Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 962 ggr
Majtassen
0

Vilken ras tror ni skulle passa mig?

Hej!

Skulle ni kunna hjälpa mig och storma med ras förslag som passar in på denna beskrivning:

- Mellan eller storhund

- Mellan aktiv

-Låg jaktinstinkt. 

-Inte skälla (eller det beror ju på hur man tränar dom)

- gilla att busa

- Inte vara folkskygg

- Lättlärda (dock behöver dom inte vara så lätt lärda när det kommer till trix utan mer stanna och mera sånt :)

- Inte så "sönder avlad" (t.ex. grand danios får lätt problem med höfterna)

Storma gärna med förslag :)

tiger tok
0

Inte så väldigt stor, utan mer mellan. Dock en stor hund i liten förpackning! Västgötaspets eller Corgi cardigan. Vad kommer du erbjuda hunden aktivitets och stimulans mässigt?

Majtassen
0

i övrigt så har vi ju mycket skog och många hundrastparker m.m där man kan leka med hunden lös framförallt på sommaren så brukar jag åka till min farfar som inte bor så långt bort nu brukar jag träna agility med min fasters hundar där och annan trickträning. Hade en hund på foder förut som jag gick agility kurser med. Vi bor i lägenhet (en 5:a) så vi har ju ingen tomt men på sommaren åker vi till gotland till ett ställe och tältar (där man får ta med sig hundar vi tog med oss foderhunden dit vi sprang på stranden, tältade, badade, red ut m.m) Långa promenader och lek våran foderhund följde med oss till stallet när vi red ut och sprang bredvid när vi red ut.

Majtassen
1

#1 tycker att corgi och götaspetsen är lite för små vill gärna ha som en bordercollie / lab eller större (eller ungefär den storleken)

Elsis matte
0

Retriever tänker ju jag direkt, och då framförallt labbe eller golden. Finns ju en del hälsoproblem att hålla koll på, men de är generellt okomplicerade och glada. Vill gärna få jobba med skallen, men det låter som att du kan erbjuda det.

apportbocken
0

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
1

Schapendoes. Jag älskar det som sägs om dem, att de "leker tills de dör". D.v.s. häller sig undgomliga och spralliga hela livet. De jag träffat har varit supertrevliga. Massa päls, men de lär ska fälla lite och "lättplockat" i tussar och är, tycker jag, väldigt snygga nedklippta.

Majtassen
0

#6 älskar deras "ruffsiga" päls 😍 den känns så härlig!

hemul
0

Jag med, men OM det blir en schappis för mig kan jag tänka mig att jag kommer att ledsna på att ha halva skogen på hallmattan… 😃

Majtassen
0

#5 vilken härlig päls! 😍

apportbocken
0

#9 För den som gillar pälsvård är den härlig. Perfekt ras för den som gillar att borsta sin hund. Men som tur är går det att klippa ned sin beardis, vi klipper ned vår. Kan verkligen rekommendera rasen! De är följsamma, glada, lyhörda med en stor mängd humor. Finns lite problem inom rasen med ljudkänslighet men annars är det en väldigt härlig ras!

Majtassen
0

#10 vad är det för problem med ljuskänsligheten? Är den känslig för höga ljud? Ylar den då? Eller lyssnar den inte? Finns det någon Kennel du kan rekomendera om den rasen? (gärna med hemsida som man kan kolla upp/ kontakta )

Majtassen
0

#10 kommer nog behöva hålla den kort klippt Även fast jag tycker den långa pälsen är såå härlig! Men har ju samma hår som dom hundarna hahah och jag tycker bara det är jobbigt men jag älskar att pyssla med pälsen och bada dom och framförallt att borsta! Dock så sköter jag om en nakenhund med endast hår på tassar, huvudet och svansen heheh,

Är det något man ska vara "extra" noga med? (när det kommer till den rasen?) Hur är dom när det kommer till att vara ensamma hemma? Blir dom skälliga eller nervösa? Eller håller dom sig lugna/tysta (tänker MAX 4 timmar (mellan 2-4 timmar ca 2-3 dagar i veckan Dock om det är en valp kommer vi anpassa lite efter den såklart)

apportbocken
0

#11 #12 Med ljudkänslighet menar jag att vissa är känsliga/rädda för ljud så som smällar och skrammel etc. Min är ganska ljudkänslig samt skotträdd. Jag tycker också att den långhåriga pälsen ser jättehärlig ut men det är ganska opraktiskt för i pälsen fastnar allt möjligt, pinnar, grus, snö samt bajs och kiss. Så vill en ha hunden långhårig och kunna ställa ut med vettigt resultat får en vara ganska pålsvårdsdedikerad även om pälsen egentligen ej kräver klippning eller trimning. Jag vill tillägga att jag inte är någon expert på rasen. Jag har en själv och baserat det jag skriver på min egen hund och det jag läst och hört om andras hundar, jag har inte träffat jättemånga andra beardisar och är inte heller engagerad i rasklubben eller dylikt. Det som du ska vara extra noga med om du vill köpa en beardis är att se så att föräldradjuren är stabila och har så lite rädslor som möjligt. Detta kan du göra exempelvis genom välja föräldradjur som gjort BPH (Beteende- och personlighets-beskrivning hund) med skott och titta på deras resultat. Min egen hund är lugn och vilar mest när han är ensam hemma, dock är han inte ensam så ofta och inte särskilt långa stunder. Dock brukar han bli ledsen när någon lämnar huset och då skäller han. När ett par minuter gått lugnar han sig och glömmer det hela. Men det är ju i grunden en vallhund och rasen har generellt stor flockkänsla och gillar att ”flocken är samlad” så helst ska den inte vara ensam hela dagar. En beardis gillar att vara med helt enkelt. Jag har inte så bra koll på uppfödare faktiskt, men Farmarens Sweet Enola’s, och Millieville’s kennel verkar bra tycker jag. Men det finns många vettiga och dessa är bara några. Här kan du läsa en text som rasklubben skrivit, den sammanfattar bearded collien bra enligt mig. http://sbc-beardedcollie.com/x/?p=270 Lycka till med ditt hundköp oavsett om det blir en beardis eller inte!