MH med blandis?
Får man göra ett MH med en blandras?
Skulle gärna vilja göra det men har hört nån gång att man inte får göra MH med blandisar.
Nån som vet hur det ligger till med det?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min bror är mentalbeskrivare, jag kan kolla upp det med honom

Tack det vore jätte snällt =)
_**/Mvh Anne
Om man ska köra upp hunden till tjänstehund eller bruks i förstahand, då kan blandraser få vara med, annars om man känner någon lite inofisiellt, men annars inte.

Okej, tack för svaret =)
Jag vill som mest göra det för min egen skull, jag ska ju inte ha Velvet som tjänstehund
_**/Mvh Anne

I regler för MH finns följande skrivit:
"Oregistrerad hund
Rätt att delta har även oregistrerad hund som skall provas i
SBKs tjänstehundsverksamhet, där intyg från ansvarig utbildare kan uppvisas."
Tyvärr har jag hört att blandis ägare få vänta ett bra tag få att få tid. Dom blir alltid placerade som reservaer, vissa har väntat i minst ett år.
Och när det gäller bruks får väl blandisar inte tälva i mer än agilty, freestyle och öppen klass i spår, (kom inte ihåg om det är lydnad också) eller har jag fel? Och för dessa behövs inget MH.

Jag skulle vilja göra ett MH med Udda med, tror att hon skulle klara det galant. Men men, är man dum och köper en blandis får man skylla sig själv att man får stå i en lååång kö, ska tänka på det nästa gång jag köper hund… 
Jag tror blandraser får tävla i lydnad. Som sagt man måste ha som syfte att köra upp sin hund till tjänstehund, annars så ska man inte MH testa blandraser, känner man någon som är mentalbeskrivare så kanske man får vara med, om de har tid osv.

Som jag har fattat det av att läsa reglerna på brukshundklubbenssida så får man tävla alla klasser i lydnad med blandis men man kan inte få championat
_**/Mvh Anne