Vad bör man göra?
Hej idag var jag ute och rastade våran lilla jack russel tik Nova. Men på den mörka promenaden kom det plötsligt en stor hund rusande (såg ut vara nån schäferblandning) och attakerade stackars lilla Nova. Matten till den dumma hunden var en gamal dam med kryckor så jag fick lov att slita bort hunden i nackskinnet som inte kändes så trevligt men.
Nu kom jag i alla fall in i ljuset och såg att Nova fått ett pytte litet sår på magen. Kan det vara farligt?

Tvätta rent det och håll koll på henne. Tog du namn på den andra ägaren?

Nej jag vet inte vad hon heter. Men jag brukar möte henne där ofta. Fast de andra gångern abrukar jag se hunden mycket oftare och lyfta upp Nova.
Nej, knappast farligt, men små sår och fattiga vänner ska man inte förakta ! Ser ut som en hörntand gått in där. Tvätta rent och håll koll på såret. Ibland behöver man sätta in penicillin om det blir infekterat, men du kan nog avakta lite och se hur det avlöper. Om det svullnar och ser infekterat ut så låt vetten kolla är mitt råd !

Jo klart tvättade man det på än gång. Och än så länge ser det rätt bra ut. Det är en liten reva bredvid en bröstvårta. Och huden runt såret ät inte röd. Där emot så är det ett litet rivsår med riktning mot såret. Mer som att hon blev riven och att det gick hål ordentligt där pga bröstvårtan.
Men det kan finnas mycket bakterier även på en klo kan jag tro.

De små såren är oftast värre. Men se bara till att hålla rent som de ovan skriver. Och om Du kan, försök "spola" ur såret så gott Du kan.
Är det hörntanden som gått in i huden på henne, så kan det vara rätt djupt sår.

Spolade så mycket det går, hon är jätte duktig på att ligga stil och så. Men jag tror att det bara var ett rivsår. Han var inte under henne och högg heller. Det måste ha orsakats av en tass.