Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1851 ggr
Mattis0303
0

Hårda metoder på hunddagis

Hej! Just nu sommarjobbar jag på ett hunddagis som använder sig av metoder som är ganska hårda. Dom säger att detta är det ända sättet att få dem att lära sig. Tex, när vi skulle ut och rasta hundarna så råkar en hund spilla ut en halvfull vattenskål, då blir en i personalen så arg att den slår på hunden (ganska hårt, mest daskning) och stampar i golvet samt kollar den i ögonen. Hunden fattade förstås att den hade gjort fel och sprang in bakom mig och försökte gömma sig, tycke så förfärligt synd om den då det bara var en olyckshändelse! En annan skulle också ut och rasta två hundar, medans hon stänger grinden så börjar den ena hunden leka ganska våldsamt med den andre som inte riktigt ville. Då slår hon till den hunden som ville leka jättehårt flera gånger på nosen och i ansiktet. Hon bortförklarade sedan detta med ”man måste ha tillit för att slå på den, så här, nu är allt glömt igen!” Och så pussa hon den på nosen, hon sa också att den är så dum så att den förstår inget. På dagarna ligger hon i sin hundkorg och verkar ganska rädd när man kommer fram till henne - som att hon tror att man ska slå henne, det ser ut som att hon skäms! Blev nästan gråtfärdig när ja ser henne bara ligga där. Dom sprutar också vatten på hundarna, dom har en hund som också visar dominansbeteende och då säger dom att vi ska vrida om öronen på den. Dom e supertrevliga och vi kommer jättebra överens med allting men tycker inte att dom behandlar hundarna bra ibland. Bör kanske också säga att en gång när vi luncha har dom flera hundböcker i en bokhylla, där bl.a. flera böcker är av Cesar Millan, om ni inte vet vem han är så uppfostrar hand hundar med mycket ifrågasatta beteenden, såsom elstötar och sparkar vid könsorganet. Det ligger också flera sådna böcker framme och dom säger att detta är det bästa dom läst. Börjar nu ifrågasätta detta hunddagis väldigt mycket då jag att mycket för att uppmuntra och avleda hunden ist för att ”säga till” hunden. Vad tycker ni om detta? Är det okej att slå hundar i uppfostrande syfte och spruta vatten på dom?

apportbocken
8

Nej, nej, och åter nej. Det är inte ok över huvud taget. Ett bra dagis ska vara en plats där hunden är trygg och kan växa som individ och inte en uppfostringsanstalt där hunden tillrättavisas för beteenden som inte spelar någon roll. Att slå en hund är enligt mig aldrig någonsin okej, oavsett hur hårt det är. Spruta vatten har jag hört att vissa hundtränare gör, även en som jag tycker verkar använda ganska mjuka metoder. Jag är lite kluven till om det är ok men tycker att det är bättre än många andra sätt att korrigera en hund eftersom bestraffningen kommer nära det felaktiga beteendet och inte skadar hunden fysiskt och antagligen inte är långsiktigt skrämmande eller obehagligt. Bra att du reagerar!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jojaton
7

För mig är det inte alls okej och jag hade blivit VANSINNIG om det visade sig att mitt hunddagis betedde sig så mot min hund!

Johanna - Instagram

Elsis matte
6

Det där är inte bara "ganska hårt" utan rutiniserad misshandel - absolut oacceptabelt!! Givetvis slår man inte hundar och framförallt inte för olyckor, något måste gått extremt snett i kulturen där…

flocken
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej nej. Jag driver själv hunddagis. Jag jobbar mkt med mitt kroppsspråk. Jag behöver oftast bara ta ett steg mot den som är ofokuserad så är det bra. Kan kärleksfullt säga " du är knäpp. Tappade du hjärnan när ni busade idag" När man måste ta till våld så brister kunskapen. Idag simmade 2 st av mina för första gången 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Drakellen
6

Att straffa en hund som råkar göra en olyckshändelse (typ slå ut vattenskålen), oavsett hur man straffar, tycker jag är helt omöjligt att förstå. Det verkar inte som ett väldigt trevligt ställe, men förstår att det är svårt att göra något som sommarjobbare, annat än att finnas där för hundarna som en "safe-zone"

Novachan
8

Usch! Oacceptabelt! Du borde anmäla företaget! Visserligen kan du förlora ditt sommarjobb men det här är inte okej och lär fortsätta tära på din psykiska hälsa och samvete. Du borde också meddela hundägarna på något sätt, kanske någon hund har fysiska bevis…

Hornslandet
1

Anmäl dem, eller informera hundägarna anonymt åtminstone så de kan få förstå vad som händer där. Du kommer knappast vilja jobba kvar på ett sånt här ställe.

Men ja.. Lite av anledningen till att jag inte vill ha min hund på hunddagis detta. Kan bara tänka mig ett enda jag skulle kunna lita på då jag känner ägare och en del av personalen och vet hur de sköter sig där. En bekants hund blev svårt biten på ett hunddagis förut, och efter att ha sett videos i efterhand på hur de hade hundarna ute i rastgården så förstår man varför det hände.. 

Mycket skit på hunddagis tyvärr.

Mattis0303
0

Ville bara säga att dom gör endast detta mot vissa hundar, andra är dom hur snälla som helst imot. SJÄLVKLART är jag medveten om att det är 110% fel att slå hundar men blir kluven när dom säger att hundarna verkligen springer dit på morgonen och e så glada när dom möter personal och andra hundar vilket jag själv även bevittnat. Blir också rädd när jag ser att andra praktikanter där verkligen suger i sig varenda ord dom säger och tar efter dom med. Detta är också ett ”bra hunddagis” då det är väldigt många som tycker om det så då undrar man ju hur dom har det på andra..

Karmatarerskanise
1

Jag hade anmält det. Det är inte ok på någon nivå. Och talat om det till ägarna omedelbart.

Hornslandet
4

#8 Det är liksom inte så att om en hund får en smäll på nosen i stundens hetta så kommer den automatiskt för evigt hata den människan som gett smällen.. Det betyder inte att metoden är rätt.

Mattis0303
0

#10 Nej de vet jag absolut! Men jag tycker bara att det är så konstigt att ägarna inte märker något när hunden blir slagen och inte bra behandlad. Men om detta blir en daglig rutin för hundarna så är det väl konstigt att dom fortfarande är glada att gå dit, eller så accepterar dom bara läget och tror att det är ”normalt”, vi förtjänar verkligen inte hundar :(

Hornslandet
0

#11 Alltså.. Vet inte riktigt hur ägarna skulle märka om deras hund fått en dask på nosen liksom? Eller att de fått en vattensprutt på sig? Visst om deras hund börjat bete sig annorlunda eller verkar rädd..men det verkar de ju inte ha blivit. 

Alltså, jag tycker särskilt att de slår till hundarna är fel (vattensprejning är ju förstås många motsatta, men det är ganska vanligt att folk gör det trots allt - och jag själv tror inte det har nån superhemsk effekt egentligen, även om det inte skulle hjälpa mig själv ett skit med min hund).

Men om du är orolig och tänker på ägarna så försök informera dem?

Mattis0303
1

#12 Aa, kanske borde göra det. Ska iallafall säga till personalen imorgon

Vinternos
1

Antar att man även kan anmäla verksamhet med djurhållning till länsstyrelsen? Om inte annat så kommer dom på ett besök, kanske finns det andra brister i verksamheten som berör annat än behandlingen av hundarna och som är mer uppenbart? Lycka till, hoppas dom lyssnar och tar till sig av vad du säger.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Joyous
3

Anmäl. Hade blivit totalt vansinnig om någon behandlade min hund på det sättet som du beskriver, oavsett anledning. Inte nog med att det är otroligt elakt och orättvis mot hundarna, det finns det också en risk att hundarna blir osäkra runt folk. Så jvla onödigt. Hoppas du agerar.

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Absolut inte ok…men tyvärr känner jag igen mig i din berättelse TS. 

Jobbade en kort period (för flera år sedan) på ett hunddagis som behandlade hundarna väldigt hårt och om jag gjorde på ett annat sätt (mjuka metoder, tålamod, kärlek och förståelse etc,) så gick de in och gjorde som de ville mot den hunden, som jag enligt dom inte hade hanterat rätt. 

Jag mådde fysiskt och psykiskt dåligt under den tid jag jobbade där och slutade så snart jag kunde. 

Hade jag haft med min extremt osäkra hund (Cain, som tyvärr inte finns längre, avlivad 2016 p.g.a. sjukdom) dit en enda dag så hade jag fått avliva honom med omedelbar verkan. De var hemska mot hundarna med noll förståelse för osäkra hundar m.m. De knuffade in hundar hårt i väggen, vrålade och skrek åt dom osv. Blev chockad av hur de betedde sig. De sa åt en praktikant att säga till hundarna (när de ex. skällde) som om hon tänkte döda dom typ. Helt sjukt. 

Grät varje dag under perioden jag jobbade där (när jag kom hem/innan jag skulle dit) men tyvärr tvingades jag av arbetsförmedlingen vara kvar en hel fruktansvärt hemsk månad, trots att jag redan från dag ett mådde jätte dåligt (hade anställning med stöd från arbetsförmedlingen). Jag anmälde det tyvärr inte, men önskar att jag hade gjort det. Vet inte huruvida alla ägarna visste om deras metoder bakom stängda dörrar, men en del ägare gjorde nog det (då vissa ägare verkade köra med samma metoder tyvärr). 

De visade klart och tydligt vilka hundar de inte gillade alls/hatade och dessa hundar blev av olika anledningar mina absoluta favoriter, bland annat en gammal Chinese Crested tik med bestämda åsikter, en väldigt energisk ung dvärgpinscher, en osäker vinthund m.m. Tror att de inte gillade de för att de inte svarade på deras vidriga metoder… dessa hundar verkade dock snabbt fatta tycke för mig…undrar varför…not…

Personalen på hunddagiset verkade inte gilla hundar alls, men av någon anledning hade de valt att skaffa egna hundar och dessutom jobba med andras hundar. De verkade snarare hata hundar…väldigt tragiskt för de hundar som var där.  

Detta hunddagis (bland annat) gjorde mig väldigt övertygad om att jag aldrig skulle våga lämna iväg mina hundar till folk jag inte känner väl (typ. familjen). 

Det jag förvånades mest över var när jag pratade med chefen för hunddagiset och hon inte verkade särskilt förvånad eller upprörd över det som skedde. Trodde till en början att hon inte visste vad som pågick…hon hade nämligen gått utbildning på Hundens Hus = mjuka metoder…fattar inte hur hon sedan kunde tycka att det är ok att behandla hundar som skit. 

/Chinesecrestedlover

Changrila
2

Det låter som ett hunddagis jag jobbade på en kort period…

Jag hade även med min hund, och när ägaren till hunddagiset vid ett omotiverat tillfälle sprutade vatten i ansiktet på min hund så reste jag mig helt enkelt upp och gick och kom aldrig tillbaka.

Där visste tyvärr hundägarna hur dagiset var, så de var ok med det. Hade jag varit i din situation hade jag anmält dagiset samt försökt informera hundägarna om hur det är där på dagarna. Jag själv hade blivit fullständigt vansinnig om jag fick veta att någon som hade hand om mina hundar betedde sig så mot dem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Skivling
3

Jag hoppas att alla som ser att djur behandlas illa tar mod till sig och anmäler. Djuren kan ju inte göra det själva, de behöver vår hjälp.

reverse
7

Filma om du kan. Det du beskriver är mer än ”hårda metoder” och får inte fortgå. För många människor innebär det tyvärr en ventil för deras eget dåliga mående att ta ut sin frustration på hundarna istället. Makten blir berusande i sig och förstärker deras egna dåliga beteenden. Hunden som råkade välta skålen förstod verkligen inte varför den plötsligt utsattes för en massa obehag. Dessa förbannade vattenflaskor är jag också allergisk mot. Om man ska bestraffa bort ett beteende med användandet av obehag, så ska det ha effekt (det icke önskvärda beteendet minskar) efter max två repetitioner. Blir tokig på människor som år ut och år in går och sprutar sina hundar i ansiktet och säger att ”han lär sig inte annars”. Hunden har uppenbarligen inte fattat varför människan gör som den gör, för då hade man sett resultat… Att hela hundens liv gå och rycka i halsband, spruta vatten osv är bara misshandel, det är inte träning.

//Lina

Mattis0303
0

#19 Jättebra skrivet!

Hornslandet
0

#19 Du har rätt. Det enda det kan bli är väl nått slags typ..brytkommando. Men som förstås kan både tränas in och se ut på ett snyggare (och skonsamt) sätt.