Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3357 ggr
Migangan
0

Storleksskillnad vid parning

Hej, under de senaste dagarna har jag blivit allt mer intresserad av avel och jag har en fråga kring just detta. När man parar två hundar av olika raser, vad bör skillnaden på storleken vara som max? Jag har läst att tiken inte ska vara så mycket mindre än hanen, men finns någon annan slags gräns än den som är rent logisk? Jag har tänkt på att jämföra mankhöjden mellan olika raser för att se vad som skulle passa, men är det då fem eller tio cm som avgör vad som är lämpligt för en tik eller inte? Hoppas man förstår min fråga. 

Jag vill även tillägga att jag vet att det är mer än bara storleken man bör beakta vid parning, men nu fokuserar jag bara på storleken. 

Tack i förväg!

Fisherling
28

Man bör inte para hundar av olika raser, punkt? Det finns ett överflöd av diverse blandraser och oregistrerade 'renrasiga'. Blocket svämmar över med dessa valpar, sedan hamnar en stor andel av valparna på blocket igen eller hundstallet när de är runt 1-2 år. pga "allergi" och "ändrade livsförhållanden". 

Renrasiga, registrerade hundar av samma ras brukar sällan skilja så mycket i mankhöjd att det blir riskabelt för tiken. Sen om det finns några normer vet jag inte. Personligen skulle jag inte vilja ha mer än max 10 cm skillnad när det gäller min ras, Australian Shepherd.

Anne.K
13

Välj EN ras som du vill köra seriös avel på istället. Då försvinner också mycket av bekymret med storlek. 

Jag förstår inte syftet att blanda raser mer än när det handlar om prestationsavel eller annan form av förbättringar. Är syftet bara att få gulliga hundar så är det bättre att bara låta bli avel.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[IdaSoren]
7

Håller med föregående. Låter lite löjligt att man "börjar bli intresserad av avel" och sedan frågar om blandrasavel, vidare också mellan raser som skiljer så mycket i storlek att man måste fundera. Ska man ge sig in i blandrasavel, av vilken anledning det nu än må vara, tycker jag att man ska vara väl insatt och erfaren av seriös renrasavel först. Nu vet jag inte vad du har för planer eller om det bara var en nyfiken fråga, men detta är min åsikt i alla fall.

Migangan
13

Jag sa aldrig att jag skulle börja avla, utan detta var bara en fråga jag hade av ren nyfikenhet. Skulle aldrig börja med avel "för att det är en kul grej", utan jag vet att det krävs mycket kunskap och erfarenhet kring hundar innan man sätter igång med något så stort. Jag har helt enkelt bara börjat läsa mer om avel och hade en fråga kring det. 

Jag förstår era bekymmer kring hundar som inte hittar ett hem och jag vill inte avla fram hundar för att de är gulliga utan jag blev bara intresserad av ämnet och hade en fråga, men nu vet jag vad ni tycker om storleksskillnaden. Tack för svaren!

Frida B
12

Herregud har alla på denna sidan vaknat på fel sida idag eller? Chilla. Har tyvärr inget svar på din fråga TS, blev bara så irriterad över att folk bara antar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
12

Jag antog att jag fick uttrycka min åsikt om att det till absolut största del är ett icke-problem om man håller på med renrasig, registrerad avel. Du vet, eftersom det är ett diskussionsforum.  Kan även tillägga att trots att det finns raser som varierar väldigt i storlek (t.ex sheltie och pudel) så är det fortfarande ett icke-problem eftersom seriösa uppfödare avlar mot en idealhund (hoppas jag iallafall, vad är annars poängen), där ingår även vad de anser är den ideala storleken. De vill ju inte riskera ett extremt spann på storleken i sina valpar (iallafall ingen uppfödare jag någonsin pratat med). Då är det inte logiskt att para två väldigt olika stora hundar, även om de är inom samma ras.

Jag har alltså inget svar, bara en åsikt om att det är en onödig fråga som - om man skulle ge ett svar - skulle kunna inspirera andra till att köksavla för att de 'har läst' att de raserna skulle passa ihop. Man får passa sig för vad man skriver på internet.

Dessutom; skriver man att man jämför olika raser för att "se vad som skulle passa" så får man nog tåla att folk kommer anta saker.

hemul
2

Jag vet inte heller, men man ska nog inte gå bara på mankhöjden. Ta sig en italiensk vinthund och en engelsk bulldog. Mankhöjden kan vara samma, men skulle en vinthundstik kunna klämma fram de valparna?

För att inte tala om att valparna nog skulle se groteska ut - eller bli jättesöta! Man vet ju inte.😂

Migangan
1

#6 Det kanske var fel ordval och formulering av mig, jag ber om ursäkt för det. Klart att du får ha din egna åsikt, men det finns olika sätt att uttrycka den. Hursomhelst, tack för ditt svar!

#7 Ja jo, storleken och kroppsbyggnaden är också viktig hahah! Annars blir det nog lite tokigt 🤔

Drakellen
0

Gatuhundar som lever vind för våg bryr sig inte särskilt mycket om att hitta en partner av samma ras eller raskombo, där kör dom mer på vem som kommer fram till löptiken först. De kan vara riktigt duktiga på att klura ut hur de ska bära sig åt, när jag var i Turkiet så såg vi en liten tik och klättrade upp på en tunna för att hanhunden skulle kunna komma åt henne. Inte något man borde göra själv tycker jag, utan jag håller nog mer med #7. Men om hundarna fick bestämma själva tror jag att vi hade fått väldigt många roliga blandningar😃

Hornslandet
0

#9 Sant… fast å andra sidan är de ju så olika just för att de INTE fått bestämma själva ;)

SuperLimm
5

#9 Bland gatuhundar finns det nog också något slags naturligt urval. Får tiken för stora valpar som hon inte kan föda fram så dör hon. Lite som i naturen. Survival och the fittest..

Mvh Linn

Changrila
1

Inom min ras (saluki) så är det inte ovanligt med 10cm skillnad i mankhöjd på hane och tik. I rasstandarden står det "ungefär 58-71cm" och att hanar oftast är större än tikar. Men det gör att en stor hane och en liten tik kan vara väldigt olika stora. Det är inget som är något problem sett till den enskilda parningen, men de uppfödare jag pratat hundstorlek med har alla sagt att de försöker få fram inte allt för stora hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm