag beror nog främst på att det ska vara praktiskt för oss människor. Hunden får mat på morgonen när vi äter frukost och de får mat när vi kommer hem från jobbet, ungefär så. Att ge mat fler gånger skulle innebära mat när vi jobbar eller för nära inpå promenader (för nära inpå motion ökar risken för magomvridning, framförallt om man ger torrfoder, vilket de flesta gör).
Hundar är i grunden rovdjur. De är gjorda för att likt andra rovdjur vila, jaga, äta så mycket de öht kan proppa i sig och sedan vila igen. Även om de levt med människor länge så är deras matsmältningssystem mycket likt vargars. Deras magsäck kan också expandera mycket(!) när de äter och får de riktigt stora måltider kan man se hur magen ser gigantisk ut på dem :p Mina salukis tex har ju normalt sett väldigt smal midja, men efter rejäla skrovmål så ser de nästan dräktiga ut. Det är inget som de på något sätt mår dåligt av (så länge de inte äter något olämpligt såklart, eller motioneras när de ätit så mycket). Det finns också hundägare som ger sina hundar mat enbart en gång per dag, och hundarna mår kanonbra av det.
Vill också avsluta med att det är jättebra att du försöker läsa på innan hundköp och försöker sätta dig in i mer än bara vilken hundras som skulle kunna passa. Det ökar verkligen chansen för ett riktigt lyckat hundägande om/när du en dag skaffar hund! Toppenbra :D
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för svar! Är man van vid häst så är man van vid att det ska fodras hela tiden 😉
Är det "vanligt" med magomvridning på alla hundar? Jag trodde att några enstaka raser var extra utsatta. Hur lång stund bör man vänta mellan mat och promenad? Hur vanligt är det att hunden har fri tillgång till torrfoder?
Ja, visst måste man läsa på innan man skaffar ett nytt djur. Har häst och katt, men det hjälper ju inte inför ett hundköp. Har alltid haft hund omkring mig i släkten, så jag tror jag skulle kunna hitta rätt ras, få ordning på uppfostran och träna/gå på kurser, men det finns ju enormt mycket annat man måste veta också. :)
#2 Vanligt skulle jag väl inte säga, långt ifrån alla hundar får det. Men det händer absolut! Och i vissa raser är det vanligare än andra, men det kan drabba alla. En vanlig koppelpromenad är inte särskilt ansträngande, värre är det med till exempel drag - men man bör vänta minst en timme efter aktivitet, men även en timme före aktivitet. Så utfodrar du 11 bör du inte utföra aktiviteter förrän 12, men du bör inte heller ha varit aktiv senare än 10.
Det är nog rätt vanligt med fri tillgång, men inget jag direkt rekommenderat :)
Ju större ras och djupare bröstkorg desto större risk för magomvridning. Jag ger tre gånger om dagen, delvis med tanke på att jag inte vill ge så stora volymer, och så väntar jag två timmar efter matgiva innan de får göra någon fysisk aktivitet. En timme åt andra hållet. Jag nojar sällan över saker men just magomvridning är jag rädd för… jag är nog också påverkad av hästvärlden tror jag, har man en gång sett ett tarmvred… usch. En mardröm.