Tipsa om raser
Hej hej Jag och min mamma har gått med köpa hund tankar nu ett tag och nästa sommar är tanken att en vovve ska komma in i familjen. Det är min första egna hund (dock har mina två syskon hundar som jag brukar vara hundvakt åt) Mamma hade en Tax för många år sedan. Vi har några önskemål - Inte en allt förstor hund - Den ska inte vara jätteaktiv men jag planerar att träna agility och mamma går gärna långa promenader - Pälsvård är absolut inget problem - Mamma jobbar heltid och jag går i skolan så gärna en ras som trivs med andra hundar då vi funderar på hunddagis (om någon är erfaren av hunddagis får ni gärna skriva hur de funkar) Har ni tips på vilken ras som passar oss så får ni gärna skriva 😀
Är ju inte hund expert och så råkar jag vara galen i CCD hundar men tycker dom låter passande hahah men vet inte hur mycket hundvana dom behöver heheh men tips är kanske att kolla på hundar utan hem's hemsida då kan man få en passande hund och rädda en hunds framtid 😃 ( hemsidan heter www.hundarutanhem.se )
Skulle rekommendera någon hund ur rasgrupp 9! Finns många trevliga och lättsamma raser där som gärna hänger på det mesta men som inte kräver massor.
Dvärg schnauzer? Vilka egenskaper vill ha ?
#1 Jaa tack för tipset, var väldigt engagerad i den sidan för ett tag sen men nu har jag glömt bort det helt
#2 Tycker ju dom är lite för små men tack för tipset!
#3 vi vill ha en hund som är ganska lätt att träna lydnad och som trivs med de flesta, både människor och hundar
Säger som #3, dvärgschnauzer kan funka väl! Men snacka med uppfödare.
Keeshond?
Västgötaspets
Fast varför köpa hund när den ändå ska till hunddagis?
#8 För att morgon, kväll, natt, helg och semester existerar?
#9 Ja för att alla är vakna på natten
#8 De flesta har faktiskt jobb.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#8, Det är väl samma sak med barn i så fall…? Jag tycker att det är jättebra att TS har tänkt på var hunden ska vara på dagarna! Jag är visserligen hemma på dagarna men visst kan man ha hund även om man jobbar, de flesta har liksom tid att spendera med hunden utöver jobbet. TS; Det finns både bra och dåliga dagis så var noga när ni väljer. Tänk också på att de flesta har en nedre åldersgräns och inte alltid tar emot löptikar. Alla hundar trivs heller inte på dagis, det kan vara värt att kika lite efter en dagmatte/husse också.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12 Glömde helt bort den här tråden så förlåt för sent svar.
Tanken är att vi ska åka till hunddagiset innan vi ens köpt hunden. Skulle aldrig vilja lämna min hund på ett ställe där den mår dåligt så vi har andra alternativ också ifall det inte funkar 🙂
Vi ska ju inte heller ha hunden där alla dagar utan mamma har möjlighet att jobba hemifrån osv.
#8 förstår självklart vad du menar, har du hund själv? hur löser du det isf?
Kan lova dig att jag inte skulle skaffa hund om jag inte hade tid för den. Problematiken är ju bara under arbetstid men det är nog inte bara jag som har det problemet eftersom hunddagis, dagmatte och dogwalker existerar.