Nosar hela tiden!!!
Alltså jag blir tokig ibland när min hund ska stanna var tredje meter och nosa i typ fem minuter. Brukar ta max en timme för mig att gå sju km, när hon är med tar det säkert två timmar eller mer. Har med mig leksaker och godis och springer rakt ut i skogen ibland så att det ska hända roliga saker. Känns så elakt att dra med henne så vill inte göra det. Hur gör ni när era hundar luktar? Och då menar jag inte stannar någon gång och luktar några sekunder utan stannar överallt och luktar i hundra år?
Långlina, iom att min inte kan gå lös. Är han inte klar med sniffandet när jag hunnit gå 30 meter (linan är 15 meter) så får han helt enkelt så lov att vara klar, för då går jag.
Vill ju ändå att han ska få utlopp för det beteendet, iom att han själv uppenbarligen känner ett stort behov av att få utföra det :)
1# jag haaaatar långlina, min hund lyckas alltid trassla in sig på en gång så det blir snaror runt benen, och jag vågar inte heller släppa linan i och med alla vilda djur som finns. Om hon skulle börja kuta efter vila djur så har inte jag en sportmössa att hinna ikapp henne. Annars förstår jag absolut tänket, hemma där det är inhägnat gör jag precis så, går bara om hon stannar och då kommer hon alltid rätt snabbt.
#2 Sele+flexi då? Det kör jag MYCKET hellre än långlina i allmänhet. Sitter den på ryggen så trasslar det i princip aldrig och min hund kan få 10m radie iaf.
I övrigt.. Är det rastningsprommisar runt kvarteren här så struntar jag faktiskt lite i hur långt vi kommer eller inte. Ibland nosar han mer, ibland mindre. Men inte som du beskriver.. Om jag vill ta mig vidare så går vi helt enkelt. Han får antingen släpa efter i kopplet då eller komma med. Men jag säger före "vi går" eller dyl..oftast så kommer han med direkt då kopplet sträcks och han dras lite vidare då.
Visst är det en unghund du har?
Unghundar nosar och i min värld är det ok, men någon måtta får det vara o då får man helt enkelt hänga med eller åka med
Tycker du långlina är jobbigt så finns det flexikoppel med band istället för snöre som är 10m långt, där rullar det ut/in av sig självt så du slipper lin-trassel.
-
#2 De hundar som spenderar typ mer än en halvtimme får raskt en kurs i hur man själv trasslar ut sig ur linor, jag orkar inte hålla på med sådant 😎
Men som de andra säger, så flexi är också ett alternativ.
Undrar också om det kan tänkas hjälpa om hon får jobba ordentligt med nosen, t.ex. spår eller sök? På min hund gör det skillnad i hur mycket han fastnar på t.ex. viltdoft, men kissfläckar är alltid lika spännande.
Kämpar också med det där ständiga luktandet…. samtidigt som jag vill att han ska få göra det också såklart. Men inom en rimlig gräns. Har försökt lära in att avsluta eller avbryta. Detta måste vi dock träna mer på. Ibland kan man säga åt honom att kissa och sen gå vidare. Ofta blir det att man får släpa bort honom tyvärr o hålla honom i kort koppel o gå vidare. Då blir han sur och typ vägrar gå, Och man får dra han framåt tills han slutar tjura…

När jag är ute med hunden så är jag ju ute för hans skull. Alltså får han nosa.
Är vi ute och ska någostans så går han bredvid mig och nosar inte alls.
Har honom lös eller i koppel.
Lina är för spårning och då har han sele.
Stolt ägare till tre La permer
En av mina 4, podencon, kan bli som "besatt" av att nosa, nästan så att det blir en fix idé. Givetvis får han nosa, men när jag ser att det lixom slår över, så har jag lärt in "nu går vi", så jag Drar honom inte därifrån, utan han slutar då självmant och följer med.
Har köpt ett 10m flexi och inveg det nyss, måste säga att jag gillar det! Blev något stopp då och då men inte alls i närheten av samma som i kort koppel. Har också beställt prylar till att kunna sätta ut viltspår så hon får använda nosen mer när jag är inställd på det, haha! Tror ni att det kan minska nosbegäret något?
Misstänker att all stimulerande sysselsättning kan göra det. Inte för alla hundar kanske, men jag undrar om en del inte nosar överdrivet för att de är lite uttråkade.
Hallgren säger att hundar ska få nosa, men jag vet inte jag. Klart de ska få nosa, men inte hela tiden. Inbillar mig att det nästan kan vara skönt för hunden att få nosningsförbud ibland. Jag menar, hur ofta träffar en varg på en kissfläck från en främmande varg? I stan är varende kvadratcentimeter täckt med doftspår liksom. Måste bli jobbigt och stressande om man känner sig tvingad att undersöka alla.
Min hund ääälskar att nosa, vill stanna varannan meter. Ju mindre aktiverad hon är i allmänhet desto mer nosar hon med kanske kan vara värt att tilläggas, som nämnt kanske din hund vill/behöver ha mer att göra! Vi brukar köra lite sök på trädgården hemma innan promenaden, då är hon mer inställd på att röra sig framåt sen när vi går ut och går, utan att jag behöver påminna henne om det. Självklart blir det fortfarande stopp här och där, är ju såklart ännu mer spännande dofter utanför tomten än att bara hitta en godis hemma, men inte så att man tänker att vi kommer aldrig längre än till brevlådan i den här takten, haha.
Vet inte om det funkar att köra lite nosövningar för alla hundar, men kan ju absolut vara värt att testa! Kanske är något din hund bara tycker är jättekul vilket som. :-)
#10 Jag tänker att det av samma anledning kan vara stressande att inte få nosa? Eftersom att en varg skulle träffa på en fläck så pass sällan lär ju behovet vara rätt stort att undersöka den, och rätt frustrerande om den inte får det - om vi ska använda vargexemplet :)
Om den aldrig får nosa håller jag med. Tänk själv om vi vänder på det (eftersom vi inte luktar på varandras kiss) och säger att man måste hälsa på alla man möter. Går ju bra så länge man bara möter folk man känner. Går bra i skogen eller på bonnlandet också. De flesta hälsar ju faktiskt i såna situationer. Men om man skulle hälsa på alla i stan? Man skulle få lära sig sån där drottningvinkning för att inte få karpaltunnelsyndrom!
Bara en teori, men jag har lite praktik också. Daghunden jag hade (gammal hund av liten ras) var van att få nosa så fort hon ville och jag blev instruerad att det skulle hon få. Det fick hon inte mer än första dagarna. Kom ingen vart. Efter bara ett par dagar nosningsransonering stannade hon bara vid de riktigt intressanta fläckarna och mest här hemomkring. Jag vågar påstå att promenaderna blev mycket roligare för både henna och mig. Hon älskade att gå närmligen och var helnöjd och uppspelt efter långpromenaderna som vi aldrig hade kunnat ta om jag gjort som jag blivit tillsagd. Hon levde faktiskt upp riktigt. Kom väl inte mycket längre än runt kvarteret innars kan jag tänka mig och fick aldrig se nåt nytt.
11# jag känner faktiskt lite tvärtom, ju mer aktiverad hon är desto mer nosar hon. Alltså känns lite stressrelaterad, typ för att lugna sig själv kan jag tänka mig, så känns elakt då att tvinga henne ifrån luktfläckarna. Efter att hon nosat en stund tycker jag också att hon blir mer kontaktsökande än om jag tar kontakt med henne medan hon luktar på alla spännande dofter. Men irriterande är det minst sagt när jag bara vill gåååå framåt.
Jackie nosar rätt mycket också, hon stannar inte så värst länge vid varje fläck men hon stannar ofta. I princip alltid brukar jag vänta och låta henne nosa klart (för jag anser att om man ska låta dem börja nosa måste de få nosa klart, annars får de inte ut något av det). Detta är främst eftersom man väldigt tydligt märker på henne att hon tycker promenaden är rent ut sagt skittråkig om hon inte får stanna och nosa. Hon blir seg, omotiverad, slutar lyssna etc. Om hon istället får nosa på sina fläckar är hon mycket mer "med mig" under promenaden och allt blir mycket roligare för både henne och mig.
Vi är ju ute på promenad för hennes skull och jag tycker det känns lite elakt att ta ifrån henne ett beteende/behov som hon så uppenbart tycker om att göra, jag själv har inte direkt något behov av att gå fort så jag väntar gärna tills hon är klar med nosandet om det är så.
Jag är inte ute på promenad för hennes skull alltid, utan ibland vill jag verkligen få röra mig och rensa hjärnan liksom. Men det ska ju inte gå ut över henne så vi får helt enkelt kompromissa, jag får hålla i världens största flexikoppelshållare istället för ett vanligt koppel och hon får nosa hur mycket hon vill så länge hon inte trasslar in oss i träd. Är faktiskt förvånad över hur bra flexikopplet är, har läst så mkt skit om det men på skogsvägar utan trafik var det faktiskt sjukt bra!
#16 Håller helt med.. Och man vänjer sig fort vid den något otympliga stora hållaren. Flexikoppel är ASBRA. Det kassa med flexi är folk som inte har nått vett och struntar i att hålla koll på hunden. Rätt använt är det super, trasslar inte..osv !
Är det unghund förstår jag att nosa tar tid och det kan få ta lite mer tid men nja flera minuter så tycker jag man kan lära in nu går vi. Hur gammal är hon? Är inte löp på g?
Jag har en superenvis tik som vid löptiden (2 veckor innan löp) ska streta o lukta på allt. Där har jag hjälp av att vi tränat in -nu går vi, annars skulle vi kunna tälta vid varje stolpe 🥵
18# ja hon är 8, snart 9 månader och jag har trott att löp är på G i rätt länge men kommer aldrig känns det som, hehe! ”Här går vi” försöker jag träna in men då måste belöningen vara lek annars är det inte värt det enligt henne, och vill inte leka sönder henne haha!
#19 Om du bara går..hänger hon inte med när det drar i kopplet?
20# jo, hon stretar emot någon sekund men sen går hon med, men känns så taskigt att liksom dra med henne.
Min hund får nosa i början av promenaden för att göra sina behov. Sen går vi, vill hon kissa så kan hon göra det utan att lukta i en kvar. Jag har sele på hunden alltid, känns snällare mot hunden både när hon får syn på tex en hare och gör ett försök att springa efter eller när jag vill att vi ska fortsätta gå och drar henne med mig. Har dock inte dåligt samvete för det. De flesta gånger hon stannar och helt maniskt ska nosa någonstans så ligger det något som är ätbart enligt henne själv.
Mvh Linn