Uppfödare staffe
Hej! Jag letar lite smått efter kennlar eller uppfödare av staffordshire bullterrier. Det är lite krångligt då det finns så många. Vilken är den bästa enligt er? Hur hittar man den bästa? Vad är det man ska leta efter? Kram
Hunddata och avelsdata är dina bästa vänner. Där finns all information du kan vilja ha om inavelsgrad, hd- och ed-status samt eventuella mentalbeskrivningar och meriter. Sedan är det bara att börja undersöka vad du helst vill ha.
Det jag skulle vara väldigt noga med är att inte välja staffar med för kort nos och brett huvud. Har träffat några som faktiskt har tydliga andningsproblem. Tyvärr verkar trenden dras mot trubbnosiga staffar..
Allergier är också bra att verkligen fråga om när du väl kontaktar uppfödare. Det är tydligen relativt vanligt i rasen och ett helvete för både hund och ägare, så undvik linjer som avlar på hundar där klåda och foderkänslighet är vanligt. Vissa är väldigt bra på att bortförklara saker, så som "ja men du vet de ska ju inte behöva ändra mat, det är nyttigare med att äta bara dessa proteiner" ect.
Men det gäller att göra sin hemläxa. Det du anser en bra kennel kanske någon annan anser vara en riktigt dålig. Allt beror på ens prioriteringar.
Tack så mycket #1! Detta kommer bli min första egna hund så jag måste lära mig ännu mer om rasen. Så om någon har mkt erfarenhet får ni jättegärna skriva till mig^^
Kolla Balstaff.
Kolla Staffesnack där finns en tjej som sammanställt massor med info om olika uppfödare.
jag håller med #1 , kolla upp på hunddata och avelsdata, åtminstone när du hittat någon kennel du vill undersöka. Staffen har blivit väldigt populär de senaste åren, och många kennlar har "poppat upp" som inte är så noga i sitt avelsurval. Demodex, dåliga höfter och dåligt psyke, väldigt lätt att gå upp i stress, är inte helt ovanligt. Jag har tidigare haft en omplacering med nerverna utanpå, opererad armbåge och c-höfter. Min nuvarande är fantastisk mentalt, men en dålig höft och har jobbat med rehab i ett halvår, Ingen av föräldradjuren är röntgade, och bara 1 av 15 avkommor, då uppfödaren inte finner det viktigt med röntgen.
En del vill ha fram tunga, låga, breda muskelpaket med brett och kort huvud, andra avlar på lite nättare hundar med längre nos Min första var av det första slaget. Min nuvarande staffe är av det senare slage. t