hund möter katt
idag fick jag hem en stallkatt. min tik har bott med katt tidigare. hennes reaktion på katten var att börja nagga den, dvs putsa den. hon luktade katten i häcken osv…
hanen wesley har aldrig förr träffat en katt, bara jagat dem…
han började med att nagga katten, över hela kroppen. slickade kisen. hans haka började att hacka (som den gör om en tik löper). han råkade dock nagga katten i pungkulorna, så katten fräste till och slog med tassarna.. ;)
min fråga är: vad betyder detta naggande på katten? och wesleys tuggande, vad betyder det?

Vanligt vis så brukar naggandet bara vara att dom tvättar katten precis som med valpar, tuggandet vet jag inte vad det betyder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Antagligen luktade katten väääldigt spännande :)

kan förstå att tiken gjorde så, för det gör hon på alla hundar!
men varför hanen naggade kan jag inte förstå för allt i världen.
#2 japp, den har ju varit hos fem andra hundar. måntro den var spännande.. =)

Det är inget elakt beteende någon av dina hundar uppvisar. att han liksom småtuggar visar på att han är extremt upphetsad (ej sexuellt i detta fall), Så de vill bara visa sig kärvänliga. Stackars missens pungkulor, inte lätt när vovvarna vill vara snälla. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vad glad jag blir när du skriver så åsa. var nämligen rädd att det kunde vara ngt annat som triggade wesleys tuggande. har aldrig sett honom bete sig på detta sättet tidigare. var lite rädd att han skulle bita katten.
*garv* w ville väl att katten skulle vara som honom - punglös.

haha, ja kanske var det så illa att han tänkte fixa en lastrering åt misse stackarn :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nu har jag fått hem två andra katter och han gör likadant mot dem.
han tar dem över huvudet, precis som om han vill bära iväg dem.
han är som besatt av katterna, varenda gång jag ska ta ut hundarna så SPRINGER han in i stallet, letar upp katterna och gosar med dem.
nåde mig om jag lämnar honom inne i huset istället för hundgården när jag mockar i stallet. då står han och gnäller/tjuter vid dörren. ute i hundgården så gnäller han och skäller när han får syn på katterna.
börjar i ärlighetens namn bli lite jobbigt.
verkar som om han har fått knäck i lurarna, för han lyssnar precis när han själv vill. han är otroligt fokuserad på katterna.
du får vara på honom hela tiden en vecka…försök avled med boll eller nått,för får han fortsätta blir han bara odrägligare….

men vi har haft katterna mer än en månad nu, han har varit så här hela tiden.
tror faktiskt inte en boll hjälper.

Min ena schäfertik har samma beteende mot små svarta korthåriga hundar. Hon står och naggar, småtuggar och slickar dem både här och där. Blir lite frånvarande och så småsur när de försöker gå därifrån. Får hon hålla på för länge, så får hon en knäpp och biter rejält. Har bara hänt en gång och tendes till ytterligare en gång.
Hon har haft detta beteende sen jag fick henne för 2½ år sedan. Hon har 3 st hundkompisar i sin närhet som hon haft detta beteende på, inga andra. För 2 månader sedan så blev hon så till sig att hon bet sig fast i en av hundarna. Fick knappt loss henne, men blev inga skador alls mer än lite blödande tandkött på min tik som bitit sönder en dekoration som satt på den lilla hundens halsband. Min tik fungerar inte längre med denna lilla hund, då hon blir för fixerad.
Det har alltid sett så gulligt ut när min tik "vårdat" de små, men idag har hon naggförbud. Då hon inte kan hantera det.
Menar inte alls att detta kommer hända dig, men det är ändå ett beteende som jag inte riktigt förstår ännu. Önskar så att jag hade haft det på film, så att jag kunde visa det för Anders nästa gång jag ser honom. För att få hans syn på saken.
näe jag menade inte att just bollen hjälper…utan det finns ju annat som kanske han gillar,en månad är inte så lång tid, men jag skulle råda dig att säga bestämt nej till att han gör så alls, det fick jag göra med en av mina,jag sade ett bestämt nej,kallade in och såg till att han fanns vid mig tills han hade slutat med det helt,och nu gör han bara så när han råkar på en löptikslukt ute;-)

Som Lena skriver, så skulle jag också plocka bort det beteende. Skrev inte det i mitt inlägg.

Usch, ja, det låter otäckt. Tänk om det slutar med att han biter dom för hårt så dom dör.
Vad gör katterna när hunde håller på så där? Fräser dom eller njuter dom?

#13 katterna älskar det, ivf lovis. aslan säger ifrån när han inte vill mer.
tänkte jag skulle filma det en dag så kan jag visa..
#10 anders?

Anders Hallgren
Glömde skriva H:et
Även de hundar som min schäfertik naggar på njuter i fulla drag. Det gjorde även den lilla som tillslut blev biten.
Sådär gör Ecko på Mori också kan jag säga.. ser lite otäckt ut ibland när han hugger över naken. Men de är ändå inte hårt, för katten gnäller inte.. han blir bara irriterad!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
17,det där skulle jag råda dig till att få stopp på genast….,det syns ju att katten vill undan,och han kan ta i för hårt med den….

Oj, det såg lite otäckt ut. Du får nog se till att hunden slutar upp med det. Det kommer nog att sluta med att han hugger för hårt. Det är ett dominansbeteende som om han hugger när katten vill gå eller röra på sig. Det kan ju också bli så att hunden blir riven i ögonen till sist när katten inte vill längre. Nu är det ju kattungar än så länge.
Lite som om katten är ett byte för hunden. Smånaggar nu men kan bli ett rejält hugg en vacker dag. Så tror jag iaf.

#19 just den gången ja. men de flesta ggr så bryr sig inte katten faktiskt utan bara trycker sig emot hunden och kelar.

vad kan jag göra för att stoppa hans beteende då?

Har kollat filmen och jag hade inte accepterat att vovvan gjorde så.
Hon tar hand om alla små här men i takt med att de växer tröttnar hon också på dem. Precis som i naturen.
Detta beteende går att få bort men kräver ett klart och starkr ledarskap. Katterna måste vara dina, alltså inte något hunden får göra som han vill med.
Ett exempel: Vi har även ett marsvin. Gissa om hon älskar att nagga på den!! MEN! Som i dag när marsvinet var lös på köksmattan (med både katt o hund i samma rum) sa jag bara till vovvan att: låt henne vara!
Aldrig…att min hund skulle gåemot mig när det gäller allvar. Så långt man nu kan säga aldrig…
De var t.o.m ensamma i köket när jag var nere i källaren och fyllde på pannan.
du får putta bort katten och ta tag i hunden och verkligen fya honom, visa honom att han ska gå därifrån och att du absolut inte accepeterar hans beteende och håll honom hos dig tills han har fattat att han ska sluta

men VAD ska jag göra då?

Kan skriva lite mer om detta i morgon e.m. Såg att det var mycket kortfattat och förenklat…
Ska hämta ny kisse i morgon. Det kommer i första hand i morgon.
men jag skrev ju det…ta tag i din hund hund var som helst nacke eller nått, inte hårt men bara för att markera missnöje från dig,eller kalla in honom direkt och låt honom inte gå fram till katterna alls på ett tag…..är han på väg till katten så använd dig av ett kommando han lyssnar på och kalla in….

Tycker inte det såg så farligt ut. Hunden tar det ju väldigt försiktigt när han tar tag runt katten. Och katten är visserligen inte helt säker i situationen, men inte direkt rädd heller som jag tycker det ser ut.
Men jag skulle absolut hålla lite koll på dem. Försöka dämpa hundens intresse för katt, men är det helt nytt med katt så brukar det dämpa sig med tiden.

#26 det får du jättegärna göra, när du har tid!
#27 hade han bara lyssnat så. han tänker ju bara på dessa katter,han har knappt tid att gå och kissa…
#28 wesley har aldrig träffat katter förut, så jag är chockad över detta beteendet faktiskt. han är ändå sju år gammal och jag tycker han tar detta väldigt bra.
ibland går lovis fram till wesley, stryker sig emot honom och tar själv första kontakten. så det är ju inte alltid wesley som är på katten.
29, vilken tosse vovve ;-)

Men det är ju just det som jag tycker är otäckt. Att han inte vill kissa äns. Han tänker bara på katterna. DET är otäckt. Han har mani på dom. Som ett byte. Jag skulle ta bort hunden och fya så fort han tar den över nacken. Det är ju där som hundar biter när dom vill döda.
Att katten går fram och stryker sig är mer vanligt. Dom förstår inte att hundar kan bitas.

jo förvisso gejsa, men samtidigt är det ju där de lyfter sina ungar.

Va! Gick du aldrig och la dig? Men i filmen så hugger han rätt så snabbt över nacken. Om han tog försiktigt så hade jag nog tänkt annorlunda.
Men jag har ju haft en cavalier och han var helt tokig i min kompis kanin. Trodde också att han mest var nyfiken. Så vi tänkte låta dom träffas. Herregud han höll på att döda den. Han stod alltid och hängde över buren och flämtade som en gris. Han var så exahalterad över den. Ville alltså döda den.
Din hund hade små tecken av detta. Det är vad jag tror. Det behöver inte vara så. Men ett hugg av en hund dödar oftast en katt fort.

nej jag kom aldrig så långt.. =)
#17 Jag tolkar det som dominans eller byte/jakt. Men jag är ingen expert…

min hund gör det för hon vill tvätta djuren, hon gör det på sig själv också :P när hon tvättar pälsen :)

#36# Jo, men hon kanske inte hugger sig själv och håller över halsen ett tag först? :)
Du tänker väl på noppra med munnen?
Jag skulle stoppa detta beteendet med engång, låter man hunden hålla på så här så stärks hundens beteende och en dag kanske inte katten finns kvar. Jag tror att hunden ser det som ett byte och det är bäst att passa på. Men detta är min åsikt sen finns det tusen andra.

#38# Vi är fler som tycker så här.
Det lät gulligt när hon berättade det. Men när jag såg hur hunden gjorde i filmen så tror jag också att det är så.

Min gamle schäfer tvättar alla våra 4 katter noga,precis överallt.Han håller fast dom med framtassarna tills dom är riktigt rena.Katterna är en aning motsträviga 

#40# Min katt gjorde som din schäfer på min schäfer. Båda är nu döda så jag kan inte filma det tyvärr. Katten tvättade i huvudet på schäfern hela tiden och höll fast med sina tassar. Skulle hon försöka gå så bet katten till på huvudet eller la tassen på henne. Såg så gulligt ut.
Men å ena sidan så kan ju inte katten ha ihjäl en stor hund.
Det vi diskuterar är just nu kattungar och en vuxen hund.

Två av mina katter är bara 4 månader gamla.Dom är vana vid Lords tvättande.Kattmamman födde sina små bredvid hunden och han hjälpte henne att tvätta dom.

#42# Vilken tur du har då. Inte alla som har sådan tur. :)